Sammandragningar

Ravishing

Trådstartare
Jag behöver Bukes samlade erfarenhetsbank... Är det någon här som haft mycket sammandragningar "tidigt" i graviditeten? Jag är i v 22 nu och har fått en del sammandragningar, på den nivån att min bm inte klassar det som "normalt" såpass tidigt.

Hur har grav fortskridit för er? Sjukskrivna? Född för tidigt? Lägga om livet?

Jag hade extremt mkt sammandragningar med tredje barnet från vecka 20, ungen föddes 16 dagar över tiden

Fick också sammandragningar rätt tidigt, pga stressigt jobb. Inte så tidigt som v22 men rätt snart därefter om jag minns rätt.
Blev sjukskriven på 25% (var jag själv som tyckte det räckte), var hemma helt från tre veckor innan BF. Sen kom han 16 dagar sent...

Jag hade mycket sammandragningar med tvåan. På den nivån att när jag tömkörde hästen fick vi stanna var 50-100 meter och vila. Rida gick inte alls.
Vet inte vilken vecka jag var i men det var under våren och sonen kom i augusti.

Jag fick sammandragningar med första barnet runt v 22-23 någon gång. Jag blev sjukskriven på heltid (var redan sjukskriven på halvtid av andra orsaker ), då släppte dem och barnet föddes på BF+2, men ingen trodde väl att han skulle stanna så länge. :)

Edit: Det var alltså sammandragningar så vi var på förlossningen och kollade upp det.

Nästan inga med första barnet, han föddes i 38+3.
Ganska mycket med de andra två, födda i 40+1 och 40+0.

Med första barnet hade jag sammandragningar från vecka 27. Var in och stoppade dem då de blev regelbundna och intensiva i vecka 32 och vila hjälpte inte. Barnet föddes sedan i vecka 40+5.

Med andra barnet hade jag mycket och regelbundna sammandragningar från vecka 20. Jag blev sjukskriven på heltid och tillbringade sedan den mesta tiden i sängen. Var jag uppe för länge satte det igång igen men när jag låg ner var det ganska lugnt. Barnet föddes i vecka 33+4 men inte pga sammandragningarna för de upphörde i vecka 32 och jag fick en vecka då jag kunde göra vad jag ville. Den förtidiga födseln berodde alltså på andra saker.

Fick mycket sammandragningar tidigt, v.19 om jag inte minns fel. Blev sjukskriven 50%, dels pga av sammandragningarna och dels extremta kräkningar.
Fick också förvärkar tidigt och fick order om att ta det lugnt, mycket vila. Skulle lägga mig ner och vila så fort jag fick mycket sammandragningar/förvärkar.
Han kom sen med akut kejsarsnitt 4dagar innan bf, men det pga av andra orsaker.

Jag hade rätt mycket sammandragningar och även blödningar från typ vecka 23 och framåt. Blev tillsagd att ta det lugnt med tunga lyft och så pga blödningarna och var sjukskriven nån vecka på inrådan av läkare. Var jättenojig och rädd för att föda för tidigt... Födde sen en frisk och fin unge 16 dagar över tiden, efter att ha blivit igångsatt. :D

Hade mycket sammandragningar från tidigt i graviditeten och ibland så onda att jag inte klarade att stå upp. Jobbade som vanligt och levde som vanligt så gott det gick fram till hon kom på bf+4. Min bm sa att så länge sammandragningarna lugnar sig när man ligger och vilar så är det ingen fara så jag körde på det :)

Min svägerska hade mkt fran runt v.20 I v. 27 blev hon inlagd en vecka för att stoppa upp det, därefter blev hon sjukskriven med strikt vila. Hon blev sen igangsatt i pa bf.

Jag hade inte särskilt mycket "oprovocerade" sammandragningar, utan de kom när jag gick promenad, upp för en trappa, hämtade posten eller typ VAD SOM HELST som innebar rörelse. De dök upp efter halva graviditeten och hängde med till ongen var ute.

Jag behöver Bukes samlade erfarenhetsbank... Är det någon här som haft mycket sammandragningar "tidigt" i graviditeten? Jag är i v 22 nu och har fått en del sammandragningar, på den nivån att min bm inte klassar det som "normalt" såpass tidigt.

Hur har grav fortskridit för er? Sjukskrivna? Född för tidigt? Lägga om livet?

Med Ettan började förvärkarna någongång runt v. 20, mest när jag red eller rörde mig för mycket. Gick över så fort jag lugnade ner mig. Mot slutet hade jag förverkar helt oprovocerat. Föddes 6 dagar över tiden.

Med Tvåan började förvärkarna också runt v. 19-20. Men då kom dom när som helst från början, helt oprovocerat. Blev halvt sjukskriven och sista veckorna 25% (för ju längre graviditeten går desto normlare är det så då orkar man ju jobba mer :banghead:). Jag kände absolut ingen skillnad mellan förvärkar och "vanliga" värkar fören vattnet gick och en timme senare var han ute. Så ont hade jag i fyra månader :wtf:. Han föddes 14 dagar över tiden.

Jag pratade faktiskt med min mamma om det här för bara några dagar sedan (min lillasyster är sladdis så henne var jag "med" på eller vad man säger). Men mamma hade iaf mycket tidiga sammandragningar under tre graviditeter, från v 14 med mig. Ena graviditeten även med blödningar så tidigt. Gick fint ändå, here I am ;) Hon knaprade friskt med bricanyltabletter under alla tre graviditeter. Ingen av oss gick till BF men minstingen nära på, hon var fullgången, vi andra lite tidiga men inte så att det var fara för livet. Med äldsta hade de tydligen praktiserat "ligg jäkligt still"-metoden men den hade de delvis gått ifrån med de andra två vändorna tydligen. Hon fick iaf vila mycket när det var lättprovocerat. Men sammanfattningsvis ändå tre friska barn födda i helt ok tid trots sammandragningar redan från v 14.

Jag har också, är i v 24 idag vi är väl på samma dag typ? De kommer på jobbet (äldreboende ) när jag stressat, går o böjer mig. En del gör ont. BM tyckte inte att det var nån fara så länge de inte kommer när jag vilar, vaknar av dem eller blöder. Jag kunde få en läkartid nästa fredag för o kolla tappen, men dels kan jag inte då och dels så känner jag att det är bara 12 arbetspass kvar tills jag blir ledig, så jag får väl bits ihop.
Sammandragningana är jobbigt psykiskt, men den fördjälvliga foglossningen är värre fysiskt, går av på mitten snart!

Jag har också, är i v 24 idag vi är väl på samma dag typ? De kommer på jobbet (äldreboende ) när jag stressat, går o böjer mig. En del gör ont. BM tyckte inte att det var nån fara så länge de inte kommer när jag vilar, vaknar av dem eller blöder. Jag kunde få en läkartid nästa fredag för o kolla tappen, men dels kan jag inte då och dels så känner jag att det är bara 12 arbetspass kvar tills jag blir ledig, så jag får väl bits ihop.
Sammandragningana är jobbigt psykiskt, men den fördjälvliga foglossningen är värre fysiskt, går av på mitten snart!

31/10? Jag var ju in på gynakuten för ett par v sen, då såg allt bra ut, har en läkartid idag för att kolla igen. Är den kortare nu vet jag inte vad jag gör!!! Kan ju ha med annat än stress att göra också, tex gbs. Jag har gbs och tror det delvis är därför jag har en del sd, därför jag vill kolla upp!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 041
Senast: netia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 387
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 607
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka