San Francisco

Naja ... det har skett 10-11 mord om aret i Richmond per ar de senaste aren, sa ett i veckan ar en 'latt" overdrift. :angel: Och det finns omraden i alla storstader jag varit i (London, Paris, Berlin, Oakland, Stockholm, Malmo, etc, etc, etc ...) som jag inte aker igenom sjalv ...
A) Malmö är ingen storstad. B) Vilka områden åker du inte ensam i där?

Jag går helt lugnt överallt i Malmö, Stockholm och Göteborg. Jag har nog aldrig undvikit ett område någonstans överhuvudtaget av den anledningen att det skulle vara för farligt.

Jag älskar SF! Det är en fantastiskt trevlig stad, absolut inte en stad du behöver vara rädd för att åka till. Sedan har den precis som många stora städer "problemområden" som man kanske vill undvika.

Jag skulle åka till SF årligen om jag hade råd. ❤️

Jag älskar SF! Det är en fantastiskt trevlig stad, absolut inte en stad du behöver vara rädd för att åka till. Sedan har den precis som många stora städer "problemområden" som man kanske vill undvika.

Jag skulle åka till SF årligen om jag hade råd. ❤️
De här "problemområdena". För mig framstår det som att det är fattigare stadsdelar med hög andel icke-vit befolkning som avses. Det är väl en typ av bostadsområden de flesta ändå inte besöker på nöjesresor, just för att det främst är bostadsområdena? Jag känner direkt obehag inför demoniseringen av utsatta områden.

I Göteborg, för övrigt, kom jag att tänka på, undviker jag gärna Avenyn och Valand vid den tid då krogarna stänger. Krogpubliken är så trist i den delen av staden.

De här "problemområdena". För mig framstår det som att det är fattigare stadsdelar med hög andel icke-vit befolkning som avses. Det är väl en typ av bostadsområden de flesta ändå inte besöker på nöjesresor, just för att det främst är bostadsområdena? Jag känner direkt obehag inför demoniseringen av utsatta områden.

I Göteborg, för övrigt, kom jag att tänka på, undviker jag gärna Avenyn och Valand vid den tid då krogarna stänger. Krogpubliken är så trist i den delen av staden.

Absolut. Turister hamnar sällan i dessa områden så för oss är de områdena sällan ett praktiskt problem. Upplevde aldrig att vi aktivt undvek områden i SF och vi kände oss aldrig otrygga oavsett tid på dygnet.

Naja ... det har skett 10-11 mord om aret i Richmond per ar de senaste aren, sa ett i veckan ar en 'latt" overdrift. :angel: Och det finns omraden i alla storstader jag varit i (London, Paris, Berlin, Oakland, Stockholm, Malmo, etc, etc, etc ...) som jag inte aker igenom sjalv ...
Du kan åka själv överallt både i stockholm och Malmö. Det är bara tramsigt att tro något annat.

Min man har besökt SF flera gånger per år i femton år och även bott där några månader ibland. Enligt hans subjektiva upplevelse har staden ändrats en hel del under åren och speciellt under de senaste fem åren. Tech-världen har fullkomligt exploderat i bay area med skenande bostadspriser som följd, vilket har gett fler bostadslösa och allt större klassklyftor och problem relaterat till detta. Det är fortfarande en underbar stad att besöka, men man får allt hoppas att den tråkiga utvecklingen inte fortsätter.

Det som jag tycker är så kul med SF är bl.a. att staden faktiskt har egen karaktär! Den är ju unik. Många amerikanska städer ser likadana ut; raka linjer, byggnaderna likadana, "restaurang"kedjor identiska, osv osv. San Francisco går liksom inte att förväxla med någon annan stad!

Det finns typ tusen firmor som hyr ut cyklar, ett tips är att cykla över Golden Gatebron! Det är lite småhäftigt att ha gjort det, även om det inte är nån episk upplevelse, så ändå. Jag ska nog göra det igen nästa gång jag åker dit.

Kul grej att cykla över Golden Gatebron! Det ska vi absolut försöka göra.

Min man har besökt SF flera gånger per år i femton år och även bott där några månader ibland. Enligt hans subjektiva upplevelse har staden ändrats en hel del under åren och speciellt under de senaste fem åren. Tech-världen har fullkomligt exploderat i bay area med skenande bostadspriser som följd, vilket har gett fler bostadslösa och allt större klassklyftor och problem relaterat till detta. Det är fortfarande en underbar stad att besöka, men man får allt hoppas att den tråkiga utvecklingen inte fortsätter.

Jepp, precis detta sa min släkting (som bor i Concord).

Jo men dricker inte vin tex. Men mest åker jag ettan norrut. Tex Bolinas beach och point reyes. Men hoppas hinna med yosemite i år igen.

Hela Oregon, men sarskilt "vindistriktet" har ocksa en fantastisk ol kultur med massor av microbryggerier som bade har "tasting rooms" och "growler stations" dar man kan fylla sin egen growler (storre flaska som fylls med ol) fran "taps". Eller bestalla och fa pizzan hemkord tillsammans med en flaska vin eller ol:p

@hastflicka Vilka områden törs du inte åka igenom i Stockholm?

For nagra ar sedan akte jag tunnelbana till Varberg och var tvungen att ga igenom ett par storre ungdoms gang som hanade och skrek allt fran allmanna "fula ord" till direkta hot om overfall och ran efter mig runt 10 pa kvallen. Det hande mer an en gang. Gangen blockerade hela gangen man var tvungen att ga fran tunnelbanan eftersom centret var stangt pa grund av forstorelse om det var oppet pa kvallarna.
Det ar mojligt att det var "oskyldigt kul" for ungdommarna ... men jag uppfattade det inte som varken kul eller "oskyldigt" och har inte akt tunnelbana i stockoholm pa kvallen sedan dess. Det finns ett par omraden till i Stockholm som jag vet att jag haller mig undan fran och om jag bodde i Sverige skulle jag sakert veta om fler omraden jag inte skulle ga igenom ensam pa kvallen.

Hela Oregon, men sarskilt "vindistriktet" har ocksa en fantastisk ol kultur med massor av microbryggerier som bade har "tasting rooms" och "growler stations" dar man kan fylla sin egen growler (storre flaska som fylls med ol) fran "taps". Eller bestalla och fa pizzan hemkord tillsammans med en flaska vin eller ol:p

Dricker inte öl heller...

men jag uppfattade det inte som varken kul eller "oskyldigt" och har inte akt tunnelbana i stockoholm pa kvallen sedan dess.
Oj, det låter radikalt att inte åka tunnelbana nånstans i en hel stad för att du känt dig otrygg i ett område. Ärligt talat har jag aldrig träffat en människa rädd för att åka tunnelbana i Stockholm, det är knappast en särskilt farlig stad.

Åker med familjen till SF i vinter. Nu sitter jag och läser på om staden och blir alldeles förskräckt över stadens problem med brottslighet, slum, hemlösa och droger. Ser att det är vissa områden där man starkt avråds från att sätta sin fot, men att problematiken är utbredd i hela staden. San Francisco verkar vara värst i hela USA. Jag känner mig helt förskräckt just nu. Är det någon som känner till SF? Som har varit där nyligen? Kan man känna sig säker någonstans?? :nailbiting::nailbiting:
SF är :d. Det ska ni dricka varje kväll :D

Dricker inte öl heller...

Men att bara titta pa vin och hops odlingarna ar vansinnigt fint ocksa.:p

Oj, det låter radikalt att inte åka tunnelbana nånstans i en hel stad för att du känt dig otrygg i ett område. Ärligt talat har jag aldrig träffat en människa rädd för att åka tunnelbana i Stockholm, det är knappast en särskilt farlig stad.

Det ma sa vara att Stockholm kanske inte ar "en sarskilt farlig stad", men att ga forbi dessa ungdoms gang sent pa kvallen var oerhort pafrestande och da jag inte hade anledning att stoppa och ga ut nagon annanstans har jag altsa undvikit tunnelbana pa kvallen efter det. Att du inte traffat nagon som varit radd att aka tunnelbana sager val egentligen bara att du kanske inte traffat nagon som maste stiga av pa "besvarliga" stationer. Sjalv har jag under mina korta besok i Sverige de senaste aren traffat manga som inte velat aka tunnelbana till flera fororts stationer pa kvallarna.

@hastflicka Haha du har ingen aning om var jag eller mina vänner bor i Stockholm. Din slutsats är så jäkla fel så du anar inte :p.

det. Att du inte traffat nagon som varit radd att aka tunnelbana sager val egentligen bara att du kanske inte traffat nagon som maste stiga av pa "besvarliga" stationer
Den slutsatsen. Trodde det var rätt uppenbart.

Att jag bara skulle träffa människor som bor i schyssta områden är helt otroligt felaktigt. Jag träffar människor från hela Stockholm, men främst från förorter med dåligt rykte. Ja, det finns områden med trygghetsproblem men jag har inte träffat en enda människa som vägrar tunnelbanan kvällstid i hela Stockholm pga det.

Visst kan vi släppa det men man måste väl få reagera när du beskriver Stockholm som nån latinamerikansk storstad där man bör vara rädd :p.

Jag såg flera sådana markeringar den dagen. Det kändes lite hysteriskt eftersom det var fråga om endast en död person. Hade det gällt jordbävningen i Utaloen tex, och man bodde i trakten, hade jag kunnat förstå det.
Jag såg inga fler, vilket inte gjorde det mindre skämmigt. Problemet var ju att jag fick en sådan markering för att en av mina vänner frågade om mig. Jag skulle själv naturligtvis aldrig säkerhetsförklara mig i ett sådant läge.

Liknande trådar

Samhälle Lång och läsvärd artikel om det 'parallell' samhälle som växer upp i vissa invandrartäta områden i Göteborg (och antar jag i andra...
2
Svar
31
· Visningar
2 484
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 356
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar