Sammanfogad tråd om LC dressyr

H

Hippen

Jag har aldrig tävlat någon riktig tävling någon gång , förutom lite km och så och jag har nu kommit på den nivå när man får börja tävla. men nu tänkte jag tävla LC i dressyr och jag har tre frågor.
1. ska man göra sitt eget dressyr program eller kommer man och få ett av arrangören?
2. ska man har gallop i LC program dressyr?
3. jag har kollat på lite dressyr program på nätet men vad menas med arbetsgalopp, vad ska man då göra isåfall? eller är det som vanlig galopp?:confused: :confused: Tacksam om någon svarar. tack i förhand i såfall

Sv: tävla Lätt C

LC är ett bestämt programm, finns ett par, står i proppen vilket det är på just den tävlingen.
Det ingår galopp, arbetsgalopp är vanlig lugn galopp, du sitter ner o hästen rullar på i ett lugnt jämt tempo.
Lycka till.

Klädsel LC:1

Jag har aldrig tävlat någon dressyr tävling innan, men nu ska ja tävla en tävling. det är en lokal tävling på min klubb, och de jag undrar vilken klädsel måste man ha? det är LC:1 (2003)

Gå på tygeln

hej! jag undrar om man måste ha hästen på tygeln hela tiden på en dressyrtävling LC:1 . eller måste man ha det överhuvudtaget?:eek:

Sv: Gå på tygeln

För att få högre poäng måste väl hästen gå på tygeln...

Sv: Klädsel LC:1

För att få tävla måste du ha grönt kort om du är 13 år eller äldre, annars så måste en vuxen som är med dig på tävlingen ha grönt kort. Om man har grönt kort så har man också klart för sig vad man ska ha på sig när man tävlar:angel:
Nu vet jag att många klubbar har en dålig utbildning när det gäller grönt kort, min dotter gick på en sån "dålig" utbildning.
Vid lokal tävling måste man inte ha kavaj, även om jag tycker det är snyggast, du får har klubbjacka eller klubbtröja utan luva.
Ridbyxor
Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong.
Du får tävla i jodphurs med shortchaps utan fransar
Du behöver inte ha sporrar men har du det får de inte vara längre än 1,5 cm om du rider ponny
Spö på framridningen endast, då max 1 m om du rider ponny
Man bör ha handskar, men måste inte
Lycka till!
Marija

break_a_leg skrev:
Du måste ha kavaj i dressyr!

Är det nytt då?
Jag har tävlat klubbtävling i vita ridbyxor, vit polo och mörkblå lammullströja utanpå och det gick jättebra!

// M

Enligt TR är det kavaj. Sedan är det upp till varje klubb att bestämma om de vill följa TR eller ha egna klädregler.

Ahaaa! Okej då är jag med på vad du menar.
Har inte kollat TR på länge då jag inte tävlar längre.
// M

Naturligtvis skall du sträva efter att ha din häst i en bra form men om du inte är så van tycker jag du skall koncentrera dig på ridvägarna och att du rider trevligt och gör ett bra försök. Träna vidare och lycka till.

Tja, för att få över 5-6 poäng (lite beroende på domaren) så ska hästen vara på tyglen.
Men är den inte det är det bättre att låta den gå med huvudet i "normal position" än att sitta och dra. Enligt min gamla dressyrtränare, som också är domare, får man 4 om hästen är mot hand, dvs. man sitter och drar och hästen går med huvudet högt och stretar emot, och 5 om hästen är över tyglen men är lugn med huvudet och ser nöjd ut.
Som sagt beror det lite på domare, men räkna med mest 5 or om hästen är över tyglen hela programmet.

Men det krävs ju verkligen ingen hög form utan bara att hästen ska vara avslappnad och tänka fram och ner.

Jag tror att någon har sagt till mej att i Lc så behöver hästen inte gå i form för att bli godkänd men när jag tittat på sådana tävlingar så är det inte en enda som inte går i form som är godkända, hur höga ska kraven vara egentligen?

*knapplån*

Om man nu vill börja tävla dressyr, så föreslår jag att man köper TRII (dressyr). Där står ALLT man behöver veta och om hur de olika sakerna bedöms.

Har för mig ngt om att i LC:1 inte kräver så höga krav men det är väl inte spec högt kanske.. ähh jag vet inte :p

Har inte tävlat en enda gång i Dressyr! :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar