Sända begravning digitalt?

tott

Trådstartare
En vän till mig har avlidit av sjukdom - alldeles för tidigt. Personen hade massor med vänner men i dessa Coronatider så hålls begravningen inom familjen.
Familjen har, via facebook, informerat om detta och den avlidna personens vänner har kommenterat med hjärtan och annat vackert - utom en som skriver "Kan och får vi se begravningen digitalt?" Jag tycker det är en fullkomligt vidrig fråga! Vad tycker ni? Jag förstår och vet att det finns många som skulle vilja vara med på begravningen, men...
 
En vän till mig har avlidit av sjukdom - alldeles för tidigt. Personen hade massor med vänner men i dessa Coronatider så hålls begravningen inom familjen.
Familjen har, via facebook, informerat om detta och den avlidna personens vänner har kommenterat med hjärtan och annat vackert - utom en som skriver "Kan och får vi se begravningen digitalt?" Jag tycker det är en fullkomligt vidrig fråga! Vad tycker ni? Jag förstår och vet att det finns många som skulle vilja vara med på begravningen, men...

Jag har också svårt för den tanken. Jag hade inte velat bli filmad när jag är på en begravning!
 
En vän till mig har avlidit av sjukdom - alldeles för tidigt. Personen hade massor med vänner men i dessa Coronatider så hålls begravningen inom familjen.
Familjen har, via facebook, informerat om detta och den avlidna personens vänner har kommenterat med hjärtan och annat vackert - utom en som skriver "Kan och får vi se begravningen digitalt?" Jag tycker det är en fullkomligt vidrig fråga! Vad tycker ni? Jag förstår och vet att det finns många som skulle vilja vara med på begravningen, men...
Jag pratade faktiskt bara för någon dag sedan med en rätt underbar gubbe utanför mataffären, och jag vet inte hur vi kom in på ämnet men han beskrev hur en riktig profil i hans hemstad avlidit för bara några månader sedan. Hundratals personer ville närvara vid begravningen men begränsningarna var hårda... de sände själva servicen online och folk fick sedan med respekt och avstånd säga avsked längsmed vägen när kistan transporterades ned till kyrkogården.
Något liknande skedde här i byn när en ungdom dog, fast där sändes ingenting från kyrkan utan folk fick spridas längsmed vägen och 'vinka av'.
Frågan kanske känns krass när den ställs på det där viset, men 'vidrig' skulle jag inte kalla den.
 
Jag har också svårt för den tanken. Jag hade inte velat bli filmad när jag är på en begravning!
För mig känns det som en horribel tanke - att de närmaste anhörigas sorg skall bli något slags "nöje" för andra. Nöje är ju definitivt fel ord, men jag hoppas ni förstår.

Att stå längs vägen någonstans (utanför kyrkan) och ta farväl känns mycket bättre, men att sända digitalt känns för mig väldigt väldigt fel.
 
För mig känns det som en horribel tanke - att de närmaste anhörigas sorg skall bli något slags "nöje" för andra. Nöje är ju definitivt fel ord, men jag hoppas ni förstår.

Att stå längs vägen någonstans (utanför kyrkan) och ta farväl känns mycket bättre, men att sända digitalt känns för mig väldigt väldigt fel.
Det rör sig ju inte om någon form av reality-TV där man tar kamerafokus på anhörigas sorg, utan om att folk ska få delta vid den eventuella gudstjänsten eller vad begravningen nu kan tänkas röra sig om.
 
Eftersom jag jobbar inom begravningsbranschen så kan jag säga att digitala begravningar har ökat lavinartat sen pandemin startare och numera anses man vara förlegad, "efter" och oteknisk om man som begravningsbyrå inte har möjlighet eller vill erbjuda en digital lösning om sorgehuset önskar det för alla som inte kan närvara.

Att kunna vara med på distans är oerhört värdefullt för många när alternativet är att inte kunna delta öht och på sin höjd skicka kondoleanser som man inte ens själv kan överlämna.

Att sända en begravning digitalt är på intet sätt som någon random live-sänding på facebook där vem som helst kan hoppa in och kolla utan sändningen sker via kontrollerade kanaler som tillhandahålls av begravningsbyrån och åtkomsten till just den sändningen delas bara ut till personer som sorgehuset har godkänt. I 9 av 10 fall står kameran riktad mot den avlidnes kista/urna och övriga anhöriga filmas då bakifrån eller snett från sidan. Det är alltså ingen framfusig kameraman som springer runt och trycker upp en kamera eller mobiltelefon i fejset på besökarna.

Jag tycker det är en alldeles utmärkt lösning för alla som inte kan delta om sorgehuset tycker det är okej. Vi har haft begravningar i våra kapell som varit helt digitala, dvs det har inte funnits någon fysisk besökare förutom präst/officiant, vaktmästare och begravningsbyrå utan alla har suttit på distans och kollat.
 
Jag ser inte något konstigt med att livesända en begravning iom corona, men då ska det ske på den döde eller de anhörigas begäran. Skulle aldrig fråga om något sådant.
Precis. Att sända live i sig är väl inte så konstigt i dessa tider, men att som vän "begära" livesändning känns för mig otroligt fel. Varför inte respektera den avlidnes och/eller de anhörigas arrangemang och vilja.
 
Tycker detta är ett bra exempel på när det är dags att fanimej säga att nej, det får fan räcka med hur påverkade vi som samhälle har blivit av "coronarädsla". Jag vill inte skriva här vad jag skulle säga om nån begärde detta av mig.
 
Eftersom jag jobbar inom begravningsbranschen så kan jag säga att digitala begravningar har ökat lavinartat sen pandemin startare och numera anses man vara förlegad, "efter" och oteknisk om man som begravningsbyrå inte har möjlighet eller vill erbjuda en digital lösning om sorgehuset önskar det för alla som inte kan närvara.

Att kunna vara med på distans är oerhört värdefullt för många när alternativet är att inte kunna delta öht och på sin höjd skicka kondoleanser som man inte ens själv kan överlämna.

Att sända en begravning digitalt är på intet sätt som någon random live-sänding på facebook där vem som helst kan hoppa in och kolla utan sändningen sker via kontrollerade kanaler som tillhandahålls av begravningsbyrån och åtkomsten till just den sändningen delas bara ut till personer som sorgehuset har godkänt. I 9 av 10 fall står kameran riktad mot den avlidnes kista/urna och övriga anhöriga filmas då bakifrån eller snett från sidan. Det är alltså ingen framfusig kameraman som springer runt och trycker upp en kamera eller mobiltelefon i fejset på besökarna.

Jag tycker det är en alldeles utmärkt lösning för alla som inte kan delta om sorgehuset tycker det är okej. Vi har haft begravningar i våra kapell som varit helt digitala, dvs det har inte funnits någon fysisk besökare förutom präst/officiant, vaktmästare och begravningsbyrå utan alla har suttit på distans och kollat.
Då du skriver det sådär så inser jag ju att det kan vara en bra grej, men att som vän be/begära tycker jag är...som sagt vidrigt. Synnerligen respektlöst.
 
Tycker detta är ett bra exempel på när det är dags att fanimej säga att nej, det får fan räcka med hur påverkade vi som samhälle har blivit av "coronarädsla". Jag vill inte skriva här vad jag skulle säga om nån begärde detta av mig.
Jag har spontan lust att sätta en arg gubbe eller skriva en kommentar efter "begärarens" inlägg, men det gör jag givetvis inte.
 
Jag har närvarat på en begravning nyligen fysiskt som några anhöriga fick följa digitalt, och har själv följt en begravning digitalt förra veckan.

I dessa tider är frågan inte alls konstig. Det går inte som vanligt att ta farväl av andra än närmaste familjen just nu.

Det var två fina ceremonier, de anhöriga på plats blev såklart inte filmade mer än om de gick förbi kameran självvalt utan det var nästan som att sitta med i rummet själv.
 
Precis. Att sända live i sig är väl inte så konstigt i dessa tider, men att som vän "begära" livesändning känns för mig otroligt fel. Varför inte respektera den avlidnes och/eller de anhörigas arrangemang och vilja.
Tycker detta är ett bra exempel på när det är dags att fanimej säga att nej, det får fan räcka med hur påverkade vi som samhälle har blivit av "coronarädsla". Jag vill inte skriva här vad jag skulle säga om nån begärde detta av mig.
Fast om nu citatet är rätt så frågar de ju faktiskt "Kan och får vi...?" det är ju inte direkt någon begäran utan en förfrågan om det kommer finnas ett digitalt alternativ och om det är okej att de deltar isf. Sen kan man ju tycka att en sån fråga nog helst skulle tagits privat med sorgehuset istället för i ett öppet kommentarsfält. Frågan i sig är dock inte det minsta konstig tycker jag.
 
Fast om nu citatet är rätt så frågar de ju faktiskt "Kan och får vi...?" det är ju inte direkt någon begäran utan en förfrågan om det kommer finnas ett digitalt alternativ och om det är okej att de deltar isf. Sen kan man ju tycka att en sån fråga nog helst skulle tagits privat med sorgehuset istället för i ett öppet kommentarsfält. Frågan i sig är dock inte det minsta konstig tycker jag.
Jag tycker det är helt åt helvete. Det är vad jag tycker.
 
Det finns väl kanske finare sätt att ställa den frågan. En privat fråga där man har en god relation till den man frågar i stil med "Har ni funderat på att sända någon del av begravningen digitalt för de som inte kan närvara?" kanske hade sett bättre ut, dvs inte i kommentarsfältet. I så fall, om anhöriga vill göra detta, får man ju lägga fokuset direkt mot kista+präst så inte anhöriga behöver vara med i bild i kyrkan.

Jag anser att i dessa tider är digitalt sända begravningar en bra lösning för alla parter, speciellt för de som haft en större grupp anhöriga/anhöriga i flera länder. Därmed är frågan inte konstig idag, anser jag. Däremot kan jag tycka att frågor rörande begravningen tas privat, oavsett om det rör dekoration, vilka som får komma eller huruvida de kan tänka sig att sända digitalt.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: Rialavargen
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 515
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp