Sammanslagning av trådar ang flugmedel

Sv: Insekts recept på Shenet!

Jag vet det, därför skrev jag: OM man kan vara LITE extremt giftfri...
Men du kanske inte förstod det...
Alla eteriska oljor kan ge hudbesvär. Men jag tycker att kan man så ska man försöka använda så lite giffter som möjligt med tanke på allt annat skit som vi exponeras för.
/cj

Sv: Nåt bra flugmedel ?

Hörde på jobbet häromdagen att majsolja är bra mot knott - funkar på människor i bärskogen i alle fall :)

Sv: Nåt bra flugmedel ?

Jag har börjat använda beckolja som jag späder med vatten. Det har varit jätteeffektivt.

Sv: Flugor

ta vanligt vatten pressad vitlök , vitvinsvinäger, och timjan låt det stå o 2dagar sedan silar du ut vitlöken o timjan så det blir bara vätska kvar jätte bra, luktar lite äckligt men det funkar värkligen. ;)

Sv: Flugor

Sök,sök,sök,sök på forumet! Det finns MASSOR av gamla trådar om flugmedel!

Sv: Insekts recept på Shenet!

Men att spraya på hur som helst på sig själv och sina djur utan att vara orolig är dumt, man bör vara försiktig även med "naturliga" medel.

Du ger väl inte din häst idegran tex bara för att det är naturligt? De giftigaste medlen på vår planet är ju ändå naturliga.

Och nej, jag förstod inte vad "OM man kan vara LITE extremt giftfri" betyder, hur kan man vara lite och extremt samtidigt? Och eteriska oljor är ju inte alltid giftfria...

Denna tråd är en sammanslagning av alla trådar i ämnet flugmedel, detta gäller såväl egna recept som vilka produkter som finns på marknaden.

EFFEKTIVT broms/flugmedel!

:eek: :eek: :eek: Hästen har gått på bete i två dagar nu och är helt sönderbeten! Min stackars lilla pålla! Hon står med nosen tryckt emot bogen nästan hela tiden för att kunna slå bort dom små monstren!
Sprayar henne full med både sommarspray och vanligt fulspray, men det hjälper inte!
Vill inte behöva ta in henne på dagarna heller :(. Något bra täcke eller så som andas? Eller känner du till någon superduper huskur? Helst inget som luktar illa så att det "luktar av sig" på utrustningen! Dvs inget med vitlök eller typ olja & så! :crazy:

Sv: EFFEKTIVT broms/flugmedel!

Finns en samlingstråd om flugmedel, titta i den!

Sedan så finns det en väldigt praktisk sökfunktion på forumet, det finns ungefär 1000 trådar om flugmedel redan så du kan säkert hitta något.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vidlök som flugmedel!

Helenaa skrev:
Hejsan!
Jag har fått höra att man kan ge hästen en klyfta vitlök i maten varje dag, så håller flugorna sig borta ?
Kan det stämma ? och är det bra för hästen att äta vitlök ?

Tacksam för bra svar :idea:
// Helenaa

Ger inte vitlök just av att bakteriefloran tar skada och veterinär även sa att det inte är hälsosamt att hela tiden proppa vitlök (i alla olika former) i hästen. Dessutom ger knappast nåt de ätit de yttre skyddet som en flugspray gör. ;)

Bästa flugmedlet??

Ska vara effektivt, ej kladdigt (hästen rids), ej för starkt så han får utslag... Vilket märke är bäst??

och Switch - funkar det egt bara mot knott eller hjälper det mot dom andra kräken också?

Sv: Bästa flugmedlet??

Jag använder RB86 eller vad de nu heter.Tycker det är bra.Även renons funkar

Sv: Sammanslagning av trådar ang flugmedel

Switch-pour on är inte bra att använda om hästarna har tillgång till naturligt vatten, eftersom att det "förgiftar" vattnet. Djuren i vattnet dör om hästen ex.v. badar. Därför har jag endast använt renons. Jag har provat matolja med vitlök, bäckolja mm men jag tycker att hästarna får nästan brännskador av det. Det är nästan så att oljan "kokar" på hästen när det är 25-30 grader och solen skiner. (har svarta hästar, som dessutom drar till sig flugor mm)
Skulle vilja ha tag på något utan olja.

Jag tror mitt heter Horsewise, fungerar mkt bra och kladdar ej, vilket är en fördel om hästen rids! Beställde från Börjes, 1 liter 129kr, samma flaska finns på Hööks för 229kr.... :crazy:

RB86 använder vi men har inte fått ett så bra resultat...annars brukar jag smörja på 4ess salva på de mest utsatta ställena....tyvärr är ju denna salva väldigt kladdig... :smirk:

H.Malin

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 815
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 172
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 205
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia