Sandlådetråd för bäbisar...!

Sv: Sandlådetråd för bäbisar...!

Det är nog fel Lena du tänker på, det är Lena Bredberg som har tränat gänget. LenaH har däremot varit en helsjysst chaufför åt köttbullen! :banana:

*elaka aicha* :angel:

:D

:o Såklart! Mitt tankefel!

Jaja, jag står för det jag sa innan i alla fall! Kul att tränaren fick en positiv uppmärksamhet från Markne och Gretzer :bow:

Som aicha skrev så har jag bara kört och assisterat som levande hinder på träningarna. :D

*kl*

Fast nu tänker jag gå emot strömmen här :devil: Fälttävlanshästar hoppar inte som de hopphästar som Lotta och co kommenterar annars.

De hoppar med sämre rygg och är betydligt mer oförsiktiga än rena hopphästar det kan man aldrig komma ifrån. Och tror man att de hoppar lika bra så bör man nog kolla lite mer på "riktig"hoppning ;)

Men det jag stör mig på är att de måste kommentera det varenda gång och säga det som att det är något negativt. Att en fälttävlanshäst hoppar lite "sämre" har ju med deras språngkurva i terrängen och det är helt naturligt.

Jag håller helt med, jag har haft EN riktig hopphäst i livet (en tysk) och det var en HELT annan upplevelse :love:
Men jag skulle inte vilja rida terräng på den hästen.

Jag säger väl kanske inte emot egentligen, fast jag tycker nog att även en del riktigt bra hopphästar utan problem kan gå ft. Titta på AHs gamla Mondrix t ex, som gick 1,60 hoppning och *** ft (& MSV A dressyr). Min "gamla" häst gick 1,40 hoppning och hade nog säkert gått ett steg till om han fått vara frisk, men nu skuttar han omkring i debutant & lätt ft. Jag kände mig stensäker på honom när vi tränade terräng. :love: Så jag tycker inte man kan dra alla över en kam....där heller. :grin:

Fast gick inte Mondrix enbart hoppning när han gick högre klasser. Han gick som högst 150 och kommer bara ihåg att han gick **.. Dock så startade han i Ribban men genomförde inte ***, kan hända att han gick SM något år också det är så länge sedan nu :o

Man får skilja på hästar som enbart tävlar hoppning och som kanske har gått fälttävlan tidigare. För det handlar inte om kapacitet utan att en fälttävlanshäst NÄR den går fälttävlan hoppar på ett annorlunda sätt jämfört med hopphästarna.

De flesta som ser fälttävlanshästar på TV tex kommentatorerna brukar ju se dem enbart från de stora mästerskapen där hästarna redan gått terräng och är mitt uppe i säsongen.

Man får skilja på hästar som enbart tävlar hoppning och som kanske har gått fälttävlan tidigare. För det handlar inte om kapacitet utan att en fälttävlanshäst NÄR den går fälttävlan hoppar på ett annorlunda sätt jämfört med hopphästarna.

Å ändå skall det bara ridas hoppkval på hoppkval för att få starta terräng... Blir det säkert då? i terrängen alltså om den hoppar bättre banhoppning, om det nu är stor skillnad menar jag..

(Fråga, inte påstående)

Fast gick inte Mondrix enbart hoppning när han gick högre klasser. Han gick som högst 150 och kommer bara ihåg att han gick **.. Dock så startade han i Ribban men genomförde inte ***, kan hända att han gick SM något år också det är så länge sedan nu :o

Tänk att du faktiskt inte alltid har rätt... :angel: Och alla resultat finns inte på SvrRFs sida. Mondrix gick Ribban, int. *** i Hamburg, och även SM på Duseborg. Och pardon me, han gick visst "bara" 1,55 hoppning med både Fredde & Anna, & var bl a placerad på SM med Fredde.

Var faktiskt tvungen, det här är ju ändå en sandlåda. :devil:

Det konstiga är att jag hittar absolut inga som helst internationella resultat på honom :confused:

Jag hittar "bara" 150 resultat med honom

men till saken är ju att när han gick detta så gick han endast hoppning :idea:

Fast så fel hade jag ju inte :p Skrev ju både SM och Ribban och 150 hoppning ;)

Senast ändrad:

Å ändå skall det bara ridas hoppkval på hoppkval för att få starta terräng... Blir det säkert då? i terrängen alltså om den hoppar bättre banhoppning, om det nu är stor skillnad menar jag..

(Fråga, inte påstående)

Jag anser ju inte att hoppkvalen tillför något och har så aldrig tyckt det. Och nej jag tror inte att en häst blir säker i terräng för att den klarar att kravla sig runt i 120cm, finns säker de som inte skulle klarat av att kvala av de äldre men som ändå var extremt bra i terrängen.

Tycker att en säker häst i terrängen är en häst som är självsäker och som hoppar ekonomiskt och vet var den är eller vad som förväntas av den.

Självklart så skall den ha bra hoppning i grunden men med åren så blir det naturligt att de inte hoppar som en riktig hopphäst

Det konstiga är att jag hittar absolut inga som helst internationella resultat på honom :confused:

Jag hittar "bara" 150 resultat med honom

men till saken är ju att när han gick detta så gick han endast hoppning :idea:

Fast så fel hade jag ju inte :p Skrev ju både SM och Ribban och 150 hoppning ;)

Tja, du kan ju fråga Anna själv om du inte tror mig. Och han fullföljde förresten Ribban, med ett stopp i vattnet. Han har gått flera 1,55, både nationellt och internationellt.

Jag tror nog faktiskt att Mondrix hoppade rätt högt parallellt med ft, han har ju inte gjort jättemånga starter i ft så.. Och vi kan rabbla ett par hästar till som har gått svår hoppning OCH svår fälttävlan...vi har 2 till med samma ryttare som ovan. :angel:
Sedan hävdar jag ju inte att alla de här hästarna skulle funka som topphästar på 1,60-nivå, men nu var det väl inte det vi skulle jämföra har jag för mig..

Jag har iof bara sett Mondrix en gång på ribban och då utgick Anna i terrängen och efteråt har jag bestämt för mig att hon sa att han inte skulle gå någon mer fälttävlan utan skulle bli hopphäst på heltid vilket jag antar att han blev.

Minns eller minns inte? att hon tyckte att han var för mycket hopphäst för att gå bra i terrängen.

Iallafall så som jag tänker mig en riktig hopphäst skulle nog inte bli några bra terränghästar.

Mondrix har aldrig utgått på Ribban, han gick där en gång, och hade ett stopp i studsen in i 2a vattnet. Rabbisch utgick en gång däremot, om det kanske blivit förväxlat. Mondrix var placerad i 155 i Helsingborg en gång och gick 155-derby utan nedslag i Ypäjä (trampade på plankan i vattenhindret = 4 fel ) Samma år gick han CIC*** i Hamburg. 10a på SM i hoppning 160 i finalen med Fredde. 2a i 150 2 ggr, bla i debuten. Han blev hopphäst pga att han hade svårt att klara tiden, vann dock 2 st 2*.

(Fråga, inte påstående)

Jag tror nog mer att kvalen i hoppning är en ryttargrej än en hästgrej, hästar hoppar ju som dom gör men rider man kasst så blir det katastrof och rider man bra brukar det ju ordna sig.
Alla rider ju mer eller mindre kasst i hoppningen ibland :angel: men inte hela tiden för då är det ju något annat fel.
Sen finns det ju vissa hästar naturligtvis som river ändå hur man än rider :idea:

Det är faktiskt fel häst, Rabbisch bröt ut och med en skadad tumme från hästen innan var det meningslöst att rida. Fel kan det tydligen bli överallt.

Mondrix har aldrig utgått på Ribban, han gick där en gång, och hade ett stopp i studsen in i 2a vattnet. Rabbisch utgick en gång däremot, om det kanske blivit förväxlat. Mondrix var placerad i 155 i Helsingborg en gång och gick 155-derby utan nedslag i Ypäjä (trampade på plankan i vattenhindret = 4 fel ) Samma år gick han CIC*** i Hamburg. 10a på SM i hoppning 160 i finalen med Fredde. 2a i 150 2 ggr, bla i debuten. Han blev hopphäst pga att han hade svårt att klara tiden, vann dock 2 st 2*.

155 har de inte haft i Helsingborg :confused: och de åren han gick där hade han en placering i 150 2002

Hamburg eller är det Luhmühlen du menar?? Där utgick han i terrängen. Vilket år gick han SM i hoppning?

Men spelar eg ingen roll för hoppa kunde han göra. Men det är inte många som gör som han gjorde och alla vet att AH är en mkt kapabel ryttare som behärskar det mesta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka