San Brasil

S

Sock

Har San Brasil något avkomme index för 2008?
Vore kul att veta vad hans lite äldre avkommor har presterat.

Sv: San Brasil

Finns det inget index för 2008? eller ingen som vet?

Hans äldsta svenskfödda avkommor (11 st) är födda 2007.
Han var inte i avel 2007 och betäckte bara 11 ston 2008 så det lär dröja nägra år till innan det finns några svenska index på honom.
San Brasils äldsta tyska avkommor är födda 2002, hans tyska avkommeindex är:
Dressyr 98 (89%)
Hoppning 134 (87%)
Skritt 102
Trav 101
Galopp 99
Ridbarhet 101
Index från Hannoveraner Verband:
Typ 79
Huvud 66
Hals 90
Sadelläge 78
Extremiteter 90
Benens korrekthet 66 !!

Tack.
Vad betyder 89% och 87% efter dressyr och hoppning?
Konstigt med de låga poängen för benens korrekthet, på det svenska exteriöra utlåtandet står det korrekt och väl inskenad.
Eller vad är skillnaden på extremiteter och benens korrekthet? Trodde det var samma sak:confused:

I min årsbok har han tom 53 på benens korrekthet!!

Inte många som har så låga siffror. Den enda jag tittat på som är i närheten är Stakkato som har nåt på 50 på både huvud och hals!

Oj då! Men om han själv har korrekta ben så måste det ju komma från mödernet till avkomman, eller längre bak i hans egen stam?

San Brasils far Sao Paulo har ett avkommeindex på benens korrekthet på dåliga 58 !!
Denna siffra kommer från 135 visade avkommor och har 94% säkerhet.
Även hans morfar Argentinus har 81 i index på detta, 206 visade avkommor, 96% säkerhet.

Senast ändrad:

Ja det låter ju inte så lovande.
Konstigt att man bedömmer huvudet? Huvud 66, är det ett fult huvud då, eller hur bedöms det?

Tack.
Vad betyder 89% och 87% efter dressyr och hoppning?
Konstigt med de låga poängen för benens korrekthet, på det svenska exteriöra utlåtandet står det korrekt och väl inskenad.
Eller vad är skillnaden på extremiteter och benens korrekthet? Trodde det var samma sak:confused:

Fast poängen är väl vad han nedärver, inte hur han ser ut?

Han kan ju ha korrekta ben själv, med nedärva hej-kom-och-hjälp-mig. Det verkar ju finnas en del sånt påbrå bakåt i hans stam, även om det inte kommit till uttryck i hans egen exteriör.

Ja det låter ju inte så lovande.
Konstigt att man bedömmer huvudet? Huvud 66, är det ett fult huvud då, eller hur bedöms det?

Det betyder att hans avkommor har fula huvuden, gissningsvis grova och klumpiga, eftersom idealet idag är ädelt och uttrycksfullt. Det är väl inte konstigare att bedöma det än typen, gissar jag. Bara att vi inte är vana vid det här i Sverige.

Synd at han inte har någon svensk blup. Det hade varit kul att se vad den hade visat

Ja vad man utläser av detta så låter han inte så rolig , vad han ger utseendemässigt, men vad är ett vackert huvud om de hoppar fantastiskt?:) Har ett sto efter honom men inte grov alls men det hela beror ju som sagt även på modern också:) Fölisen hennes har mkt vackert huvud (Contendro) Bägge står korrekt på sina ben, så jag är bara glad, men det kanske skulle behövas lite fler avkommor att bedömma på. Han har ju annars mkt bra meriter. Svenskt blup kommer nog så snart de verkligen sätter honom i avel ordentligt så att säga. fast man vet ju aldrig hur populär en hingst blir ska mkt marknadsföring till också:angel:

Ja han har ju i princip inte marknadsförts alls!
Det vore ju kul att vara med från början och använda hingsten innan alla andra gör det(och medans han är hyfsat billig)! Han har väl inte direkt gjort några topp resultat på tävling, och jag tror han har varit skadad ett tag med.

En tanke om att han har låga poäng på huvud är att han har lanserats som en typförbättrare och därför fått ston av äldre, mer lågställd modell och kanske även tyngre huvuden?? Det förklarar väl ioförsig inte att benen har låga poäng.

Jag som har träffat honom i verkligheten måste ju säga att det är trist att han inte är mer använd.
Han är otroligt trevlig i all hantering och har en fantastisk ridbarhet. Det är en ganska känslig häst (skulle tro att det var därför det inte funkade på bruksprovet). Han har ju inte gått de största klasserna, men har ju ändå placeringar i internationella 1.45.

Men skulle man få samma ridkänsla på fler hästar skulle i alla fall jag vara lycklig.

Tror att han fick problem efter en buköppning i somras.

Jag vet att han blev buköppnad och det blev en del komplikationer efter det. Sen har jag faktiskt glömt bort att fråga hur det gick, men har hört rykten att han dött.

:eek::cry: Inte han också!!???

Jättetråkigt om det stämmer!

Var på vippen att betäcka med honom i somras men det var i samband med hans buköppning, så då gick det ju inte... Har försökt hålla lite öron öppna om hur det gått, men inte hört något förrens nu.

Nämen det är inte sant?? Vi förlorar många fina hingstar just nu. Jisses vad säger man, konstigt att det inte står någonstans, ridsport brukar ju ha bra koll?? Tur att vi har en vacker dam med SB som pappa då.

Har nu fått bekräftat att han är död. Han fick MRSA efter buköppningen och fick då avlivas.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 574
Senast: ildiko
·
Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Sporthorse
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 899
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka