San Francisco

anonymiz

Trådstartare
Åker med familjen till SF i vinter. Nu sitter jag och läser på om staden och blir alldeles förskräckt över stadens problem med brottslighet, slum, hemlösa och droger. Ser att det är vissa områden där man starkt avråds från att sätta sin fot, men att problematiken är utbredd i hela staden. San Francisco verkar vara värst i hela USA. Jag känner mig helt förskräckt just nu. Är det någon som känner till SF? Som har varit där nyligen? Kan man känna sig säker någonstans?? :nailbiting::nailbiting:

Well, allt är relativt. Beroende på var en läser så kan en ledas till att tro att sverige lever under en starkt präglad våldtäktskultur och att no-go-zonerna blir fler och fler och omfattande. Inte skulle jag vilja resa till sverige efter att ha läst såna artiklar.

Do your research. San Fransisco är ingen slumstad präglad av det du beskriver. Lika lite som Sverige är drabbat av systemkollaps.

Har inte varit där på 20 år men jag upplevde den också som jätteidyllisk. Var även i Los Angeles där det varit livsfarliga upplopp men dem märkte jag absolut inget av.

Var där för ett år sen, för tredje gången. Jättetrevlig stad. Sen finns det absolut områden jag skulle hålla mig ifrån när det börjar skymma men i stort är det inget jag tänkt på mer där än i andra städer. Jag har rest ensam.

Jag (med familj) var där för två år sen, helt underbart, kände mig aldrig hotad eller osäker. Vi bodde nere vid Fishermans´Wharf och där fanns väldigt många tiggare, dvs inte Romer som hos oss utan fattiga amerikanare, ofta Vietnamveteraner etc. Inte påträngande alls men dottern tyckte det var väldigt sorgligt.

Annars är vintern en härlig tid där, klarare luft och större solchanser!

Jag rekommenderar definitivt att ni bokar biljetter till en rundvandring på Alcatraz, fängelseön; det var mer än en turistgrej och väldigt intressant och gripande. Att åka en vanlig taxi genom stan var också en galen upplevelse, chauffören körde som en galning upp och nerför de branta backarna och jag tror han gjorde det med flit för att imponera på oss besökare...!

Nä, oroa er inte, San Francisco är en fantastisk stad att besöka, vi vill dit igen!

Som i många (amerikanska) städer kan det växla väldigt snabbt mellan idylliska delar och no-go zoner. Läs på lite vilka områden du ska undvika så är det nog ingen fara.
Jag fattar ju att det måste finnas tunga områden. Men under den dryga vecka jag var där såg jag INGET som kändes det minsta farligt. Jag var förvisso inte där för att studera sociala frågor, men jag gick långa promenader på kvällarna och hängde på gayklubbar på nätterna. Min upplevelse var verkligen att staden helt domineras av välmående medelklass, med viss tonvikt på låtsashippies (eller vad man ska kalla dem) och den mest bekymmersfria hbt-community jag någonsin har sett.

En och annan uteliggare också så klart, men tex inga stökiga gäng av något som helst slag vad jag kan minnas.

@mackan @Petruska
Jag måste erkänna jag tänkte på Los Angeles :o

Fast har man aldrig varit i USA förut kan det ändå vara bra att veta att man bör vara lite på sin vakt. Det kom iaf som en chock för mig när jag var i Florida som post.doc. första gången.

Vi var i SF för fyra år sen. Upplevde staden som trygg och lugn. Även om vi såg en man som blivit knivhuggen, mitt på en av de större vägarna och mitt på dagen.

@mackan @Petruska

Fast har man aldrig varit i USA förut kan det ändå vara bra att veta att man bör vara lite på sin vakt. Det kom iaf som en chock för mig när jag var i Florida som post.doc. första gången.
Vad hände då? Vi har varit i Florida två gånger och i New York en gång och inte tänkt på nåt speciellt.

@mackan @Petruska

Oj jag förstår nog inte alls vad du menar nu O_o ?
Jag har bott i USA halva mitt vuxna liv (12 år) och vistats på de flesta ställen under de åren, så känner mig trygg med att säga att jag inte riktigt förstår vad du avser med att folk behöver vara på sin vakt ?:o

I min värld är USA land som är betydligt tryggare att resa runt i som turist än många andra destinationer Européer frekvent väljer som resmål .:cool: L.A inkluderat .

Har du rest mycket allmänt ?

Senast ändrad:
@mackan

Jag vet inte vilka länder du syftar på men självklart finns det mer kriminella länder än USA.

Saker som jag reagerade på:

Man gick inte ut och promenerade efter mörkrets inbrott, inte ens om man var ett gäng. Man tog bilen eller så var det någon som skjutsade.

En engelsk kompis blev varse att hon bodde i ett sk "bad neighbourhood" när de vägrade leverera pizza till hennes lägenhet."Nej dit kör vi inte"

Lokalbefolkningen tittade alltid i titthålet i dörren innan de öppnade när det ringde på dörren. En belgare blev utskälld av sin amerikanska fru när han inte gjorde det.

Biluthyrningsfirmorna i Miami kunde inte ha reklam på sina bilar för det var så många tyskar som blev rånade.

Jag blev väckt mitt i natten av att polisen bankade på min dörr och frågade om jag gömde en brottsling. Jag fick förklara i pyjamas att jag var en helt oskyldig forskare från Sverige.

En kompis/kollega blev mordhotad av en kille på telefon av någon som ville åt hans rumskompis etc. etc.

Ja, jag har rest en del.

@fejko jag undrade allmänt utifrån det du skrivit och hur rädd du uttryckt dig vara att resa till Sanfransisco utifrån tråden utifrån vad du läst , men sen var det LA du menade och sen ändå allmänt råd att de som inte rest i USA skulle vara försiktiga och att du sen hade dålig erf av din Florida vistelse ?

Jag förstår inte riktigt utifrån det alls faktiskt vad du menar ? :(

@mackan

Jag är inte rädd för att åka till USA däremot tycker jag att det är bra att vara lite på sin vakt, förstår du skillnaden? En del svenskar är väldigt naiva när de är ute och reser.

Sedan tror San Fransisco tillhör en av de oskyldigare städerna.

Sedan tror San Fransisco tillhör en av de oskyldigare städerna.

Tack för alla svar!

Nu har jag läst på mer och även kontaktat en avlägsen släkting som bor någon timme från SF och jag har fått en lite mer nyanserad bild av San Francisco. :)
Jag/vi har rest en del i USA genom åren och de storstäder som besökts tidigare är NY, LA, San Diego, Miami, Boston och Houston och jag har aldrig stött på så många negativa vittnesmål om en stad som nu. Det var lite samma bild jag hade som flera av er som varit där för 10-20 år sedan har vittnat om, en oskyldig idyll. Men även om det inte är lika illa som jag trodde först så är det numer INTE en av de oskyldigare städerna utan tvärtom. Det är tydligen en stad med stora sociala problem. och t ex är det inte en ovanlig syn med människor som skjuter heroin mitt på ljusa dagen helt öppet i de mest turisttäta områdena. Sånt är ju så klart obehagligt och tragiskt att se, men för ens egen säkerhets del verkar det vara normal "streetsmarthet" som gäller och hålla sig borta från de värsta områdena. Det blir nog bra det här. :) Och ja @Lena Furberg, ett besök till Alcatraz står definitivt på schemat!

Liknande trådar

Samhälle Lång och läsvärd artikel om det 'parallell' samhälle som växer upp i vissa invandrartäta områden i Göteborg (och antar jag i andra...
2
Svar
31
· Visningar
2 484
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 356
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar