Sambotips?

Jag sa inget om vad kvinnan respektive mannen gör och är själv feminist. Det du skriver är ju löjligt som svar på mitt inlägg om att man ska samarbeta och inte tävla.
Du är feminist och uppmuntrar andra tjejer till att slappna av och ta den rollen som de naturligt faller in i? Att de ska strunta i att det ska vara rättvist? Trots att vi alla vet hur kvinnors "triple burden" ser ut? Att kvinnor mår sämre i (heterosexuella) relationer än vad de gör som singlar? Att kvinnor får jobba hårt som satan, på jobbet och hemmet, och att det påverkar oss direkt negativt?

Har du alls hängt med i vad feminism handlar om?

Du är feminist och uppmuntrar andra tjejer till att slappna av och ta den rollen som de naturligt faller in i? Att de ska strunta i att det ska vara rättvist? Trots att vi alla vet hur kvinnors "triple burden" ser ut? Att kvinnor mår sämre i (heterosexuella) relationer än vad de gör som singlar? Att kvinnor får jobba hårt som satan, på jobbet och hemmet, och att det påverkar oss direkt negativt?

Har du alls hängt med i vad feminism handlar om?

Du missuppfattar mitt svar helt enkelt. Du läser in helt andra saker än vad jag faktiskt menade.

Hur går det @Mineur ?
Mitt tips (om du fortfarande vill ha sådana) är att ni nog inte behöver överanalysera och överdiskutera allting. Det kommer falla sig naturligt till vilka roller man får i det gemensamma livet sen. Nån kanske brukar laga mat, en annan brukar tvätta eller ha koll på pengarna och så, bara flyt in i det och se hur det blir :) Lyssna på och respektera varandra och var inte så noga med att allt ska vara jämt och "rättvist" hela tiden. Som partners så hjälper man varandra och gör så gott man kan, även om den ena orkar mer ibland och den andre mindre. Man kan till exempel ha 100 % gemensam ekonomi även om man inte jobbar alls lika mycket. Den ena kan städa mer hemma o.s.v, det är okej!

Förtydligande för TS skull, ifall inlägget blev missvisande:
Vad jag menar är helt enkelt bara att vardagen inte ska bli en tävling där man mäter tid och timmar och vem som gör vad och mest, utan att man ska samarbeta (båda parter såklart) i allt. Att samarbeta ska vara naturligt.

Okej. Så förklara då? vad exakt menar du? Hur är det feministiskt att säga till tjejer att falla in i naturliga roller och skita i rättvisa?

Vad är det för fel med att falla naturligt i sina roller? De flesta tar på sig olika roller i livet, man är ju bra på olika saker, tycker om olika saker o.s.v. Min man älskar att laga mat, då blir det naturligt att han oftast gör det eftersom jag hatar att laga mat. Då måste vi inte laga mat varannan dag bara för att det ska vara statistiskt "rättvist". Det var mer så jag menade, kanske kom ut fel i första inlägget men det var så jag menade i alla fall ;)

Du missuppfattar mitt svar helt enkelt. Du läser in helt andra saker än vad jag faktiskt menade.
Fast då skrev du (och fortsätter skriva) ganska illa, för jag uppfattade det på precis samma sätt som @niphredil ..

Och ang ditt senaste inlägg.. Felet med att "naturligt falla in i sina roller" är ju att vi är så påverkade av ojämställda könsnormer som troligen påverkar oss om vi inte medvetet bråkar emot.
Själv tycker jag inte heller att man behöver göra precis lika, sålänge det är mannen som gör mer. Men det kan aldrig vara okej utifrån dagens jämställdhetssituation att kvinnor gör mer.

Jag är en stark, självständig och envis kvinna som inte har några som helst problem att se till att jag blir hanterad på ett sätt som jag tycker känns rättvist och bra. Jag är inte på något sätt rädd eller orolig för att bli felaktigt eller orättvist behandlad i mitt samboförhållande, millimeterrättvisa eller ej, och det har jag personligen absolut inga skäl att vara heller.

Det är allt jag tänker säga i frågan, och jag tänker inte kliva in i könsrollsdebatten. Men diskutera på, ni som vill! :)

@Mineur Mina inlägg är knappast enbart riktade till dig, de är riktade till varenda tjej som kan tänkas läsa.

Det finns många fantastiska, envisa och tuffa tjejer som handlar i relationer och mönster som är dåliga för dem. Det är inte en "svag" typ av kvinna som riskerar att råka illa ut - det gör vi alla. Och så länge den risken finns kommer jag att mala på om det här.

@Mineur Mina inlägg är knappast enbart riktade till dig, de är riktade till varenda tjej som kan tänkas läsa.

Det finns många fantastiska, envisa och tuffa tjejer som handlar i relationer och mönster som är dåliga för dem. Det är inte en "svag" typ av kvinna som riskerar att råka illa ut - det gör vi alla. Och så länge den risken finns kommer jag att mala på om det här.

Jag älskar att du alltid kommer med en ny infallsvinkel. Man (jag) inser verkligen hur inskränkt man (jag) är. Ovärderligt. Tack!

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 982
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V