Sandkolik och hästen blir inte bättre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sandkolik och hästen blir inte bättre

Kolik är en ganska vanlig sjukdom, som i de flesta fall går att behandla om man gör det i tid.
Skulle det sluta med att hästen avlider så är det mer ägarens fel än ditt eftersom h*n nekat ordentlig vård i tid.

Väldigt tråkigt att hästen kommer i kläm i sådana här situationer pga en ägare som inte inser allvaret i det hela.

Ja det är så tråkigt att han kommer i kläm och det är han som får lida. Det är ju inte hans fel och det är vi som har ansvar för att han ska må bra och inte lida.

Jag är den första att erkänna att jag inte har massor med kunskap och det var därför jag haft tät kontakt med ägaren och velat ha hennes hjälp. Redan på lördagkvällen när vet varit där så sa jag att hon får gärna komma ut på sön och kolla hästen men hon kom först på tis när jag bad henne och sa att han blivit sämre igen.

Jag lider verkligen med dig, det är fruktansvärt när hästarna är sjuka! Min häst hade kolik två somrar i rad och första gången han hade det så sov jag hos honom och vägrade lämna honom knappt ens för att kissa.. men där hade jag tyvärr ingen hjälp av veterinärerna här, hade ute dom två ggr på dagen och dom försökte sonda honom båda gångerna, men MISSLYCKADES.. så på natten kl 02 när han inte blivit bättre lastade vi in honom i transporten och körde honom till djursjukhuset, det var sista gången någonsin jag använde den veterinärstationen för någonting annat än en simpel vaccination..

Hoppas verkligen att ägaren tar ett beslut snart och efter såhär lång tid så verkar det ju otroligt om det ska finnas någon annan lösning än avlivning.. :( :(

Det är hemskt när hästarna blir sjuka, speciellt när man är så maktlös som du är.. :( *styrkekramar*

Orkade inte läsa igenom hela tråden, hur gick det med hästen sen? kunde vet hjälpa?
Får hoppas på det...

Jag lider verkligen med dig, det är fruktansvärt när hästarna är sjuka! Min häst hade kolik två somrar i rad och första gången han hade det så sov jag hos honom och vägrade lämna honom knappt ens för att kissa.. men där hade jag tyvärr ingen hjälp av veterinärerna här, hade ute dom två ggr på dagen och dom försökte sonda honom båda gångerna, men MISSLYCKADES.. så på natten kl 02 när han inte blivit bättre lastade vi in honom i transporten och körde honom till djursjukhuset, det var sista gången någonsin jag använde den veterinärstationen för någonting annat än en simpel vaccination..

Hoppas verkligen att ägaren tar ett beslut snart och efter såhär lång tid så verkar det ju otroligt om det ska finnas någon annan lösning än avlivning.. :( :(

Det är hemskt när hästarna blir sjuka, speciellt när man är så maktlös som du är.. :( *styrkekramar*

Det är så jobbigt. Det känns så hemskt att jag haft förmånen att få låna en häst och så tar jag livet av den efter 2 månader. Ok jag har inte gjort det med flit men det känns hemsk. Jag funderar hela tiden på om jag kunnat undvika det om jag gjort något annorlunda. Skulle han varit frisk om vi inte bytt hage? Skulle han klarat sig om jag inte tagit honom på foder öht? Om, om, om....

Om hästen varit dålig med bekräftad sandkolik sen förra helgen, så måste ju veterinären kunna gå in och slå på stora trumman och ringa hästägaren, snarare än att lämpa över dialogen på dig? Jag förstår faktiskt inte hur man kan bara avvakta i detta läget, veterinären borde kliva in för att få ett snabbare aktion från hästägaren. NÄR ska denne återkomma till dig? dvs hur länge ska hon "fundera" har du ens fått ett svar på det?

Orkade inte läsa igenom hela tråden, hur gick det med hästen sen? kunde vet hjälpa?
Får hoppas på det...

Ägaren messade precis och det lutar åt att han får somna in. Hon har pratat med vet, ultuna och förs.bolag. Känns så sorgligt och som det är mitt fel.... Tårarna bara rinner.... Känns som jag är en mördare...

Ägaren messade precis och det lutar åt att han får somna in. Hon har pratat med vet, ultuna och förs.bolag. Känns så sorgligt och som det är mitt fel.... Tårarna bara rinner.... Känns som jag är en mördare...

Det är inte ditt fel att hästen blev sjuk, det är ägarens fel att hästen inte fick en ordentlig vård från början..

Den där känslan vet jag precis hur det känns! Inte just med sjukdom såhär..

Men jag var medryttare på en häst i våras, ett litet fullblodsto på 3 år.. Och när jag å ägaren skulle rida ut tillsammans en dag så hände det värsta någonsin.. jag stod med hästen jag skulle rida, hade precis sadlat å höll på å fixa med tränset.. när hon kastade sig bakåt, slog en bakåtvolt och bröt nacken/ryggen.. hon fick sedan avlivas.. Och jag vet att jag inte gjorde något fel, utan nånting flippade i huvudet på henne.. Men ändå, tanken och känslan av att JAG höll i någon annans häst som sedan skadade sig så fruktansvärt att hon fick avlivas.. det dåliga samvetet kan jag nog aldrig bli av med..

Så ja, jag vet.. det är hemskt.. :( :(
Men du har gjort så gott du kunnat, och kolik går ibland inte att undvika hur mycket förebyggande åtgärder man än sysslar med.. det är inte ditt fel på något sätt!

Nej ditt fel är det INTE!!
Det är bara ägarens fel, det är hon som inte har velat åka iväg med hästen!

KL

Jösses vilka ägare det finns! Jag har haft kolik på en häst en gång! Då tog det 2 rullningar så såg jag direkt vad det var, och jag satt o grät i halmen helatiden tills veterinären kom!
Så sorgligt att folk inte inser allvaret! Kolik är jätte allvarligt om man har otur!

Vad gjorde veterinären när hon var där då? Bara undersökte? Kunde hon inte slangat med olja eller glaubersalt? Vad kände hon när hon gjorde rektalundersökningen? Misstänkte hon omvridning eller var det "bara" stopp?

Jag tycker du ska sätta igång att få i hästen vätska, det är jobbigt men ett måste om hästen ska överleva. Du får hålla upp huvudet och flaska i hästen vätskeersättning med olja som jag skrev tidigare. Det har vi fått göra (på veterinärens inrådan) med en förstoppningskolik. Det blir samma sak som att veterinären slangar med olja fast att du gör det själv i lite mindre doser och oftare, utan att föra ner något i halsen som vet gör. Varje gång som hästen får vätska ska den också upp och gå en promenad. Detta måste göras dygnet runt, så leta en avbytare till natten, man orkar inte ensam. Snåla inte med saltet, det gör att vätska rinner till tarmen från kroppen för att jämna ut saltbalansen. Då blir det mer vätska i tarmen vilket underlättar för tarminnehållet att röra sig framåt.

Om hästen äter så skulle jag blandat till ordentligt blöt betfor, kokat linfrön och även blandat i loppfröna. Det kan också hjälpa.

Lycka till, och det behöver inte vara kört. Kämpa på!!!

Det är inte ditt fel! Känn det inte så.
Skall du klandra någon så klandra ägaren. Men bäst är att bara tänka på hästen just nu. Lider han så mår han ju bäst av att få somna in.

Klinik är alltså ingen lösning längre?

Vad gjorde veterinären när hon var där då? Bara undersökte? Kunde hon inte slangat med olja eller glaubersalt? Vad kände hon när hon gjorde rektalundersökningen? Misstänkte hon omvridning eller var det "bara" stopp?

Jag tycker du ska sätta igång att få i hästen vätska, det är jobbigt men ett måste om hästen ska överleva. Du får hålla upp huvudet och flaska i hästen vätskeersättning med olja som jag skrev tidigare. Det har vi fått göra (på veterinärens inrådan) med en förstoppningskolik. Det blir samma sak som att veterinären slangar med olja fast att du gör det själv i lite mindre doser och oftare, utan att föra ner något i halsen som vet gör. Varje gång som hästen får vätska ska den också upp och gå en promenad. Detta måste göras dygnet runt, så leta en avbytare till natten, man orkar inte ensam. Snåla inte med saltet, det gör att vätska rinner till tarmen från kroppen för att jämna ut saltbalansen. Då blir det mer vätska i tarmen vilket underlättar för tarminnehållet att röra sig framåt.

Om hästen äter så skulle jag blandat till ordentligt blöt betfor, kokat linfrön och även blandat i loppfröna. Det kan också hjälpa.

Lycka till, och det behöver inte vara kört. Kämpa på!!!

Vet undersökte så gott han kunde. Nån rektalundersökning gick inte att göra eftersom det inte finns möjlighet till det. Han tog tempen och bara det var svårt eftersom hästen försökte sparka så riktigt undersökning gick inte. Han sa att det behövs special box/spilta för det och sånt finns inte här på åland utan man måste då till klinik. Han äter inte alls så tyvärr går det inte att få i honom något. Som sagt det går tyvärr inte att göra mera här för det finns inte utrustning till det.

Det är inte helt bestämt men nästan att han får somna in. Han är ganska gammal med sina 16 år och han har inte haft det lätt i livet. En resa (ca 5-6 timmar) till klinik ger inte några garantier så risken finns att det bara förlänger hans lidande.

Han har varit lite vandringspokal sista året och hos mej var 4e stället han var på. Jag vet iaf att han haft det bra sista 2 månaderna i livet och fått uppleva en hel del kul. Kommer aldrig att glömma första ritten i skogen med honom. Öronen framåt och han bara njöt *tårarna rinner vid minnet*

Ett av de tidigare ställena som han var tidigare i år så fick han bara stå inne i stallet för det fanns inte bete och dom fick ingen mat för den fodervärden hade inte råd med det. Ingen som mockade heller så dom fick stå i skiten...

Nu har han fått njuta av grönbete, blivit borstad och pysslad med. Han har fått komma ut på promenader och på ridturer. Han har fått njuta av livet sista tiden.

f*n att det ska finnas en baksida men hästarna. :cry:

Jag ska göra mej iordning. Hämta äldsta flickan från skolan och sen ska vi till hästarna. Ska pyssla med honom extra mycket och förmodligen gråta en hel del. Lilla lilla vännen ♥

Jag ska göra mej iordning. Hämta äldsta flickan från skolan och sen ska vi till hästarna. Ska pyssla med honom extra mycket och förmodligen gråta en hel del. Lilla lilla vännen ♥

Ni har helt förkastat iden med att ta honom till klinik?

VAD har ni gjort för att få honom att må bättre?
(förutom alternativmedicinen).

Smärtstillande i lördags?

Har ni försökt få honom att röra sig?
Jag har fått koliken att ge med sig genom att gå korta promenader med hästen. Promenad 20 min, vila 30. Promenad 20, vila 30 etc. Nu kanske det har gått så långt att det är försent samt att din häst har allvarligare anfall än vad min haft.
Han måste ju få i sig vätska, gav veterinären som var på besök någon vätska till hästen? Dropp?
Om det är möjligt, blanda betforvatten och truga i hästen. Eller vatten + äppeljuice.

Det verkar som att veterinärerna som varit på besök inte riktigt har engagerat sig så som iallafall jag hade önskat att de gjorde.
Var det bara pga att den sparkade som ingen rektalundersökning gjordes?

Det här är ingen vanlig kolik, stämmer det att det är sandkolik så anser de flesta att det inte ska promeneras eller aktiveras, det är bara ett ökat lidande för hästen.

TS: jag tycker det låter som bästa alternativet att han får somna in, förmodligen är insidan så skadad nu efter den här långa väntan på behandling, och den långa resan skulle ha gjorts i början på veckan om inte redan förra helgen.

KL,
jag fattar ingenting, förklara gärna TS

Är hästen inte ordentligt undersökt av veterinär? Rektaliserad? Sondad?
Har den inte fått dropp?
Och hur har veterinären ställt diagnosen sandkolik?

Det är så ohyggligt mycket oklart. Det som är klart är att hästen fått lida väldigt mycket, och jag kan faktiskt inte ta argumentet att bara för att man bor på en ö så kan man inte åka till klinik? Det har snart gått 5 dagar, då borde man väl hunnit iväg. Folk bor 5-6 timmar från klinik även på fastlandet. Och om man beslutar att inte åka in ska häststackarn iallafall få en optimal vård ifält. Eller?
En fodervärd är väl ansvarig för veterinärvård för hästen?

Och om alla kan sluta tjata om olja, glaubersalt mm när det inte ens är klart vilken typ av kolik hästen har? Man kan inte ställa diagnosen sandkolik i fält. Detta är ett brott mot djurskyddslagen (jag antar att det finns en sådan även i Finland), att inte ge hästen den veterinärvård den behöver.
Hoppas kraken fått sluta sitt lidande nu.

Det här är ingen vanlig kolik, stämmer det att det är sandkolik så anser de flesta att det inte ska promeneras eller aktiveras, det är bara ett ökat lidande för hästen.

Alla veterinärer säger olika (som vanligt).
När min hade sandkolik (enl veterinären som var ut och stannade en hel kväll, ca 5-6 timmar), så skulle hästen röra på sig. Iofs var det en 3-4 år sedan, men han var relativt nyutexaminerad och verkade ha koll på läget och nyaste rön.

Jag tänker samma som du. Hur har hästen fått diagnosen sandkolik? Är detta bara ett antagande?
Och vad för behandling har hästen fått hemma?

Jag har varit med om många kolikfall (dock inte på egen häst än så länge, tack och lov) Och i dessa fall så har de allra flesta gått att vända hemma med veterinärhjälp (dropp bland annat!).
Har anfallet inte gått över inom en rimlig tid och klinik funnits för långt bort så har hästen tagits bort direkt.
För mig är det obegripligt hur någon kan resonera att de ska avvakta...

KL,
jag fattar ingenting, förklara gärna TS

Är hästen inte ordentligt undersökt av veterinär? Rektaliserad? Sondad?
Har den inte fått dropp?
Och hur har veterinären ställt diagnosen sandkolik?

Jag kommer få hela Buke på mig men hela historien låter så otroligt .?

Hade vetrinären ute i Lördags och denna nota kostade 1050 kr ? En helg med jour tillägg ?!

Om nu fodervärden ringt fler gånger och vetrinär inte ens försöker behandla på hemma plan torde man kunna anmäla vetrinären ?

Även om vetrinären hänsvisar till klinik så torde hästen få både vätska och smärtstillande inför en 6 timmars lång resa för att den ska må så bra som möjligt innan resan .

Sen borde nog Ts vara hos hästen istället för vid datan ...

Och Stämmer historien så skulle hela bunten bli anmälda .

Vetrinär TS och ägaren .

Mia

Jag tänker samma som du. Hur har hästen fått diagnosen sandkolik? Är detta bara ett antagande?
Och vad för behandling har hästen fått hemma?

Jag har varit med om många kolikfall (dock inte på egen häst än så länge, tack och lov) Och i dessa fall så har de allra flesta gått att vända hemma med veterinärhjälp (dropp bland annat!).
Har anfallet inte gått över inom en rimlig tid och klinik funnits för långt bort så har hästen tagits bort direkt.
För mig är det obegripligt hur någon kan resonera att de ska avvakta...

Diagnosen sandkolik fick jag i lördags när jour.vet var ut och det enda hon gjorde var att ge honom smärtstillande. Något mer gjorde hon inte och jag vet inte varför. I vanliga fall jobbar hon som smådjursveterinär och innan dess har hon suttit på kontor så hon är inte kunnig på hästar och kunde kanske därför inte göra mer än ge smärtstillande. Ja det är såna vet som bla finns på jouren tyvärr och inget vi kan göra något åt.

Vet som var idag är väldigt kunnig på hästar och han undersökte hästen så gott han kunde. Dock är han inte längre helt övertygad om att det är sandkolik, det kan vara något annat men tyvärr finns det inte möjligheter att undersöka vidare här utan då måste hästen till klinik.

Vet rekommenderade att hästen skulle tas till klinik och att det kanske då kan hittas en lösning men det var inte alls säkert det skulle funka. Ja det eller avlivning och efter mycket funderande har ägaren beslutat om avlivning. Vi stod länge på em och pratade utanför hagen och nu såg hon tydligt att livslusten var borta m.m. så avlivning känns som det enda rätta just nu. Då slipper han lida längre och sista 2 mån i livet hade han det jättebra. Visst kanske klinik skulle kunnat rädda honom men resan dit och allt runt i kring kanske bara skulle förlänga plågan.

Vi ska strax upp och säga hejdå hela familjen och om 2 timmar ska jag och stallägaren hjälpa han som avlivar. Inget nöje men nån måste göra det.

Visst kanske det kunde gjorts annorlunda men jag har bara följt råden från veterinären

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka