Samlad trav

E

Extrem

När det står i pogram "samlad trav" då tycker jag det är svårt att
avgöra hur det ska vara. Har snackat med några som säger det
är mycket mer energi och ska därför gå "snabbare" (menar inte snabbare men vet inte hur jag ska förklara det) mer power.
Andra vill att det går långsammare..
Jag vet ju att det ska vara mer bäring och så men det e ju mkt
lättare at se i gallopen.
Hur ska man rida i FEI pogramen (ponny) när dom säger samlad trav.
Jag tycker dom ska upp och gå med mer energi och sen tar man
tillbaka dom(svårt att förklara) men hur mycket? Är det rätt?

MVH

Sv: Samlad trav

jag skulle rekommendera att du tar å övar lite programridning för tex. din tränare!! på så sätt hittar du kanske ett tempo som passar just er!

Troligtvis har hon redan en tränare om hon rider FEI program. Jag tycker det är superbra med ryttare som funderar och analyserar sin häst och ridning. Mycket finns att läsa i böcker. T ex Ridlära av Tibblin eller via filmer t ex Kyra. Finns också clinics att kolla upp via sitt Ridsportdistrikt eller åka på fina dressyrtävlingar i närheten och kolla bra ekipage (ibland på TV).

När dom skriver Samlad trav så menar dom att det ska gå långsammare men bakbennen ska ''trampa'' fortare... och få mera taktmässig trav .. (de är de jag har hört) :D

Samlat = långsamt men flitigt Gärna så långsama rörelser du bara kan men med maximalt "tryck" det är det som är "kruxet" hästen kan lätt komma undan antingen genom att snabba på rörelsen eller genom att tappa bjudning/tryck - i inget av de fallen har samling uppnåtts!!!!
Lycka till!
Bra fråga!

Jag rider ibland pogram för min tränare (som är dressyr domare)
Men tycker det är svårt att få in en korrekt trav.

Tack för alla svar fattar faktiskt nu(tror jag) hoppas nu kan göra det när jag rider! :)

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar