Sandlådetråd för bäbisar...!

Sv: Sandlådetråd för bäbisar...!

Han var jättesöt! :D

Framridningen var väl inte optimal, det blev väldigt stressat i början så alla skulle hinna och sen blev det segt så han hade inte vaknat igen när de väl kom till första hindret.

Mattens runda på eftermiddagen är dokumenterad och hamnar snart i en youtube nära dig. :angel:

Jajemen, ft-hästarna rocks! ;)

Fast det tyckte inte Jan & Lotta. Återigen fick de chansen att tala om att dessa hästar hoppar på ett speciellt sätt, nämligen med hängande ben:angel:

Tyckte mig se några fler hästar som rev "dessa låga hinder" men de var ju inte fälttävlanshästar så deras dåliga teknik påtalades aldrig... märkligt:devil:

Fast det tyckte inte Jan & Lotta. Återigen fick de chansen att tala om att dessa hästar hoppar på ett speciellt sätt, nämligen med hängande ben:angel:

Visst är det märkligt att de kan se det? :angel: Särskilt när köttbullen är e QE (som väl såvitt jag vet är en hopphingst :angel:) och den skimmeln Jessica red också går fälttävlan men det visste de kanske inte... :angel:

Många :angel: blev det. :o

Tja, jag har utvecklat en förmåga att stänga av Mr Svanlunds röst i de där sändningarna. Jag har svårt att lyssna utan att skämmas annars.

Köttbullen uppvisar aldrig någon slags teknik på hinder i den höjden, han använder sin storlek & kliver över hindren. Vem bryr sig om bommarna trillar liksom? :angel: När hindren kommer upp några decimeter till så kanske, men det är inte helt enkelt att få honom att använda ryggen. Då ska man helst sätta honom lite i skiten. :devil:
Men jag är som sagt nöjd så länge han inte rev alla hindren, eller bockade av sin ryttare. Och sötast av alla! :love:

*kl*

Fast nu tänker jag gå emot strömmen här :devil: Fälttävlanshästar hoppar inte som de hopphästar som Lotta och co kommenterar annars.

De hoppar med sämre rygg och är betydligt mer oförsiktiga än rena hopphästar det kan man aldrig komma ifrån. Och tror man att de hoppar lika bra så bör man nog kolla lite mer på "riktig"hoppning ;)

Men det jag stör mig på är att de måste kommentera det varenda gång och säga det som att det är något negativt. Att en fälttävlanshäst hoppar lite "sämre" har ju med deras språngkurva i terrängen och det är helt naturligt.

*kl*

Fast nu tänker jag gå emot strömmen här :devil: Fälttävlanshästar hoppar inte som de hopphästar som Lotta och co kommenterar annars.

De hoppar med sämre rygg och är betydligt mer oförsiktiga än rena hopphästar det kan man aldrig komma ifrån. Och tror man att de hoppar lika bra så bör man nog kolla lite mer på "riktig"hoppning ;)

Att ft-hästarna ska hoppa som de rena hopphästarna som går GP är det nog ingen som tror...då hade de nog inte varit ft-hästar. Men självklart finns det ft-hästar som hoppar mer eller mindre bra.

Nej varför jämföra med GP?? Tycker de flesta rena hopphästarna som även går lägre klasser hoppar bättre men det har ju med terrängen att göra. Hästar som går fälttävlan blir flackare i sin språngkurva med tiden vilket är helt naturligt

Nja, vet inte om jag håller med riktigt. Om man tittar på hopptävlingar runt 1,20 så tycker jag inte ft-hästarna skiljer sig nåt särskilt från de som bara går hoppning, även om man självklart inte kan dra alla över en kam.
Och med GP menade jag de klasser som reds i Globen nu, alltså svår klass från 1,45.

Då har vi olika uppfattningar om hoppningen hos fälttävlanshästarna kontra hopphästar.

