Sandkolik och hästen blir inte bättre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sandkolik och hästen blir inte bättre

Om ägaren tycker att det är djurplågeri att köra hästen i transport till veterinären så borde ägaren också förstå att det är djurplågeri att låta hästen ligga och självdö, för det är just vad den gör just nu..

Förstår itne varför ni låter den bara ligga? Varför itne åtminstone försöka röra på den?

Avliva hästen, snälla!

En kolikhäst behöver få i sig vätska, konstigt att en veterinär säger att det inte finns något att göra och inte kommer ut... Hoppas att du får ut någon snarast nu när du ringer på morgonen.

Du kan bl.a. se på urinen hur uttorkad hästen är, ju mörkare urin desto mer uttorkad häst, ingen urin alls; inte bra....

Om det dröjer tills vet kommer så måste du försöka få i hästen vätska, inte mat. Gör såhär isåfall: Ta en petflaska, t.ex. en 1,5 liters colaflaska, blanda till vätskeersättning samt häll i lite olja, har du inte paraffinolja så går det bra med vanlig matolja. Gör ett hål i korken, ca 0,5-1 cm stort, spruta sedan i hästen vätska i mungipan som en avmaskning ungefär, försök få i hästen 1-2 liter varannan timme minst, beroende på hur mycket den dricker själv/hur uttorkad den är. Detta bör helst göras i samråd med veterinär som undersökt hästen, kolla ifall det är ok.

Håll noga koll på hur mycket hästen dricker/kissar samt färg på urinen.

Hoppas den får komma till klinik snart, men se till så att den fått kramplösande/smärtlindring innan transporten, inte kul att sitta fast på en färja med en kolikhäst om den blir jättedålig...

Jag hoppas verkligen att det är Troll .
Det finns väl ingen människa som kan behandla sin häst så här ??
Även som fodervärd har man ju ett ansvar .
Tänk att bara stå och titta på när hästen lider och vänta att den ska dö i svåra plågor.....................
Det måste vara troll
Hambo

KL
Stackars häst :cry:
Kolik är ju inte något man kan avvakta med i flera dygn och bara lämna hästen i boxen :crazy:
Shettisarna i vårt stall fick sandkolik förra året och de tillbringade 2 veckor på helsingborgs djursjukhus!
Om hästen är så dålig att det är djurplågeri att köra den till klinik för att få hjälp så ska den avlivas på plats utan dröjsmål.

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

I en annan tråd har du skrivit att du har köpt häst ?

Och då är du ägare till hästen ? Det är inte så att det handlar om pengar från din sida att du tror att detta ska lösa sig av sig själv ?

Du har ju skrivit att ni lever på 1 lön på 6 personer ?

Oavsett hur det ligger till och allt stämmer med att hästen är sjuk och det inte är ett troll i tråden så är detta djurplågeri....

Mia

Ja, jag har köpt häst men det är inte hon som är sjuk. För att inte min häst ska vara ensam så tog jag en häst på foder för ett par månader sen och det är han som är sjuk.

Skulle det vara min häst så skulle jag inte tveka att fara med henne. Visst kostar det pengar men hon är bra försäkrad och självrisken på 1600 kr har vi nästan kommit upp i redan eftersom besöket i lördags kostade 1150 kr, ett besök som jag självklart betalar eftersom jag har hästen på foder.

Skulle det krisa ännu mer så har vi personer vi kan låna pengar i från så nej det handlar inte om pengar!!!

Jag hoppas verkligen att det är Troll .
Det finns väl ingen människa som kan behandla sin häst så här ??
Även som fodervärd har man ju ett ansvar .
Tänk att bara stå och titta på när hästen lider och vänta att den ska dö i svåra plågor.....................
Det måste vara troll
Hambo

Tyvärr så är jag inget troll utan jag gör så mycket jag kan. Tyvärr så är jag bakbunden och kan inte göra vad som helst när det inte är min häst. En duktig veterinär ska komma ut, hans telefontid slutade just så han borde snart höra av sig och då ska det nog hända något. I värsta fall så får vi avliva hästen om det inte går att göra något. Han pratade även om djurskyddsärende så då kanske han kan skriva papper på att vi får ta hästen till klinik utan ägarens tillstånd?

Ägaren är jättetrevlig men verkar inte bry sig lika mycket som jag. Hon kör förbi stallet minst 2 ggr om dagen och skulle utan problem kunna komma in 5-10 minuter och kolla hur han mår men hon skickar bara mess och frågar... Hon verkar också ha dåliga erfarenheter av veterinärer och inte riktigt tro på det dom kan.

Jag har gett henne dagliga raporter sen i lördags, ofta flera gånger om dagen men första gången hon tittade till honom var i tisdags när jag verkligen bad henne komma.

Men kör in/över Hästen då !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eller som nån annan sa, ta dit vet igen för att slanga/Avliva.
Du måste förstå att detta är allvarligt .
Loppfrön hjälper bara i FÖREBYGGANDE syfte, det är för sent för det nu
Hambo

Nu blir jag faktiskt lite arg, hon väntar ju på samtal från vet?! :mad: Bor man på en ö är det inte bara att köra in hästen till klinik, som TS redan nämnt. Och jag tycker också TS verkar väl införstådd i situationens allvar, så du kanske kan sluta skrika?

Till TS: Jag vet inte om ni har andra regler i Finland, men åka till klinik/djursjukhus med annans häst har aldrig varit något problem vad jag vet, särskillt inte i akutfall som detta. hoppas vet hör av sig snart!

En kolikhäst behöver få i sig vätska, konstigt att en veterinär säger att det inte finns något att göra och inte kommer ut... Hoppas att du får ut någon snarast nu när du ringer på morgonen.

Du kan bl.a. se på urinen hur uttorkad hästen är, ju mörkare urin desto mer uttorkad häst, ingen urin alls; inte bra....

Om det dröjer tills vet kommer så måste du försöka få i hästen vätska, inte mat. Gör såhär isåfall: Ta en petflaska, t.ex. en 1,5 liters colaflaska, blanda till vätskeersättning samt häll i lite olja, har du inte paraffinolja så går det bra med vanlig matolja. Gör ett hål i korken, ca 0,5-1 cm stort, spruta sedan i hästen vätska i mungipan som en avmaskning ungefär, försök få i hästen 1-2 liter varannan timme minst, beroende på hur mycket den dricker själv/hur uttorkad den är. Detta bör helst göras i samråd med veterinär som undersökt hästen, kolla ifall det är ok.

Håll noga koll på hur mycket hästen dricker/kissar samt färg på urinen.

Hoppas den får komma till klinik snart, men se till så att den fått kramplösande/smärtlindring innan transporten, inte kul att sitta fast på en färja med en kolikhäst om den blir jättedålig...

Som sagt så kissar han inte alls :( Om det dröjer så ska vi testa det med flaska för vätska måste han få i sig.

Söndag, måndag så visst han var ju hängig men vi tänkte att det berodde på att han var trött efter koliken (som vi upptäkte tidigt så han hade inte hunnit bli så dålig). På söndagen och måndagen åt han även hö även om det var små mängder. Drack gjorde han med. på måndagen ställde han sig i kissposition 1-2 ggr utan att det kom nåt men jag tänkte inte mer på det utan trodde att han sträckte på sig.

Tisdagen gjorde han det fler gånger och aptiten var mer eller mindre borta igen så det var då jag bad ägaren komma och se hur han mår och säga vad jag ska göra. Trots att han mådde dåligt så det enda hon gjorde var att gav piller och sa att hon skulle komma och ge laserbehandling på torsdagen.

Onsdagen (igår då) så var han ju inte bättre utan nästan sämre så vi kontaktade veterinär som sa att hästen måste till klinik. Jag ringer ägaren och berättar det som då kommer ut och tittar och ger laserbehandling och tycker att det räcker. efter middagen kontaktar jag nästa vet som säger att hon inte kan göra något utan det är klinik som gäller.

Nytt samtal med ägare som då tycker att loppfrön är bra och hon jagar runt efter det. Hon kommer med det till stallet 20.30 och hon ser då sin häst som står i boxen men ringer bara och säger att det finns där och hon måste hämta sina barn. Så jag far dit och försöker få i honom det... går ju mindre bra...

Jag går in och pratar med stallägaren för att berätta hur det ligger till och höra vad hon tycker. När jag suttit där några minuter ringer ägaren som undrar om jag kan vänta där ett tag så kommer hennes bekant med något piller som tydligen ska vara bra när hästar har urinproblem. Jag tänkte att kanske det ändå är "riktig" medicin men även det är några små vita homeopatpiller som han inte vill ha...

Så nu är det då torsdag och hästarna fick stå inne i natt för att kunna ha bättre koll på kiss/bajs/vätska osv. Jag far dit direkt på morgonen och ser att han inte kissat och knappt druckit så då ringer jag vet igen och ber han att komma ut eftersom ägaren inte vill ta honom till klinik. Det är alltså samma vet som sa tidigt igår att hästen borde till klinik direkt och som ägaren inte lyssnade på.

Känns hjälplöst men jag vet inte vad jag kan göra mera?! Får jag tillstånd att ta honom till klinik och att det kanske finns hopp för honom där så tvekar jag inte. Jag vet en som hyr ut släp ett par km bort så det får jag snabbt tag på och sen tar jag första bästa färja över. Pengar, ja det kostar men det är nödfall och då fixar vi pengar på ett eller annat sätt. Det löser sig!

Men kör in/över Hästen då !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eller som nån annan sa, ta dit vet igen för att slanga/Avliva.
Du måste förstå att detta är allvarligt .
Loppfrön hjälper bara i FÖREBYGGANDE syfte, det är för sent för det nu
Hambo

Jag förstår att det är allvarligt och den bästa hästvet som finns här är på väg. Bättre hjälp än han kan jag inte få tag i. Tyvärr kan jag inte göra mera just nu :(

Nu blir jag faktiskt lite arg, hon väntar ju på samtal från vet?! :mad: Bor man på en ö är det inte bara att köra in hästen till klinik, som TS redan nämnt. Och jag tycker också TS verkar väl införstådd i situationens allvar, så du kanske kan sluta skrika?

Till TS: Jag vet inte om ni har andra regler i Finland, men åka till klinik/djursjukhus med annans häst har aldrig varit något problem vad jag vet, särskillt inte i akutfall som detta. hoppas vet hör av sig snart!

Ja jag väntar på vet, den bästa som finns här och han ringer när han är på väg. Jag vet inte vad det finns för regler här men vet borde ju veta det så på ett eller annat sätt ska hästen få hjälp idag. Både jag och stallägaren vägrar ha honom där och lida längre. Tyvärr så bor vi på en ö och har väldigt små resurser vad det gäller större djur. Det finns inte ultraljud, röntgen osv.

Tyvärr så är jag inget troll utan jag gör så mycket jag kan. Tyvärr så är jag bakbunden och kan inte göra vad som helst när det inte är min häst. En duktig veterinär ska komma ut, hans telefontid slutade just så han borde snart höra av sig och då ska det nog hända något. I värsta fall så får vi avliva hästen om det inte går att göra något. Han pratade även om djurskyddsärende så då kanske han kan skriva papper på att vi får ta hästen till klinik utan ägarens tillstånd?

När kommer veterinären ut idag?
Du måste se till hästens bästa. Ägaren verkar inte bry sig så värst mycket, alltså måste någon ta tag i situationen och hjälpa hästen, och någon är i det här fallet DU. Hästen kan inte ligga dag ut och dag in med svåra buksmärtor, den kommer dö om den inte får hjälp snart!
Håller tummarna att veterinären vet vad han gör så att ni får hjälp! (Eller tillstånd för klinik :) )

Skickar all styrka jag kan till er!

Men enligt lag är det ju den som har hästen i sin vård som ansvarar för veterinärvård om så behövs. Då kan det inte behövas tillstånd från ägaren.

Jag hoppas att det ordnar sig på ngt sätt med hästen!

Jag har tyvärr inte ngt råd att ge dig men har följt din tråd. Nu kan jag inget om lagar och regler ens i Sverige när det uppstår en situation som den du har hamnat i. Jag antar att det inte står ngt alls om det i fodervärdskontraktet?

Men jag kan förstå att det är svårt att veta vad du ska göra och framförallt kanske vad man kan göra i en sådan situation och tycker nog att det är lite tramsigt av de som genast anser att du inte gör vad du borde göra.

När kommer veterinären ut idag?
Du måste se till hästens bästa. Ägaren verkar inte bry sig så värst mycket, alltså måste någon ta tag i situationen och hjälpa hästen, och någon är i det här fallet DU. Hästen kan inte ligga dag ut och dag in med svåra buksmärtor, den kommer dö om den inte får hjälp snart!
Håller tummarna att veterinären vet vad han gör så att ni får hjälp! (Eller tillstånd för klinik :) )

Skickar all styrka jag kan till er!

Vet ringde nu och han är i stallet om ca 30 min så jag ska snart fara dit. Så på ett eller annat sätt får hästen hjälp nu. I värsta fall avlivning om det inte går att göra något men då slipper han lida längre iaf.

Om du blir arg för att jag skriver ett inlägg samtidigt som TS ( vi skrev om varandra ) Så är du Löjlig .
Jag vet att TS är bakbunden och försöker göra så gott hon kan .
Tyckte hitintills inte att det inte var nog .

Nu hoppas vi att Vetten kommer snart för både Ts och Framför allt Hästens skull

Hambo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka