Har vi nån Samojed/spets-kunnig här? Jag jobbar som problemhundsutredare och har en kund som har en ung Samojedtik på sex månader. När hon ringde mig och sa att hunden bet efter hennes händer och ben när de var ute och gick koppelpromenader samt att den gjorde utfall mot bilar. Så tänkte jag mig mer en unghundsvalpfjant som gillade handskar. Eller en unghund utan "av-knapp" något som jag tycker blir vanligare och vanligare.
Men den här är superklurig. Träffade matte, husse och hund på stan. När jag träffar nya hundar så hälsar jag aldrig på hunden, tittar inte på den utan står en bit ifrån och snackar med ägarna. Vi bestämde att de skulle gå, jag skulle vara en bit bakom och få se "eländet". Hunden gav mig en lång blick och vi började gå. Vi gick och vi gick. När vi varit ute i säkert en halvtimme och hunden bara spatserade bredvid både husse och matte, andra hundar barn och diverse fordon passerade. Så började jag undra vad jag gjorde där. Vi bestämde att jag skulle stå kvar i ena änden av en cykelväg och matte skulle gå iväg med hunden. När hund och matte var så långt borta att jag knappt såg dem, så skriker matten till. Hunden har bitit henne i låret så att de har gått genom byxorna och blivit hål. Jag är rätt bra på att se triggers, jag såg jäklar i havet ingenting. Även om det var långt så brukar man ju se en hand som far upp, ett möte vad som helst som kan påverka. Sen fortsatte vi, så fort jag var i närheten uppförde sig hunden, så fort avståndet var långt nog så klippte hon till. Husse blev biten genom handskarna.
De har försökt korrigera på klassiska maner, med att ryta "nej" ta tag i, men aldrig blivit våldsamma. Det har bara triggat hunden. Hon gör det med andra som går ut med henne också, vilket jag inte fick se då inga andra var så sugna längre på att gå ut med hunden. Då gick jag iväg med hunden och då hände återigen ingenting, hon bara gick där och spankulerade bredvid mig. Och då har jag inte tagit på, eller tilltalat hunden, utan bara gått iväg med den.
Det jag bara inte kan fatta är vad är det hunden gör? Vad försöker den säga? Vallar den? Bromsar den? Eller är det bara inlärt?