Jag vet vad GP är jag tycker bara att man inte behöver jämföra. Ser på varenda tävling mkt fina kapabla hopphästar idag som de flesta har kapacitet att gå svår klass. Och nej jag tycker inte att språngkurvan är lika på fälttävlanshästarna. men jag ser detta INTE som något negativt snarare tvärtom. De hopphästar jag jämför med skulle jag inte vilja rida terräng på..

Tyckte mig se några fler hästar som rev "dessa låga hinder" men de var ju inte fälttävlanshästar så deras dåliga teknik påtalades aldrig... märkligt:devil:

Här kokte det i soffan. Hanna brås lite på mamma tydligen :angel: :o
MEN jag höll med. Kommentaren var "lite väl slentrianmässig". Hästen hoppade inte "med hängande ben en ft-häst" (som hon menade) och det gjorde kommentaren löjlig i sitt sammahang. Sen att så pass ung häst som gått så pass lite - nej....
Förresten Aicha :bow: duktig pålle.

Sen Olgaklaras disk om språngkurvan är väl ok men hänger inte ihop med detta tycker jag. När Lotta sa så kunde hon lika gärna sagt: - det snöar ibland på vintern. Sant men ointressant i sammanhanget. :p

Så återigen ansåg jag damen ifråga vara ute och segla. Förresten så är hon inte det bara i ft-sammanhang utan det kommer små saker hela tiden. antagligen viktigaste kriteriet när du får ett sådant jobb... att kunna prata nonsens hela tiden. :devil:

Så återigen ansåg jag damen ifråga vara ute och segla. Förresten så är hon inte det bara i ft-sammanhang utan det kommer små saker hela tiden. antagligen viktigaste kriteriet när du får ett sådant jobb... att kunna prata nonsens hela tiden. :devil:

Äh du är bara avundsjuk för att du inte fick jobbet :angel:

;)

Förresten Aicha :bow: duktig pålle.

Jodå, det var himla kul att se att han var så cool. Han börjar nog bli vuxen den stora bebisen ändå. :love:

Hans hoppning var inte alls imponerande igår, men vi vet ju att han kan (fast låga hinder är tråååkiga). Men man måste jobba för det lite. ;)
Kan lova att det känns i den ryggen när han väl blänker till...så om en sisådär 3-4 år kanske han kan tänka sig att hoppa så där för det mesta. :D

Jodå, det var himla kul att se att han var så cool. Han börjar nog bli vuxen den stora bebisen ändå. :love:

Hans hoppning var inte alls imponerande igår, men vi vet ju att han kan (fast låga hinder är tråååkiga). Men man måste jobba för det lite. ;)
Kan lova att det känns i den ryggen när han väl blänker till...så om en sisådär 3-4 år kanske han kan tänka sig att hoppa så där för det mesta. :D

fast.. han var ju ganska prålig :p
guldig - hrm :D

De där piloterna gör ju en hel del, det kan man inte komma ifrån...

fast.. han var ju ganska prålig :p
guldig - hrm :D

Haha, då var det kanske tur att hans matte inte fäste guldgirlanger i alla knopparna...det var uppe på förslag. ;) Klart man måste glänsa lite extra när man är i den gigantiska Golfbollen! :bump:

Hästen hoppade inte "med hängande ben en ft-häst" (som hon menade) och det gjorde kommentaren löjlig i sitt sammahang. Sen att så pass ung häst som gått så pass lite - nej....

Vi pratade om det i stallet idag, på den här nivån kan man ju knappast sortera in hästarna i fälttävlans- hopp- eller dressyrhästar eftersom de alla (med undantag för Cinnamon och ev nån till) går på lättklassnivå i samtliga grenar.
De är hobbyhästar helt enkelt!

Grattis till fina ord av stildomarna :bow:
De sa något i stil med att "vi måste ge er tränare en eloge för väl genomfört arbete". Jag kommer inte ihåg exakt men positivt var det i alla fall, grattis :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka