Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir arg på att du skriker åt TS.
Men kör in/över Hästen då !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skriker.
Jag hade inte heller handlat som TS, men mår hästen bättre av att TS blir skrikt åt? Risken är snarare att hn lämnar tråden med alla dess råd, vilket hästen definitivt inte vinner på.
Jag förstår inte varför man är otrevlig mot någon som faktiskt ber om hjälp?!Otrevlig, nja, men det är en uppmaning att göra det NU!!
Jag vet inte hur gammal eller kunnig TS är, men är man inte helt säker på sin sak är det lätt att lita på hästägaren, som iaf jag tycker borde veta bättre. TS har haft kontakt med vet löpande, att vet inte gjort något kan väl knappast TS lastas för?!Men om inte hästen blir bättre så är det nog dax att ta en annan vet?
Hästen borde ha tagits till klinik/djursjukhus på vets inrådan, då TS inte har passet (och vad det verkar pga andra regler än vi har här inte kan åka utan det) utan har fortsatt kontakt med hemmavet istället. Vad mer kan hn göra, om det nu är så att klinik (=utlandsvistelse) inte är möjlig utan pass?!
Blir ju lite svårt att tolka texten när du gör egna gramatiska regler. Tex använder man aldrig mer än tre tecken efter varandra, och sätter man tre utropstecken efter varandra är det att skrika i skriven text. Man skriver inte med stor bokstav mitt i meningar heller, men som sagt, petitesser.
IGEN, förutsatt att samma regler gäller i Finland som i Sverige (ang att passet ska följa hästen vid var tid).
Om hästägaren inte kommer med passet kan väl TS inte avliva hästen heller, eller? Beroende på gällande regelverk.
Vaddå skriker??
Hästen är sjuk, allvarligt sjuk och detta har pågått sen förra helgen.. Hästen har haft jävligt ont i många dagar, alldeles för många dagar. Hade jag haft en häst på foder som har såna symptom så hade jag skitit fullständigt i vad ägaren säger eller vad det är för hinder. Som läget är nu så är jag tveksam till att hästen överlever öht. Hade hästen fått adekvat vård redan i helgen så hade den troligtvis överlevt och om den nu mot förmodan överlever så har den utsatts för ett enormt djurplågeri i onödan.
Visst har TS försökt, men hästen har iaf inte fått någon ordentlig vård på flera dagar..
Laser och honompatmedel till en akut sjuk kolikhäst? Man storknar ju...
Om hästen är oförsäkrad kan jag förstå att man kanske väljer att inte göra en bukoperation utan avlivar istället. Och om man vet att man väljer bort operation faller köra till klinik bort.
Men jag tycker det är mycket konstigt att du inte fått bättre hjälp av hemmaveterinären. Det borde ha slangats olja, gett kamplösande, smärtstillande, dropp och ordinerats motion eller blivit rekommenderat avlivning.
Men jag förstå att veternären är där nu och är givetvis nyfiken på hur det hela slutade...
Jävligt ont vet jag inte om han har haft för det har han inte visat men visst han mår inte bra.
Vet var ut och undersökte hästen noga och han hade 2 alternativ, antingen klinik eller avlivning. Läget är inte extremt akut i nuläget men snart. Han är inte uttorkad än men eftersom han dricker så dåligt blir han det snart. Han kissade en gång när jag var där och det kom liiiite och det var mörk. Något mer kunde vet inte göra eftersom det inte finns resurser till det här tyvärr.
Jag har iaf informerat ägaren igen om vad vet sa och hon skulle fundera och höra av sig igen, hon trodde inte det var så allvarligt. Vet sa också att det börjar bli djurskyddsfall och i så fall kommer ägaren att bli anklagad eftersom det är hon som nekat vård. Jag och stallägaren råkar inte illa ut eftersom vi gjort det vi kunnat. Enligt vet så kan jag inte göra något utan ägarens tillstånd.
Och för den som tror det handlar om pengar så har jag betalat nästan 2000 kr inom några dagar just för att försöka göra det jag kan. Nu är det upp till ägaren hur vi gör med resten.
Jag lovar.. Kolik gör jävligt ont, sen beror det på hur hästen visar det.
Skönt att du haft ute veterinär och nu hoppas jag verkligen att ägaren sätter fart och tar ett beslut å det snaraste.
Jävligt ont vet jag inte om han har haft för det har han inte visat men visst han mår inte bra.
Ja jag hoppas hon tar ett beslut snart. Är en jättetrevlig häst så det vore synd att ta bort han men hellre det än att han lider. Jag får bara så dåligt samvete att jag bara haft han ett par månader och så blir han dödssjuk Känns som det är mitt fel... Sen står min egen häst och mår hur bra som helst. Känns inte bra...
Om hästen inte äter/dricker och bara ligger ner har den nog jävligt ont.
Men, olika hästar visar på olika sätt att de har ont. Mina erfarenheter när det gäller kolik är att när de inte vill röra sig, har de väldigt ont. Min ena häst har RIKTIGT ont när man får krama huvudet på honom, i vanliga fall tycker han det är störande och ruskar på huvudet, men om han har ont så bryr han sig inte ett jota och man får krama huvudet läänge..
De är ju inte som vi människor som skriker och härjar när vi känner smärta, många hästar blir inåtvända och apatiska (liksom många andra djur).
Uppdatera gärna hur ni beslutar att göra med hästen och hur det går