Sandro Hit ''Sandro Shit''

E

Ecs

jag blir lika full i skratt varje gång någon frågar mig vem min avkomma är efter o ja säger Sandakan...

då får man alltid höra åhåå ''sandro shit blodet''

Vad har folk imot denna hingst ??

jag kan inte förstå... ja anser att Sandro Hit är en kanon förvärvare.

Jag vet att Sandakan är känd för sitt temprament,Men extriört o gångarter är han en jämn o fin hingst.

För det är väl ändå jämna avkommor vi vill ha ?

men detta ''sandro shit''

Sv: Sandro Hit ''Sandro Shit''

Det finns nog inte många hingstar eller linjer som det inte finns spydiga kommentarer om. Jag hade inte lyssnat på dem, du vet ju vad du har och tror på den avkomman.
Har du inte frågat dem vad de menar, vad säger du när du får den kommentaren?
Jag har aldrig hört uttrycket Sandro Shit men är å andra sidan inte heller förvånad över att någon fått till ett trist namn även till Sandro Hit.
/U

Avkommorna har väl en del temperament, men annars vet jag inte vad man skulle klaga på. De Sandro Hit-avkommor jag har sett har kanske inte varit något för glada hobbyryttare i lätt klass precis, men avlar man på honom är det väl inte det man är ute efter heller med sin avkomma.

Dessutom tycker jag det är oförskämt att säga så till dig som har en häst med det blodet. Jag menar, det finns hingstar som jag inte tycker är så kul, men inte sjutton står jag och spyr galla över dem till nån som har en avkomma??

jag blir lika full i skratt varje gång någon frågar mig vem min avkomma är efter o ja säger Sandakan...

då får man alltid höra åhåå ''sandro shit blodet''

Vad har folk imot denna hingst ??

jag kan inte förstå... ja anser att Sandro Hit är en kanon förvärvare.

Jag vet att Sandakan är känd för sitt temprament,Men extriört o gångarter är han en jämn o fin hingst.

För det är väl ändå jämna avkommor vi vill ha ?

men detta ''sandro shit''

Smaken är som baken, delad!

Sandro Hit blodet passar inte alla sto linjer, tack vare sitt temperament, men så även Weltmeyer blodet och andra hingstar.
Men hingsten själv är det defenitiv inget fel på.:love:
Han har ju bevisat vad han går för i aveln, eller hur?

Kankse en människa som yttrar sig så inte klarar rida den typen av hästar och därför inte tycker att de är bra? Har ju hänt förr att en häst är besvärlig m en ryttare och fantastisk med en annan.
/U

Alla hingstar går att hitta fel på och klaga på. Egna erfarenheter jag har är att det ofta är avundsjuka och/eller okunnighet. Väljer man fel hingst till fel sto så är det klart att det blir galet ibland.

Just Sandro Hit har jag inte hört något skit om. Jag själv gillar inte vissa blodslinjer, men istället för att snacka skit om dem så väljer jag helt enkelt att inte avla på dem.

Ska bara säga att jag har en avkomma efter Samba Hit (som är efter Sandro Hit) och snällare och mest mysiga häst kan man leta efter,Han har ett fantastikt uttrycksfullt huvud som man lägger märke till. Han är helt cool och ursnäll i alla lägen,just för dagen lite lat men jag misstänker att han växer,han är bara 5 år.Han var ursnäll att rida in oxå

det var skönt att höra lite åsikter om det hela.

med tanke på hur många godkända hingstar han har lämnat världen över så kan ja inte tycka han är värd ett sånt öknamn.

smashing Hit,samba Hit,Sandakan, det är bara 3 godkända hingstar av ett mycket stort antal godkända hingstar han har lämnat efter sig.

Må dom kanske vara tempramentsfulla, men det måste finnas lite glöd under hovarna om man skall komma någon stanns ;)

Min lilla Sandakna bebbis fick ändå 47 P i helgen :) och har det där ''sandro shitblodet''

Haha....det hade jag aldrig hört.....menar du att du fått den kommentaren?Fy vad elakt.....

det var skönt att höra lite åsikter om det hela.

med tanke på hur många godkända hingstar han har lämnat världen över så kan ja inte tycka han är värd ett sånt öknamn.

smashing Hit,samba Hit,Sandakan, det är bara 3 godkända hingstar av ett mycket stort antal godkända hingstar han har lämnat efter sig.

Må dom kanske vara tempramentsfulla, men det måste finnas lite glöd under hovarna om man skall komma någon stanns ;)

Min lilla Sandakna bebbis fick ändå 47 P i helgen :) och har det där ''sandro shitblodet''

Det jag funderar över med sandakan är hur ridbarheten är, med tanke på att han är nu 6 år, och har vad jag hittar inte ens gjort någon start över LA?

Så är det bara en väldigt snygg häst som tyvärr inte riktigt lever upp till förväntningarna pga ridbarheten, eller kommer det bli bra till slut?

För visst startade han inte i Falsterbo nu i sommar eller kommer jag ihåg fel? För resultaten finns i alla fall inte med på ridsports hemsida.

Lite glöd har jag också gärna, men ibland blir det övertändning och det undviker jag gärna ;)

/Camilla

Det jag funderar över med sandakan är hur ridbarheten är, med tanke på att han är nu 6 år, och har vad jag hittar inte ens gjort någon start över LA?

Så är det bara en väldigt snygg häst som tyvärr inte riktigt lever upp till förväntningarna pga ridbarheten, eller kommer det bli bra till slut?

För visst startade han inte i Falsterbo nu i sommar eller kommer jag ihåg fel? För resultaten finns i alla fall inte med på ridsports hemsida.

Lite glöd har jag också gärna, men ibland blir det övertändning och det undviker jag gärna ;)

/Camilla

Sandakan är ju känd för att vara en riktig ''buse'' som vid tex hingsttåget så blev han longerad innan o sen höll dom han i lina när hon hopppade upp på han.
Men han gick in i ridhuset i kungsbacka o gjorde en mycket fin presentation av sig själv.
så vitt ja vet så har ja inte hört något om att han var med i falsterbo.

Han kan säkerligen vara en hingst som kommer att komma visa fina resultat om några år. Men är inte mogen ännu.

Men som sagt det finns många hingstar som varit i avel o är i avel som har extremt dåliga sidor när det gäller hanteringsmässigt som har smittat av sig på sina avkommor o även ridbarhet... men ändå haft många fina framgångsrika avkommor också.

Det är ju alltid som vanligt vi alla har oftast nån åsikt om något o ja tycker det är kul att höra era.

det han har som är kanon är hans jämna extriör.

idag känns det som om många som avlar glömmer extrören bara ser gång o ridbarheten.

Men skulle man tänka på ridbarheten i alla val man gör så finns det extremt många ston som inte skulle vara i avel både extriört o ridbarheten.

för vi kollar oftast bara på hingsten men rannsakar aldrig våra ston. är dom tillräckligt bra för att gå i avel eller skall man avstå.

Sandakan har tävlas av Mattias Jansson iår.:)
De kom 3:a i FEIs finalprg för 5-åringar i Dagtorpsorten den 5/5. De vann LA:3 och kom 3:a i "Allm intryck unga hästar 5-6 år"den 14/6 i Gärds Ryttarförening och vann LA:6 med 71.30 % samt kom 2:a i LA:4 med 64.60 % den 29/6 i Trolleholms Ryttarförening.

sadakantrolleh1copy_171x150.jpg

Senast ändrad:

Javisst, Sandakan har tävlats av Mattias Jansson i år, och de räknar med start i Championatet i Flyinge i höst. Susanne Gielen hör väl inte till de allra modigastes skara, och därför har han gått till Mattias. Som treåring visades han väl av... heter hon Helena Torstensson? Vet inte vem som visade honom som fyraåring.
Varför en del säger Sandro Shit tror jag beror på att de har rykte om sig att ha dåliga bakben och dålig ridbarhet. Inte desto mindre har han ett mycket stort antal framgångsrika avkommor i unghästsammanhang (de är ju inte så gamla ännu).
Stuteri Blue Hors har haft ett par hingstar med Sandro Hit - MEN de har sålt dem eftersom de inte förärvt sig tillräckligt bra, vilket de inte stuckit under stol med. VAD de inte varit nöjda med känner jag dock inte till.
Personligen har jag lagt märke till att Ängagården som brukar ta in representanter för det bästa blodet INTE har någon med SH...

Ängagården hade väl Samba Hit under några år ,men i övrigt har de ju sina särkilt utvalda blodslinjer för de svenska stona,enligt Pileryd.
man skall inte glömma att Sandro Hit är ju en "overcross" helt hoppstammad och en framriden produkt.tror att hypen runt honom kommer att slå tillbaka mkt negativt inom dressyr aveln.

Ängagården hade väl Samba Hit under några år ,men i övrigt har de ju sina särkilt utvalda blodslinjer för de svenska stona,enligt Pileryd.
man skall inte glömma att Sandro Hit är ju en "overcross" helt hoppstammad och en framriden produkt.tror att hypen runt honom kommer att slå tillbaka mkt negativt inom dressyr aveln.
Du är klok du slira! :bow:

Jag är personligen väldigt glad i Samarant och Sir Donnerhall och har även haft den sistnämda som kandidat till ett av mina ston tills nästa år, men nu bestämt mig för att inte betäcka med honom då jag precis som du tror att det inte håller i längden att avla på den hingstlinjen på det viset. Det kommer helt enkelt att "vattnas ur" till slut och då blir det bara pannkaka...

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du att det vattnas ur? Att Sandro Hits avkommor är slutprodukter? Och hur är "avla pa det viset" - använda i dressyravel? Eller öht avla pa?

Gäller det hela hingstlinjen, eller just Sandro Hits gren? Tänker exempelvis pa Satchmo där.

Men visst är han född 2002 så att han är 6 år?
För då är han ett år efter sina jämnåriga? Och borde ha tagit sig längre än LA?
Och i alla fall i trolleholm ska det var mycket mer välbetalt än vad det borde varit, han ska tydligen varit uppe på bakbenen under programet, fått ha framridningsbanan för sig själv för att ingen annan ville vara där samtidigt, och han fick ledas mellan framridningen och tävlingsbanan för att ens ta sig dit.

Så jag tror som någon anna sa att det är en sådan hingst som i kombination med rätt sto kan bli riktigt bra i första led, men nog kommer ha sina största framgångar i andra led när man lugnat ner det lite.

/Camilla

Jag är personligen väldigt glad i Samarant och Sir Donnerhall och har även haft den sistnämda som kandidat till ett av mina ston tills nästa år, men nu bestämt mig för att inte betäcka med honom då jag precis som du tror att det inte håller i längden att avla på den hingstlinjen på det viset. Det kommer helt enkelt att "vattnas ur" till slut och då blir det bara pannkaka...

Med tanke på vad Sandro Hit har lämnat efter sig så tror ja verkligen inte att det kommer ''vattnas ur''

odet vore intressant om du ville förklara ''på det viset'' vad är det som har gjorts fel ?

''Den bästa kombinationen, Sandro Hit – Donnerhall,
har givit en exteriörförärvare av högsta rang.''/flyinge

Och jag kan inget annat än att hålla med.

sen läste ja bla att Sandro Hit ligger på 17.e plats som gångartsförvärvare i Tyskland o det kan man inte kalla fy skam!

Så då menar du att en "stämpel hingst" som Donnerhall, kommer att bli sämre ju mer han används.

Det är inget fel på varken hingsten eller hans hingst linje som han företräder. Men generationerna går snabbt i Tyskland, och han är kanske idag inte den "senaste mode hingsten", men det gör ju inte hingsten mindre värd i aveln.

Det var väl Sandro Hit-blodet Clownen menade? Det är ju svart att hävda att Donnerhall-linjen skulle ha gjort sitt i dressyraveln, tror jag.

Men, lite OT, vad är det hetaste dressyrblodet da? "Senaste modet", sa att säga? Har inte riktigt koll, maste jag säga.

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Avel Med ca 1500 besöker trots totalstorm och regn/hagelstormar så blev kvällen riktigt lyckad. Programmet såg ut så här: Falsterbo e...
Svar
5
· Visningar
1 061
Senast: ecssory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10