Sandro Hit ''Sandro Shit''

Sv: Sandro Hit ''Sandro Shit''

Du har helt rätt, Sandakan var inte klok i Trolleholm. Allt du skrev stämmer. Dessutom skrek Mattias till övriga på den stora framridningen att nu kommer jag eller nåt, när han skulle in på banan. Och då såg det nästan ut som övriga flydde bort i andra ändan av denna framridningsbanan. Var dom inte dessutom två som ledde honom? När Mattias hämtade sitt protokoll efter denna ritten utbrast han "Det var en snäll domare!". För som du skrev stod Sandakan på bakbenen ett par gånger under ritten.

Sen har jag ingen aning om detta uppförandet beror på hans far.

Sandakan godkändes vid Westfalens premiering för 2,5-åriga hingstar i Münster-Handorf, där han också fick utmärkelsen ”premiehingst”.

Vid bruksproven fick han följande omdömen:
Gångarter bruksprov 2005:
"Samarbetvillig, mkt avspänd och harmonisk hingst. Skritten är ren, taktmässig och avspänd. Traven är ren, taktmässig, avspänd och aktiv. Galoppen är ren, taktmässig, avspänd och vägvinnande med väl undersatta bakben."
Gångarter bruksprov 2006:
"Hingst med naturligt god balans och avspändhet men ändå tillräcklig energi. Ren, energisk och ganska rörlig skritt. Taktmässig, avspänd och välbalanserad trav. Taktmässig, avspänd, välbalanserad och bärig galopp med väl undersatta bakben."

Ridbarhet dressyr bruksprov 2006:
Testryttare 1: "Trevlig, framåt häst, ännu inte så välbalanserad och gör lite motstånd när man ber om mer samling. Mer schwung vore önskvärt, men ger en bra känsla."
Testryttare 2: "Stor trevlig hingst, något okoncentrerad på ryttaren. Bra gångarter och balans, men kan bli lite vinglig ibland. Välriden."

Han fick 8 9 av testryttarna.

Vet inte vem som visade honom som fyraåring.

Sandakan visades vid bruksprovet av, kom 4:a i 4-årschampionatet och 7:a i 5-årschampionatet på Flyinge med Susanne Gielen.

En halvbror till Sandakan (på mammans sida) godkändes i Vechta iår.

Sandro Hit vann Bundeschampionatet för sexåriga dressyrhästar och VM för unga hästar i Arnheim - samma år! Är det någon som vet hur högt upp i klasserna han har tävlat sedan dess?

Övriga hingstar som stått/står i Sverige med Sandro Hit-blod är Smashing Hit 1089 (gång 789, testryttare dressyr 9 9) och Santana 1111 (gång 799, testryttare dressyr 9 10). Sedan har ju också ovan nämnde Samba Hit funnits tillgänglig via Ängagården.

Bara för att Sandakan inte uppför sig regelrätt, så säger inte det att han nedärver det i sina avkommor.

Jag valde Sandakan fast jag visste att han var duktig på att hitta på bus. jag är inte orolig fast jag har ett sto som är väldigt explosiv o känslig så valde ja denna hingst iaf.

För en häst blir aldrig bättre än sin ryttare, o vem vet vad Sandakan hade för uppväxt?

det kan finnas extremt många faktorer till varför han hittar på en massa saker.

Än kanske inte Sandakan har fått sin rätta ryttare!!

O sen på tal om Susanne G så våga hon även inte rida Akribori heller o idag rids Akribori av en 18årig holländsk tjej Madelon Lobert utan några problem. och dom har redan startat ST.G .

Så rätt ryttare på rätt häst är viktigt!

Satchmo är valack,men oxå hoppstammad,helt riktigt.Personligen tror jag att Sandro Hit är överreklammerad som dressyr förärvare. Att sedan kalla honom "Sandro Shit" är ju bara korkat.Intressant kombination med Mattias Jansson och Sandakan-då låses nog manege dörrarna under träningspassen.

Det var väl Sandro Hit-blodet Clownen menade? Det är ju svart att hävda att Donnerhall-linjen skulle ha gjort sitt i dressyraveln, tror jag.

Men, lite OT, vad är det hetaste dressyrblodet da? "Senaste modet", sa att säga? Har inte riktigt koll, maste jag säga.

Om man tittar på de föl som är uttagna till Oldenburgs elitfölauktion nästa helg så dominerar Sandro Hit som far eller farfar. Hingstar som San Amour, Sunny Boy, Sir Donnerhall, Swarovski, Sanscisco m fl förutom han själv är fäder. Av de uttagna fölen är ett 30-tal hoppstammade, så runt 40/117 uttagna dressyrföl har Sandro Hit i stammen! http://www.oldenburger-pferde.com/horses/67_2273.php

O sen på tal om Susanne G så våga hon även inte rida Akribori heller o idag rids Akribori av en 18årig holländsk tjej Madelon Lobert utan några problem. och dom har redan startat ST.G .

Så rätt ryttare på rätt häst är viktigt!

Har fått höra dels den motivering till varför hon inte red akribori men även att det var pga att hon tyckte han hade för lite kapacitet för att göra bra resultat i svår klass, så att hon helt enkelt inte tyckte att det var värt att lägga ner jobbet på honom.

/Camilla

Florestan-blodet är väl rätt inne? Det är i alla fall vad jag noterat. ;)

Sandakan är en helt fantastisk hingst. Jag har en bekant som har en häst efter honom och han är verkligen en jättetrevlig häst. Han har inte alls skarpt temperament utan är väldigt lugn och lättriden. Hon har precis börjat tävla honom i dressyr och även i hoppning och de gör faktiskt stora framsteg. Jag har sedan träffat flera föl och unghästar efter honom och de har alla varit riktigt snygga och trevliga att hantera.

Hästar mognar olika och det är något man måste acceptera. Sandakan kanske är en häst som mognar långsamt och som behöver tid på sig. Det gäller att inte stressa fram med sådana hästar utan att vänta ut dom. Jag tycker faktiskt att Sandakan presterat riktigt bra, trots att han bytt ryttare rätt ofta och då kanske är lite smått omogen.

Jag är så trött på att folk sprider falska rykten om hingstar. Varför inte gå på stona på samma sätt?

Det finns sedan en häst för varje ryttare. Det finns hästar som bara en typ utav ryttare kan rida och de hästarna kallas oftast för tävlingshästar på hög nivå. Det finns sedan hästar som kan ridas av alla eller väldigt många och de kallas för medelmåttiga tävlingshästar.

Satchmo är valack,men oxå hoppstammad,helt riktigt.

Nej, jag menade att Satchmo kommer fran samma hingstlinje som Sandro Hit (Sacramento Song xx). Är det Sacramento Songs hingstlinje som vi bör sluta använda enligt Clownen, eller bara Sandro Hits gren av den?

Om man tittar på de föl som är uttagna till Oldenburgs elitfölauktion nästa helg så dominerar Sandro Hit som far eller farfar. Hingstar som San Amour, Sunny Boy, Sir Donnerhall, Swarovski, Sanscisco m fl förutom han själv är fäder. Av de uttagna fölen är ett 30-tal hoppstammade, så runt 40/117 uttagna dressyrföl har Sandro Hit i stammen! http://www.oldenburger-pferde.com/horses/67_2273.php

Sandro Hit is the Shit snarare da alltsa? :D

TS, de kanske hade missuppfattat litegrann, de som klagade pa Sandro-blodet? ;)

Är Du verkligen rätt ute nu??

Sandakan är själv född 2002 och kan näppeligen ha avkommor ute på tävlingsbanorna vare sig i dressyr eller hoppning ännu....

Jag är så trött på att folk sprider falska rykten om hingstar. Varför inte gå på stona på samma sätt?

Det finns sedan en häst för varje ryttare. Det finns hästar som bara en typ utav ryttare kan rida och de hästarna kallas oftast för tävlingshästar på hög nivå. Det finns sedan hästar som kan ridas av alla eller väldigt många och de kallas för medelmåttiga tävlingshästar.[/QUOTE]

Precis för här i sverige helt ärligt så avlar vi på vilka ston som helst. finns så många ston som inte borde få gå i avel.

En gång i tiden så fick endast Diplomston betäckas med Irco Marco, vilket jag tycker är ett mycket klokt val av hingstägare/hållare.

så har det även gjorts i shetlandsaveln o vad har det bringat ? Jo mycket bättre shetlandsavel .

jag tycker en regel skulle sättas, att endast Diplomston,Klass I ston o tävlingsmeriteradston fick gå i avel.
Men om tävlingsmeriterade ston skall gå i avel skall även dom har gång o extriörbedömning.

Detta skulle främja våran avel mycket.

för du skulle det inte avlas åt höger o vänster på ''skithästar''

det han har som är kanon är hans jämna extriör.

idag känns det som om många som avlar glömmer extrören bara ser gång o ridbarheten
.[/QUOTE]

Men ridbarheten är väl ändå A och O för våra hästar? Utan den spelar det ingen roll hur vackra exteriört de är eller hur väl de hoppar eller rör sej...

jag tycker en regel skulle sättas, att endast Diplomston,Klass I ston o tävlingsmeriteradston fick gå i avel.
Men om tävlingsmeriterade ston skall gå i avel skall även dom har gång o extriörbedömning.

Detta skulle främja våran avel mycket.

för du skulle det inte avlas åt höger o vänster på ''skithästar''

Fast när det gäller Sandakan sa är det ju faktiskt inte avkommorna folk har sagt nagot negativt om, utan honom själv? Eller menar du att Sandakans mor inte borde varit i avel, eftersom hon fatt en avkomma som Sandakan som gör dalig reklam för Sandro Hit?:confused:

Falska rykten vet jag inte, tva personer har berättat vad de sett med egna ögon. Men de ljuger, menar du?

Du gillar din avkomma - gott sa! :bow: Det är väl ända huvudsaken? Alla är inte lika förtjusta i pappan - nähäpp, vad spelar det för roll?

Precis, bara för att inte alla gillar den hingst ens häst är efter så behöver man väl inte bli upprörd? Alla kan inte tycka lika och alla gillar inte samma typ av hästar. Det finns ju flera hingstar som varit omdebatterade, som t ex D-Day och Ceylon på sin tid. Själv har jag ju en avkomma efter den sistnämnde och struntar fullkomligt i vad andra tycker om det, huvudsaken är ju att jag är nöjd själv!

Fina föl säger ganska lite vad beträffar nedärving.Förövrigt kontrollerar Schockemöhle Oldenburg i stor utsträckning och har ett enormt inflytande vid urvalet vid auktionerna i Vechta.

Florestan-blodet är väl rätt inne? Det är i alla fall vad jag noterat. ;)

man skall nog skilja på hingstar som är "inne" och hingstar som visar konstant god nedärvning genom att lämna ett stort antal i sporten framgångsrika avkommor.

Ja, jag tog ett exempel på vad som är modernt att betäcka med inom dressyren, det var det Mabuse frågade efter, inte vilken förärvning det blev.
Oldenburg är ganska stort när det gäller dressyrhästar i Tyskland, som jag anser som det ledande landet inom dressyraveln, och jag vet att många i Oldenburg området betäcker med Sandro Hit blodet. Såklart har Schockemöhle allmännt ett stort inflytande där då hans station befinner sig i området och han har många hingstar som uppfödare använder, sedan kanske han personligen väljer ut till elitauktionen också, men det är mer än jag vet.
Oldenburg har även fölmarknad, dit Oldenburgerföl kan anmälas till försäljning, jag tycker nog Sandro Hit blodet dominerar bland de dressyrstammade fölen på fäderner där också (orkar inte räkna då det är så många föl...), och där väljs de inte ut av någon http://www.oldenburger-pferde.com/pferde/pdf/KOLLEKTION_Fohlenmarkt_30-08-2008.pdf

man skall nog skilja på hingstar som är "inne" och hingstar som visar konstant god nedärvning genom att lämna ett stort antal i sporten framgångsrika avkommor.

Absolut, och det var "inne"hingstarna jag fragade efter! :laugh:

Vilka som pa sikt visar sig vara bra är ju svart att säga nu, jag var helt enkelt nyfiken pa vad som är "senaste flugan", helt enkelt.

Så då menar du att en "stämpel hingst" som Donnerhall, kommer att bli sämre ju mer han används.

Donnerhall? :confused: Nej jag diskuterar Sandro Hit som ett sensationellt fenomen!

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel Med ca 1500 besöker trots totalstorm och regn/hagelstormar så blev kvällen riktigt lyckad. Programmet såg ut så här: Falsterbo e...
Svar
5
· Visningar
1 061
Senast: ecssory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka