Sandro Hit ''Sandro Shit''

Sv: Sandro Hit ''Sandro Shit''

Är Sacramento Song-blodet annars ok, eller bör det undvikas helt och hallet, tycker du?

Hur menar du att det vattnas ur? Att Sandro Hits avkommor är slutprodukter? Och hur är "avla pa det viset" - använda i dressyravel? Eller öht avla pa?

Gäller det hela hingstlinjen, eller just Sandro Hits gren? Tänker exempelvis pa Satchmo där.
Jag tänker så här: Sandro Hit marknadsförs på ägarens hemsida som ett sensationellt fenomen!
För mig så är han en snygg hingst med ordinära gångarter. Allt annat bör man nog tacka hans ständige ryttare för tror jag iallafall.

Tittar man på honom som individ så så stämmer inte genetiken med det som ögat ser. Jag kan inte sas. studera hans stamtavla och säga att det genetiskt ligger ett mångårigt välplanerat avelsarbete med fantastiska gångartsindivider bakom honom, för att få fram den produkt man vill marknadsföra honom som idag, dvs en unik gångartsindivid.

Jag tror precis som Slira säger, att det handlar om pengar och politik. Det handlar om att man har en snygg individ med en bra färg som man satt upp en bra ryttare på ryggen på.

Jag tror att det här kan fungera ett par generationer men sen försvinner han som ett sensationellt fenomen.

Senast ändrad av en moderator:

Har fått höra dels den motivering till varför hon inte red akribori men även att det var pga att hon tyckte han hade för lite kapacitet för att göra bra resultat i svår klass, så att hon helt enkelt inte tyckte att det var värt att lägga ner jobbet på honom./Camilla

Med risk för lite trådkapning...

Jag har själöv hört S.G säga att hon mkt gätna velat ha Akribori mera till tävling, men att han ekonomiskt var väldigt viktig för FLYINGE sj'lvklart n'r man ser alla betckningssiffror;)

Fina föl säger ganska lite vad beträffar nedärving.Förövrigt kontrollerar Schockemöhle Oldenburg i stor utsträckning och har ett enormt inflytande vid urvalet vid auktionerna i Vechta.

:bow::bow: du sa det jag tänkte....

Tack för svar!

Kanske blir det sa, eller ocksa visar han sig vara en bra "outcross", som i rätt doser och med rätt ston ger det extra "sting" man vill ha. Eller en avelsmässig atervändsgränd. Det lär visa sig, i vilket fall!

Det verkar ju i vilket fall som det finns en tendens bland de riktigt bra avkommorna i hingstlinjen att sa att säga hovra mellan geni och vansinne, trots det bästa som finns att uppbringa i ryttarväg pa ryggen. (tänker pa Satchmo, Sandro Boy och Shutterfly) Men när de funkar är de galet bra. Sa har ocksa de avkommor varit som jag har sett själv: superfina, mycket begavade, och absolut ingenting för amatörer.

Bara en tanke: hur har Sandro Hit funkad med Rubinstein? Kan för lite om dressyravel, men fran min begränsade horisont sa ser det ut som att det kanske skulle kunna funka? Sandro Hit - Donnerhall är ju uppenbarligen ett beprövat recept.

Själv tror jag kanske att just det faktum att han inte kommer fran gamla beprövade dressyrlinjer gör honom attraktiv. Man kan ju inte bara ha W-, R och D-blod i hästarna, hur bra det än är. Tror det kanske är därför man börjar titta efter obesläktade hingstar att ta in, som Sandro Hit eller Trakhener.

Senast ändrad:

Både Shutterfly och Satchmo är valacker.Sandro Boy är inte att rekommendera i dressyraveln......Sacramento Song ligger i 2.a och 3:e led hos ett antal framgångsrika sporthästar liksom avelshingstar-förträdesvis inom hoppning.Hingsten själv var omtalad för sitt dåliga temperament förövrigt.

Med risk för lite trådkapning...

Jag har själöv hört S.G säga att hon mkt gätna velat ha Akribori mera till tävling, men att han ekonomiskt var väldigt viktig för FLYINGE sj'lvklart n'r man ser alla betckningssiffror;)

Finns nog en massa versioner på det, men misstänker att alla varianterna när bara är rykten som någon kommit på längs vägen ;)

/Camilla

Både Shutterfly och Satchmo är valacker.Sandro Boy är inte att rekommendera i dressyraveln......Sacramento Song ligger i 2.a och 3:e led hos ett antal framgångsrika sporthästar liksom avelshingstar-förträdesvis inom hoppning.Hingsten själv var omtalad för sitt dåliga temperament förövrigt.
Var det han som bodde på en ö?

Sandro Hit är i första hand en genial affärside.Behovet av honom är skapat för att tjäna pengar,mycket stora pengar.

Men man skall följa sin egen känsla vid val av hingst,min känsla visar sig kanske vara fel........

Sandro Hit är i första hand en genial affärside.Behovet av honom är skapat för att tjäna pengar,mycket stora pengar.
Visst är det så!

Men man skall följa sin egen känsla vid val av hingst,min känsla visar sig kanske vara fel........

Berätta mer om denna geniala affärsidé, sådant tycker jag är superintressant! :) (är nämligen riktigt usel på affärer)
/U

Finns nog en massa versioner på det, men misstänker att alla varianterna när bara är rykten som någon kommit på längs vägen ;)

/Camilla

Fast nu stod jag jämte S.G när hon sa det.... annars brukar jag ligga väldigt lågt med "rykten"....

Men jag pratar inte om dem som avelshästar, utan som sporthästar... :crazy:

Jag är väl medveten om att Sandro Boy och Shutterfly är hopphästar, och att Shutterfly och Satchmo är kastrerade.

Men alldeles oavsett gren och eventuella kulor sa tycker jag att de har likheter: känsliga, begavade hästar som pendlar mellan geni och vansinne.

Senast ändrad:

Berätta mer om denna geniala affärsidé, sådant tycker jag är superintressant! :) (är nämligen riktigt usel på affärer)
/U

Sa "genial" vet jag inte om det är - det är väl i sa fall samma idé som alla uppfödare har. Ta en hingst, visa den och matcha den sa väl du kan, sa att den gör bra resultat och att manga vill betäcka med den. Välj ston med omsorg, sa att avkommorna blir bra, och se till att placera de lovande avkommorna hos ryttare som kan ta fram det bästa ur dem. Marknadsför sedan bade hingsten och avkommorna ordentligt sa att alla känner till deras framgangar.

Luta dig tillbaka och se betäckningsavgifterna för din hingst och hans söner rulla in.

Att behovet av just SH skulle vara "skapat" - tja, ska man vara krass, sa är behovet av dressyrhästar öht "skapat". Vem behöver en dressyrhäst för sin överlevnad?:cool:

Skillnaden är väl att Schockemöhle har lite mer resurser än de flesta för att sätta planen i verket. Jag tycker dessutom att man pa intet sättt kan vara säker pa att Sandro Hit bara är en marknadsföringskupp. Alldeles för tidigt att säga, skulle jag säga, det lär tiden fa utvisa.

Marknadsföring eller inte, de som klagar på Sandro Hit med lite mer konkreta saker säger så här:
  • Hingsten har otroligt många avkommor
  • Påfallande många är vackra, rör sig fint och har presterat väl i unghästsammanhang
  • Men....
  • Det är för liten andel som arbetat sig upp i klasserna mot svår dressyr. Med tanke på hur dyrt många unghästar med denna stam sålts är det rimligt att tänka sig att många förmågor hamnat hos duktiga hästutbildare. Trots detta är andelen tävlingshästar med framgång för låg efter 6-års ålder, dvs konventionell tävling ej unghästchampionat etc.
Om detta beror på svårt temperament & bristande ridbarhet eller dålig bakbensaktivitet sägs inte lika tydligt.

Sedan finns det givetvis lysande undantag men det borde vara större andel i sporten.

Det förtar givetvis inte kvalitéer som unga avkommor och ättlingar har. Men världscupfinaler etc förblir en bra värdemätare på det bästa blodet för sporten.

När det gäller hingstar i framkant så var D- och L-linjerna heta på unghästvm i verden & på hannoveranerförbundets fölchampionat, Fäder som Diamond Hit, Don Romantic och DonFrederico, Londontime, Londonderrry e. Lauries Crusador. Men det finns så många så många

Fast när det gäller Sandakan sa är det ju faktiskt inte avkommorna folk har sagt nagot negativt om, utan honom själv? Eller menar du att Sandakans mor inte borde varit i avel, eftersom hon fatt en avkomma som Sandakan som gör dalig reklam för Sandro Hit?:confused:

Falska rykten vet jag inte, tva personer har berättat vad de sett med egna ögon. Men de ljuger, menar du?

Du gillar din avkomma - gott sa! :bow: Det är väl ända huvudsaken? Alla är inte lika förtjusta i pappan - nähäpp, vad spelar det för roll?

ja har aldrig påstått nått om falska rykten!!

Men L- och D-linjerna är väl old news, sa att säga, Donnerhall är född 1981 och Lauries Crusador 1985. Jag skulle säga att bägge är väletablerade hingstlinjer. Men vad är det hetaste heta, det nya? Vem är dressyrens Cornet Obolensky eller Stakkato?

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel Med ca 1500 besöker trots totalstorm och regn/hagelstormar så blev kvällen riktigt lyckad. Programmet såg ut så här: Falsterbo e...
Svar
5
· Visningar
1 061
Senast: ecssory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka