Sandkolik och hästen blir inte bättre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sandkolik och hästen blir inte bättre

Jag kommer få hela Buke på mig men hela historien låter så otroligt .?

Hade vetrinären ute i Lördags och denna nota kostade 1050 kr ? En helg med jour tillägg ?!

Om nu fodervärden ringt fler gånger och vetrinär inte ens försöker behandla på hemma plan torde man kunna anmäla vetrinären ?

Även om vetrinären hänsvisar till klinik så torde hästen få både vätska och smärtstillande inför en 6 timmars lång resa för att den ska må så bra som möjligt innan resan .

Sen borde nog Ts vara hos hästen istället för vid datan ...

Och Stämmer historien så skulle hela bunten bli anmälda .

Vetrinär TS och ägaren .

Mia

Nej hästen har inte fått vätska och mera smärtstillande. Vet inte om han skulle fått det inför en resa men kanske om vi bett om det. Ja besöket i lördags kostade ca 1150 kr (115 euro om man ska vara mera exakt...), vet inte varför du tycker den summan är konstig?!

Jag har varit hos hästen massor idag och även tidigare dagar men jag kan inte sitta där 24 timmar om dygnet. De gånger jag suttit framför datorn tidigare idag är stunder då jag tagit en matpaus och sen har jag farit dit igen. Hur som helst så slutar pinan för hästen ikväll då han kommer att avlivas snabbt med 2 skott i pannan.

Jag beklagar att du mister en vän...

Men jag tycker fortfarande att allt låter märkligt.
Vad har hästen egentligen haft för symptom? Och hur har veterinärerna undersökt den?
Hur som helst så är det bra att ni nu tagit beslutet att ta bort den, även om jag skulle bli galen av att inte veta vad det handlade om.

Hon reagerar på att det var galet billigt för att ta ut en jourvet. Jag betalade strax över 1000 för att vaccinera en häst härom dagen. Dagtid, tidsbokat besök som var över på ca 5-10min.
Hade varit mer rimmligt om du hade nämnt det tredubbla beloppet.

"2 skott i pannan" hmmm.....

Jag kommer få hela Buke på mig men hela historien låter så otroligt .?

Hade vetrinären ute i Lördags och denna nota kostade 1050 kr ? En helg med jour tillägg ?!

Om nu fodervärden ringt fler gånger och vetrinär inte ens försöker behandla på hemma plan torde man kunna anmäla vetrinären ?

Även om vetrinären hänsvisar till klinik så torde hästen få både vätska och smärtstillande inför en 6 timmars lång resa för att den ska må så bra som möjligt innan resan .

Sen borde nog Ts vara hos hästen istället för vid datan ...

Och Stämmer historien så skulle hela bunten bli anmälda .

Vetrinär TS och ägaren .

Mia

Håller med dig Mia.

Vad fasiken är det för lallare till veterinär?

Det borde finnas ett krav på att en jourveterinär ska kunna sätta dropp tex, inte skylla på att man bara är för smådjur, då har man inte på en hästjour att göra.?

Tycker det verkar märkligt.. Det måste väl finnas någon på Åland som kan sätta dropp och vätska upp hästen samt smärtstilla inför väntan på en färjetur?

Hade jag vart fv här, då hade jag skitit blanka fan i ägaren, åkt till klinik och bett dom göra vad som gick, sen gjort en anmälan på ägaren!

Hon reagerar på att det var galet billigt för att ta ut en jourvet. Jag betalade strax över 1000 för att vaccinera en häst härom dagen. Dagtid, tidsbokat besök som var över på ca 5-10min.

Ja om avlivning skall ske med bult så är det förhoppningsvis 1 skott som räcker på rätt ställe med knall och fall verkan.

Det måste ju finnas "Hästveterinärer" På Åland.
Det Finns ju stort travstall, hur 17 gör dom när Hästarna blir sjuka ??

Hela Historien är märklig .

Men om jag förstått saken rätt så HAR ju faktiskt veterinärerna sagt att Hästen måste åka in . Det är ägaren som inte fått klart för sig hur pass allvarligt det är.
varför har inte Veterinärerna hjälpt till att informera ägaren ?
2 skott i pannan är nog bara ett uttryck för någon som inte riktigt vet hur det går till, eller så gör man så på Åland .
Jag googlade lite på veterinärer på Åland, och tydligen har dom haft besvär med outbildade veterinärer som utgett sig för att vara utbildade .
Otäckt, tragisk och mycket ledsam Historia

Hambo

Jag hade ju samma synpunkt för lite tag sen i tråden, hur veterinären i detta fall kan lämna över till fodervärden att försöka tala vett med ägaren. En veterinär i detta läget hade SJÄLV kontaktat ägaren och fått det klargjort exakt hur illa det är med hästen, med ett snabbt svar och beslut från ägaren som påföljd.

Jag tycker också som Miaa säger, att det låter väldigt märkligt och härhemma lär veterinären ha blivit anmäld så det visslar om det.

Det hoppas vi att dessa också blir, så att Historien inte upprepar sig .
Håller fullständigt med om att v skulle kontakta ägaren, som sagt allt är verkligen dåligt skött .

Hej från Hambo

Håller med dig Mia.

Det borde finnas ett krav på att en jourveterinär ska kunna sätta dropp tex, inte skylla på att man bara är för smådjur, då har man inte på en hästjour att göra.?Tycker det verkar märkligt.. Det måste väl finnas någon på Åland som kan sätta dropp och vätska upp hästen samt smärtstilla inför väntan på en färjetur?

Hade jag vart fv här, då hade jag skitit blanka fan i ägaren, åkt till klinik och bett dom göra vad som gick, sen gjort en anmälan på ägaren!

Det händer här hemma också. Min kompis fick ut en hästrädd smådjurs-vette när hennes häst var dålig. När hon ringde nästa gång bad hon specifikt att INTE få den veterinären, för då behövde han inte komma. Dom fick skicka en hästkunnig veterinär.

Jag beklagar att du mister en vän...

Men jag tycker fortfarande att allt låter märkligt.
Vad har hästen egentligen haft för symptom? Och hur har veterinärerna undersökt den?
Hur som helst så är det bra att ni nu tagit beslutet att ta bort den, även om jag skulle bli galen av att inte veta vad det handlade om.

På lördag em var han helt normal, glad och hade matlust.
På lördagkväll så var han slö, hade ingen matlust, lade sig ofta ner, rullade en del, var orolig mellan gångerna han lade sig ner, hördes nästan inte några tarmljud. Dvs difusa koliksymptom så vi ringde vet som kom ut. Hon kände igenom honom och lyssnade med stetoskop efter tarmljud och det hördes väldigt lite. Hon gav honom då en spruta smärtstillande och sa att vi skulle gå med honom så länge vi orkade och sen ha hästarna inne för att kolla hur han mådde. Vi kollade honom regelbundet hela natten och även hela söndagen.

På söndagen var han lite piggare, inte som vanligt men skapligt och hade lite matlust samt att han bajsade iaf 2 ggr så det kändes ok.

På måndagen så var det sådär med matlusten men han åt iaf hö, dock inte några mängder och han drack "normalt". Osäker på om han bajsade. Han ställde sig i kissställning ett par gånger utan att det kom något samt att han låg lite mer än han brukar men det gick ändå att få upp honom.

På tisdagen så var han slöare och matlusten hade minskat ännu mer. Han ställde sig ännu mer i kissposition utan att det kom något så jag bad ägaren komma ut och det gjorde hon som jag skrivit innan.

På onsdagen så var han ännu sämre skick och vi ringde vet på fm som då gav oss råd att ta honom till klinik vilket ägaren inte ville utan hon gav honom laser. Efter middagen kontaktade jag igen vet (samma som lördagen) som sa att det är klinik som gäller och att hon inte kan göra något. Ev skulle hon kunna ge smärtstillande men det hjälper bara för stunden och gör ingen nytta så det ville hon inte.

Idag när det är torsdag så var han sämre och varit inne under natten så vi har ju sett att han inte kissat, bajsat samt druckit väldigt lite. Vet ut på fm som känner igenom hästen, lyssnar med stetoskop och hör väldigt lite tarmljud, samt tar tempen som visar lite förhöjt men inget mer. Han kan inte göra mera utan hästen måste till klinik eller avlivas.
Efter mycket funderande kom vi fram till att han gjort sitt och blev ikväll avlivad.

Om det är billigt eller inte vet jag inte men det är iaf summan som står på min räkning. Besöket idag kostade 70 e (ca 700 kr)

2 skott i pannan är helt enkelt en säkerhetsåtgjärd och för säkerhetsskull så skjuts ett extra....

Håller med dig Mia.

Det borde finnas ett krav på att en jourveterinär ska kunna sätta dropp tex, inte skylla på att man bara är för smådjur, då har man inte på en hästjour att göra.?

Tycker det verkar märkligt.. Det måste väl finnas någon på Åland som kan sätta dropp och vätska upp hästen samt smärtstilla inför väntan på en färjetur?

Tyvärr så finns det ingen hästjour här utan jouren gäller för alla djur. Det finns som jag förstått det 3 hästveterinärer här på åland varav 1 är mammaledig så tyvärr kan man inte alltid få tillgång till en som kan hästar eller större djur...

Det måste ju finnas "Hästveterinärer" På Åland.
Det Finns ju stort travstall, hur 17 gör dom när Hästarna blir sjuka ??

Hela Historien är märklig .

Men om jag förstått saken rätt så HAR ju faktiskt veterinärerna sagt att Hästen måste åka in . Det är ägaren som inte fått klart för sig hur pass allvarligt det är.
varför har inte Veterinärerna hjälpt till att informera ägaren ?
2 skott i pannan är nog bara ett uttryck för någon som inte riktigt vet hur det går till, eller så gör man så på Åland .
Jag googlade lite på veterinärer på Åland, och tydligen har dom haft besvär med outbildade veterinärer som utgett sig för att vara utbildade .
Otäckt, tragisk och mycket ledsam Historia

Hambo

Jo det finns ett stort travstall och det har länge varit tal om att ordna en hästklinik men det händer inget mer än prat tyvärr. Så dom får vackert fara till sverige om dom behöver vet.hjälp. När det är större tävlingar och liknande så tror jag dom tar in vet från sverige/finland typ. Sen kommer det röntgen hit kanske nån gång per år och ul kanske 2-4 ggr/år...

Ingen aning om varför inte vet pratat med ägaren. Han sa idag att om ägaren vill prata med honom kan hon ringa vilket hon gjorde och då började hon förstå hur allvarligt det var.

2 skott är bara en säkerhetsåtgärd som jag förstod det, iof så hörde jag bara ett skott och sen ramlade hästen så kanske det var ett skott. Jag vet inte, har aldrig avlivat djur förr och jag hoppas jag slipper göra det fler gånger.

Tyvärr är det jättesvårt med vet på åland speciellt när det gäller hästar :/

Det händer här hemma också. Min kompis fick ut en hästrädd smådjurs-vette när hennes häst var dålig. När hon ringde nästa gång bad hon specifikt att INTE få den veterinären, för då behövde han inte komma. Dom fick skicka en hästkunnig veterinär.

Här finns det 3 hästkunniga vet. 1 mammaledig, 1 som är rädd för hästar (hm funkar ju jättebra eller...) och sen han som kom idag. Så ja tyvärr är det jättesvårt att få hjälp när det är akuta och allvarligare saker :(

Tyvärr har även jag haft hem en vet på jourtid som inte var spec. bra på hästar:( Nu hade jag tur att det inte var mer än två ordentliga brodd tramp, hon ville inte ens sy. Och han skulle vara ute son vanligt trots risk för att slita upp stygnen då det satt dumt till och hästen är väldigt aktiv. Skulle linda med bomull och vetflex under flecelinda. Skulle vänta två dagar innan jag bytte. Morgonen efter hade han lymfangit (stavningen). Ringde vet igen och fick ut en kunnig vet, frågade om han verkligen skulle vara ute som vanligt och om det var onödigt att sy. Han sa att det verkligen behövdes sys och det var boxvila med 4*20 min promenader per dag. Hela kalaset gick på drygt 4000 kr på två jourbesök.

Till ts, beklagar att det blev som det blev.

Läskigt att bo på Åland och ha Häst !
Jag blev lite fundersam över varför ägaren inte trodde Hästen hade Sandkolik, utan att det var njurarna... och gav den Homeopat piller för det.
Hade Han haft problem med det förut ? Njurarna alltså ?

Skönt i alla fall att han slipper plågas Längre .

Hej från Hambo

Jag blev lite fundersam över varför ägaren inte trodde Hästen hade Sandkolik, utan att det var njurarna... och gav den Homeopat piller för det.

Hej från Hambo

Det började jag fundera över när jag läste tråden, det verkar ju som att han kan ha haft det eftersom hon tänkte på det direkt. Själv hade jag nog trott på kolik. Är det nån som vet om man kan ta hästen från Åland till Sverige utan pass?

Ts, om du tar någon annan häst på foder se till att det står i kontraktet att du
får ge hästen den vet vård hästen behöver och att du har hand om passet.

..varav en ställer diagnos sandkolik i fält som ska botas med en single shot smärtstillande..

Och den andra varken sondar, rektaliserar eller sätter dropp.

Tur man inte bor på Åland.

Hej från Hambo

Hon pratade med en vän om att han ställde sig i kisställning men sen kom det inte något och vännen hade haft ett par hästar som gjort så och blivit bra direkt med pillren så hon ville testa.

Ägaren sa att hon alltid tyckt hästen var så frisk men nu när hon började fundera mera så insåg hon att han haft lite småsaker nu och då så det kan ha varit något mera än sandkolik. Han hade även fångkänning i början av sommaren när han var hon en annan tjej så det är svårt att säga om det var fångkänning eller om det kanske hör ihop på något sätt.

Som sagt, han har inte haft tydliga koliktecken hela veckan utan mera sett hängig ut och inte velat äta. Söndag, måndag var han ju bättre så vi trodde det var över men tis insåg vi ju att han inte blir bättre utan sämre. Nu lider han inte mera längre utan får springa utan smärta. Nu är det vi kvar som får sörja. Det är så tungt även om beslutet var rätt.

Båda hästarna visste nog vad som väntade igår.
Han bara visste att han skulle slippa lida. Svårt att säga hur men det märktes på honom att han visste.
Även min häst tror jag visste. Annars när vi tagit andra hästen ur hage brukar min häst spela rövare. Gnägga, sparka bakut, bocka, rusa runt m.m. Iaf en stund, Men igår bara tittade hon och var helt tyst. När vi kom tillbaka mot hennes hage och stallet så kom hon fram och tittade på oss en stund och sen gick hon. Så jag tror att hon visste att han var sjuk och att han skulle slippa lida.

Annars när vi tagit andra hästen ur hage brukar min häst spela rövare. Gnägga, sparka bakut, bocka, rusa runt m.m. Iaf en stund, Men igår bara tittade hon och var helt tyst. När vi kom tillbaka mot hennes hage och stallet så kom hon fram och tittade på oss en stund och sen gick hon. Så jag tror att hon visste att han var sjuk och att han skulle slippa lida.

Ehhh så nu har du hästen ute och tog in honom från hagen och just igår sa hon ingenting ...........

Undrar vad du fått ihop av den här historien . Nu kanske det är dags att sluta svara stackars stackars TS .

Historien blir mer och mer ohållbar ! Inte släpper man ut en så dålig häst som TS beskrivit i hagen ...

Mia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka