Samsovning spinnoff

Mitten

Trådstartare
Jag började ju skriva om vår samsovning i närhet och samsovning-tråden, men jag tänkte inte kapa den mer utan skriva här :). Elina har sovit hos oss på nätterna fram till nu (4,5 månad) och jag skrev om att vi sover så illa... jag har fortfarande ont i fogarna, och eftersom min dotter spiller ut sig över hela sängen får jag bara en remsa längst ut, vilket gör att jag bökar och stökar lite på nätterna.
Jag får känslan av att vi stör varandra (alla tre). En bra natt har Elina somnat runt 20-21, sovit till midnatt, ätit, sovit till klockan 3, ätit, somnat till 6-7. Ibland har hon vaknat ett par gånger extra. På dagarna sover hon gott i sin säng i sitt rum. Och i lördags bestämde jag mig för att testa lägga henne i SITT rum!

Hon somnade kring 20 som vanligt, vaknade, tröstades och somnade om ett par gånger första timmen. Sen sov hon till midnatt, åt, sov till 3. Som vanligt alltså. Jag plockade då över henne till vår säng (mest för att jag saknade henne så innerligt!!) och vi sov till 6-7.

Igår var då andra natten. Hon somnade vid 21, och sov. Och sov. Och sov... klockan 4 var jag tvungen att tassa upp och titta till henne (jag hade vaknad ca varannan timme och lyssnat och väntat ;) ). Hon sov gott, men vaknade av att mamma tassade runt :o. Hon gnällde inte, låg mest och småpratade ut i luften. Vi åt, hon somnade om, och vaknade igen 7 imorse. Då gosade vi ner oss i vår säng. Jag är så LYCKLIG!! Hon verkar trivas super i sin egen säng och sover mycket bättre där, hon har aldrig sovit 21-04 förut! Och om mamma slutar oroa sig och lyssna så mycket så kan ju hon OCKSÅ få sova nu :angel:.

Men lite dåligt samvete har jag över närhetsaspekten, speciellt när vi inte ammar så mycket längre utan det blir flaska ... men sover hon bättre måste ju det här vara bästa lösningen? Hon ligger ju inte klistrad vid mig vid samsovningen ändå? Vad tror ni? Jag tror att den som kommer sakna det mest är jag :crazy: trots sömnbristen.

Eget rum är förresten bara ett par meter mellan dörrarna, de är dessutom öppna så jag kan sätta mig upp och se henne där borta. Så att ha sängen i vårt rum skulle inte vara någon större skillnad.

Ville mest skriva av mig för jag är så nöjd och glad att det var så smärtfritt!

Sv: Samsovning spinnoff

Tack :) Det känns bra (det kan ju ändra sig, det vet jag ;) )
Tror vi att det är okej med närhetsfrågan? Om hon kände sig så ensam skulle hon väl inte sova så gott? Och när hon vaknar ligger hon och pratar med mobilen och jollrar, inte tvärskriker, så hon verkar inte rädd när hon vaknar heller. Jag borde inte ha dåligt samvete? Jag tycker inte det själv rent logiskt, men det gnager ändå :crazy:

Rasmus börja sova i vaggan när han var 2 veckor. Sen var han nog 6-7 månader när han åkte ut ur vår sovrum till sitt för vi väckte varandra.

Nya huset funkar också jätte bra för honom i hans rum.

Men ibland sover han med någon av oss, antingen vilar vi i sängen eller ibland sover Rasmus hos någon av oss i soffan.

Måste ju passa på nu, snart kommer han ju inte ens vela sitta bredvid en i soffan utan att det är pinsamt ;)

Det jobbiga är att min dotter inte är så kelen... hon vill inte ligga och 'gosa' på soffan, då skall hon titta på allt annat, hur trött hon än är. Lägger jag henne bredvid mig i soffan kan hon dock somna. Samma sak med ätandet, i famnen går det OFTAST bra, men krånglar hon kan man lägga henne bredvid sig, och sitta eller ligga intill, så äter hon klart. Hon leker koncentrarat och glatt i babygymet ensam. Men hon skrattar och njuter av vår närvaro, gärna ska vi leka med henne, eller att hon får sitta upp i knät (eller bli buren, men då med ryggen mot min mage). Jag vill ju KRAMAS mer !! Tänk om hon får närhetsbrist :eek:

/ Mitten - med mammaångest

Suveränt! Och bra gjort att våga prova något annat när det man gör inte funkar. Vi är ju alla individer och behöver olika saker.

Tror inte hon får närhetsbrist, min mans lillebror gick itne att hålla i när han var liten, han gallskrek, amma gick bra men sen skulle han va själv!

Om hon inte hade vart nöjd så hade hon nog protesterat, så låt bli att störa henne så hon får fortsätta sova gott :p
Alla barn är ju olika och hon kanske inte vill gosa lika mycket som du vill. Så du får hitta någon annan att kramas med för att stilla ditt behov :D

Om hon inte hade vart nöjd så hade hon nog protesterat, så låt bli att störa henne så hon får fortsätta sova gott :p
Alla barn är ju olika och hon kanske inte vill gosa lika mycket som du vill. Så du får hitta någon annan att kramas med för att stilla ditt behov :D

Sambon ligger risigt till :devil: Speciellt när vi plötsligt fått sängen tillbaka också :angel:.

Hon vill ju som sagt ha närhet men på avstånd :D Man skall sitta bredvid, och hålla handen och sånt. Men inte kramas mage mot mage för då ser man ju INGENTING av den spännande världen ... unge! :p

Tror inte hon får närhetsbrist, min mans lillebror gick itne att hålla i när han var liten, han gallskrek, amma gick bra men sen skulle han va själv!

Lustigt - hur blev han när han växte upp? Jag blir ju orolig att hon skall bli enstöring eller närhetsrädd, tänker på autism och sådant ... jaja, jag överdriver, men krambristen tar ut sin rätt :o

Det jobbiga är att min dotter inte är så kelen... hon vill inte ligga och 'gosa' på soffan, då skall hon titta på allt annat, hur trött hon än är. Lägger jag henne bredvid mig i soffan kan hon dock somna. Samma sak med ätandet, i famnen går det OFTAST bra, men krånglar hon kan man lägga henne bredvid sig, och sitta eller ligga intill, så äter hon klart. Hon leker koncentrarat och glatt i babygymet ensam. Men hon skrattar och njuter av vår närvaro, gärna ska vi leka med henne, eller att hon får sitta upp i knät (eller bli buren, men då med ryggen mot min mage). Jag vill ju KRAMAS mer !! Tänk om hon får närhetsbrist :eek:

/ Mitten - med mammaångest

Lösningen är att skaffa en bebis till:D:rofl::rofl::rofl:

Nä, men min son var faktiskt likadan, visserligen ville han sova hos mej men övrig tid ville han helst greja själv.
Det var bara vid amningen som det var ok att hålla i honom, fast helst skulle vi ligga i sängen så att han kunde ligga brevid.

Sen kom dottern med gos behov av stora mått:D fast hon ville sova ensam i stället:o, men helst ville hon vara i famnen all vaken tid:love:

Lustigt - hur blev han när han växte upp? Jag blir ju orolig att hon skall bli enstöring eller närhetsrädd, tänker på autism och sådant ... jaja, jag överdriver, men krambristen tar ut sin rätt :o

Min son blev kramigare med tiden, nu kramas han med sin flickvän jämt:eek::rofl:

Men lite dåligt samvete har jag över närhetsaspekten, speciellt när vi inte ammar så mycket längre utan det blir flaska ... men sover hon bättre måste ju det här vara bästa lösningen? Hon ligger ju inte klistrad vid mig vid samsovningen ändå? Vad tror ni? Jag tror att den som kommer sakna det mest är jag :crazy: trots sömnbristen.

Hon saknar inte gos när hon sover! Du har ju hela dagarna på dej att pussa, gosa och mysa så oroa dej inte för det! (och ja, jag tror du är den som mest kommer sakna det :D)

Min son blev kramigare med tiden, nu kramas han med sin flickvän jämt:eek::rofl:

Många barnbarn på g alltså ;)

Och nu när jag och sambon fått sängen själva kanske man vågar hoppas på en bebis till :angel: Fast jag slipper gärna graviditet och förlossning :o.

Gratulerar att ni hittat ett sätt som funkar! Kul!
Maja sover själv på dagarna i sitt rum men på nätterna med oss. Mest för att vi är blödiga tror jag. ;) Hon sover ju hela nätterna, somnar kring 19.30-20.30 och sen sover hon till 06.30-08. Det är bara några meter mellan vårt sovrum och hennes rum också men man ser inte det ena rummet från det andra.. Vågar man prova ändå? Hennes säng får inte plats i vårt lilla sovrum tyvärr.

Han blir väl typ min svåger förresten? :rofl:

Han är precis som alla andra, har sitt kompisgäng, åkte moppe som alla andra när han var 15, haft några flickvänner.

kl

Grattis till den egna sängen! :D

Nikki sov i våran säng den första veckan, men sen fick hon sova själv i spjälsängen, för vi sov också illa tillsammans.

Nu när vi ska flytta tror jag det blir eget rum för henne, bredvid vårat. För jag känner att vi stör henne om vi ligger och pratar eller så. Och jag börjar vara less på att ha sex på TV-rumsbordet :devil: :o :p

Många barnbarn på g alltså ;)

Och nu när jag och sambon fått sängen själva kanske man vågar hoppas på en bebis till :angel: Fast jag slipper gärna graviditet och förlossning :o.

Hm ja varför inte:love:
Men jag tror att de väntar några år till, de har fått för sig att man ska ha gått ur gymnasiet innan man får barn nu för tiden:eek:

Men när de väl kommer, ja då är de så välkomna så:love:

Fördelen är att jag då bara får allt det trevliga:o ingen graviditet och ingen förlossning och bara ta gos stunderna:love:

Jag blir ju orolig att hon skall bli enstöring eller närhetsrädd, tänker på autism och sådant ... jaja, jag överdriver, men krambristen tar ut sin rätt :o

Nej men så funkar det ju inte!!!:p
Att vara en nära förälder innebär inte att man måste vara fastklistrad på sitt barn. Snarare handlar det om att se, förstå och respektera barnets egna behov och personlighet.

Du tyckte dig se att hon skulle sova bättre i egen säng, och det visade sig att du hade rätt. :bow:

Hon är ju i den åldern då många bebisar börjar sova lite sämre, så om hon sover bättre i sin egen säng är det ett tydligt bevis för att hon vill ha det så.

Och det är ju inget ovanligt att bebisar vill ha lite eget utrymme. Vår första bebis var ett närhets-freak. Han använde inte sina ögon särskilt mycket. Han blundade och gosade ner sig hud mot hud. Den andra var som din. Han har tittat sig omkring sedan han kom ut. Han blev arg när han knölades ner i sjalen. Nu är han snart 9 månader och har blivit mycket kramigare.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 996
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 057
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 636
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022