Sambotips?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag ska snart ta steget från flickvän till sambo vilket känns hur kul som helst. Och pirrigt. Och hur kul som helst. Vi har varit tillsammans i 1,5 år, vi är båda väldigt mogna och ansvarstagande med bra stabila heltidsjobb, och att flytta ihop nu känns som ett väldigt naturligt steg som vi båda är glada för.

Trots detta kan jag inte låta bli att vara lite nervös för hur det ska bli; jag har aldrig bott tillsammans med en partner tidigare utan det har varit med familj eller kompisar. Vi är båda två oerhört medvetna om att det inte enbart kommer att bli en dans på rosor - vi känns vid de eventuella problem och konflikter som kan komma att uppstå - och detta är något vi pratar en hel del om vilket känns som en bra början. Vi har och har alltid haft väldigt bra kommunikation liksom, och jag tror att det har lett till att vi undvikit många problem och konflikter såhär långt.

Men jag är lite nervös, som sagt, och undrar om det finns några tips här inne som ni vill dela med er av? Vad önskar ni att ni hade ordnat, pratat om, gjort eller inte gjort? Vilka oväntade problem och situationer uppstod när ni flyttat ihop med er partner, om några alls?

@Mineur Jag har nog inga råd tror jag. Jag tror man vet med sig från relationen innan hur det kommer bli - känner man varandra väl så funkar det nog bara av sig självt om man funkar bra ihop. Är du med?

Jag tror inte att du behöver vara nervös :).

Flyttade in hos min sambo efter typ två veckor och sa upp lägenheten efter 3 månader :angel:
Välj vilka "strider" som är värda att tas.
Egentid är fantastiskt och något de flesta behöver.
Man är inte alltid glad och är man inte glad behöver det inte bero på att man gjort något (viktig lärdom för skribenten här *harkel* :idea: )
Hjälps åt. Var inte petig med "jag gjorde ju ditt så då får du göra datt", det går garanterat jämt ut i slutet ändå.

Lycka till! Det går säkert utan problem :)

Som någon annan skrev samboavtal kan vara bra att tänka på/titta på beroende på boendesituation och fördelning.

Ekonomi överlag är jättebra att prata om innan - vem som betalar vad, hur mycket och hur ni löser ev reperationer och nyförvärv, så tråkigt att vara osams om och en väldigt vanlig orsak till seperationer. Något som jag oftast inte tycker "löser sig av sig själv" utan någon typ av konflikt om man inte är väldigt lika ekonomisk sinnade innan.

Flyttade in hos min sambo efter typ två veckor och sa upp lägenheten efter 3 månader :angel:
Man är inte alltid glad och är man inte glad behöver det inte bero på att man gjort något (viktig lärdom för skribenten här *harkel* :idea: )
Hjälps åt. Var inte petig med "jag gjorde ju ditt så då får du göra datt", det går garanterat jämt ut i slutet ändå.

Jag var värre, min sambo flyttade in hos mig efter han kört mig hem efter första dejten :D
Knappt 8 månader senare köpte vi huset som vi nu bor i.

Vi har inte pratat nåt om ditt eller mitt eller hur vi vill ha saker och ting. Det har liksom fixat sig utan problem.

Jag var värre, min sambo flyttade in hos mig efter han kört mig hem efter första dejten :D
Knappt 8 månader senare köpte vi huset som vi nu bor i.

Vi har inte pratat nåt om ditt eller mitt eller hur vi vill ha saker och ting. Det har liksom fixat sig utan problem.

Haha okej, du vinner ;) Jag tycker det är lite fantastiskt att det kan kännas så rätt så direkt :love:

Det har inte vi heller. Jag bestämmer hur det ser ut hemma :angel: och så länge vi bor ihop är allt ditt mitt liksom och skulle det skita sig får man väl lösa det då. Det är ju bara materiella ting.
Jag tror man ska akta sig för att vara petig med att "detta är mitt och det där är ditt", bor man ihop är man ju ett "vi".

Om man har grejer som är viktiga för en tror jag att det är viktigt att vara klar med det från början - oavsett om det är pengar, möbler, en häst eller vad som helst. Det är inte att inte ha ett "vi", det är att inte ha ett "vi" på bekostnad av sitt "jag".

Samboavtal o testamenten. Samt bostadsfrågan vid ev separation.
Den tanken har slagit mig faktiskt. Nu köper vi inte bostad tillsammans utan går in i en hyresrätt med en månads uppsägning. Det är inte heller tal om att registrera samboskap officiellt (det gör man inte på samma sätt i det här landet), men det kan ju självklart vara bra att ha något stipulerat i alla fall för vår egen skull. Räcker det med att vi plitar ihop något själva med hjälp av någon form av mall och skriver under med ett vittne, eller ska det vara mer avancerat än så?

@Mineur Jag har nog inga råd tror jag. Jag tror man vet med sig från relationen innan hur det kommer bli - känner man varandra väl så funkar det nog bara av sig självt om man funkar bra ihop. Är du med?

Jag tror inte att du behöver vara nervös :).
Jag är helt med, och helt enig! Egentligen är jag särskilt orolig, men den cyniska och ängsliga sidan av mig kommer ändå fram då det är en rätt stor förändring det gäller. Men vi har varit så pass öppna och raka med varandra redan från början att vi känner varann enormt bra, så jag tror inte att det blir några större problem. Tack för pepp! :)

Många bra tips! Egentid är något vi har pratat om mycket och något vi är medvetna om att båda behöver, så det ska vi förhoppningsvis få rätt bra ordning på. Jag kan vara lite pedantisk emellanåt vilket jag är medveten om att jag kommer att få hålla i schack, just för att som du säger inte ta onödigt många strider om småsaker som strumpor på golvet eller smulor på köksbordet.

Som någon annan skrev samboavtal kan vara bra att tänka på/titta på beroende på boendesituation och fördelning.

Ekonomi överlag är jättebra att prata om innan - vem som betalar vad, hur mycket och hur ni löser ev reperationer och nyförvärv, så tråkigt att vara osams om och en väldigt vanlig orsak till seperationer. Något som jag oftast inte tycker "löser sig av sig själv" utan någon typ av konflikt om man inte är väldigt lika ekonomisk sinnade innan.
Det här med ekonomin tror jag är en av de viktigaste sakerna som vi fortfarande behöver diskutera mer djuptgående, så jag tackar för påminnelsen. Det lutar åt att vi skapar ett gemensamt konto där var och en sätter in en summa varje månad för hyra, räkningar, mat och "övrigt" såsom reparationer eller gemensamma inköp, men vi har fortfarande inte pratat jättemycket om just detta.

Om man har grejer som är viktiga för en tror jag att det är viktigt att vara klar med det från början - oavsett om det är pengar, möbler, en häst eller vad som helst. Det är inte att inte ha ett "vi", det är att inte ha ett "vi" på bekostnad av sitt "jag".
Här tror jag att vi får det rätt enkelt för oss då ingen av oss har något av sådär jättehögt värde, varken monetärt eller sentimentalt. Vi har båda två bott i möblerade boenden fram till i somras då jag flyttade till eget, men då var pojkvännen med i hela processen och fick hjälpa och tycka lite vad gällde inredning. Så det känns lite som att vi har det där "vi" vad gäller möbler och grejer, men vi ska nog skriva någon sorts papper ändå för att riktigt ha ordning på det.

Klart att det är bra att prata igenom saker, och kanske framförallt ekonomi och sånt. Men annars tänker jag att det liksom löser sig. Jag känner att man inte ska behöva diskutera igenom så himla mycket utan om man funkar ihop så reder det sig på vägen. Är man alldeles för olika och har en mängd saker att gå igenom kanske det blir för kämpigt iallafall.

Bitter och krass här ;)

Klart att det är bra att prata igenom saker, och kanske framförallt ekonomi och sånt. Men annars tänker jag att det liksom löser sig. Jag känner att man inte ska behöva diskutera igenom så himla mycket utan om man funkar ihop så reder det sig på vägen. Är man alldeles för olika och har en mängd saker att gå igenom kanske det blir för kämpigt iallafall.

Bitter och krass här ;)
Usch ja, det är ju den här balansen som är så svår att hitta. En stor del av mig är helt övertygad om att det kommer att gå lysande hur vi än gör och att det är någon slags drama queen i mig som hittar på alla dessa varningsklockor och skräckscenarier. En annan del av mig vill dock vara superförnuftig och riskmedveten, men det är viktigt att inte låta den delen ta över så till den milda grad att jag bara ser faror i varenda hörn... Jag har ett rätt bra track record på att oroa mig för saker som inte finns, och det draget kan jag tacka min mormor för.

Jag hoppas och tror dock att jag är tillräckligt förberedd, att vi är tillräckligt förberedda, och att bara en sådan sak som att jag startat den här tråden är bevis på det. Nu ska jag försöka slappna av lite till och njuta av resan!

Jag hade inte velat ha det så om jag skulle flytta ihop med någon. Klart att vissa saker som inhandlas gemensamt blir ju automatiskt "vårt" men jag har mycket grejer jag definitivt tycker är mina.

Fast hur delar ni upp det hemma? Klart vi har grejer som inte är varandras typ telefoner, bil, kanintekommapåflersaker. Jag har nog inget förutom telefon och bil som jag inte vill att min sambo lånar av mig utan att fråga först.

Du skrev lite om gemensamtkonto. Det låter smart. Vi ska fixa ett gemensamt, nu sätter jag över pengar till hyra och sparpengar på sambons konto men jag vill gärna själv kunna ha en snabb överblick över sparkontot tex.

Annat tips kan vara typ icakort som man kan sätta in pengar på, så sätter man över lika mycket var och voila har man matbudgeten klar för månaden :D

Fast hur delar ni upp det hemma? Klart vi har grejer som inte är varandras typ telefoner, bil, kanintekommapåflersaker. Jag har nog inget förutom telefon och bil som jag inte vill att min sambo lånar av mig utan att fråga först.

Nu uttryckte jag mig dåligt. Jag bor själv så alla grejer jag har är mina :p, men även om jag skulle flytta ihop med någon hade det ändå varit mina grejer. Min soffa, mina tavlor, mina böcker, min gjutjärnsgryta, mitt porslin, min fåtölj, mina möbler, mina ljusstakar (ja, jag rabblar saker jag tittar efter i mitt hem just nu haha) som jag absolut skulle säga är mina även om en eventuell sambo naturligtvis skulle få använda dem. Bara för att man har saker i ett gemensamt hem tycker jag inte automatiskt det skulle bli "vårt", var mest det jag motsatte mig.

Och nog har jag grejer jag inte velat att en eventuell sambo skulle använda eller ta utan att fråga. Min dator tycker jag är privat och jag skulle nog inte känna mig helt nöjd om en (eventuell) sambo tex lånade med sig vissa av mina böcker utan att fråga.

Annat tips kan vara typ icakort som man kan sätta in pengar på, så sätter man över lika mycket var och voila har man matbudgeten klar för månaden :D

Så har vi gjort i snart 4 år, har varit jättesmidigt :up: Första åren hade vi bara ett kort men numera har vi ett varsitt kort kopplat till samma konto, rekommenderas! :up:

Vi har efter 25 år fortfarande diskussioner om de mest enkla saker, vissa saker faller inte under "självklara saker att fixa" och kan skapa irritation, som t ex att tömma diskmaskinen, som nu faller på barnen att göra. :D

Min man är värdelös på att tvätta så tvätten är off limits för honom, jag kan laga mat men gör det inte då min man älskar att laga mat och är en bra kock. Så det här med millimeters rättvisa är inget som funkar i långa loppet.

Men om ni har en bra kommunikation nu så har ni mkt vunnet. :)
Och om du är rak från början med vad som är och inte är okej, som att låna telefon och bil, så har du redan röjt undan ett framtida "bråk". :up:

Beroende på vad ni har för intressen och så men guuuud vad skönt det var att flytta till huset så man kunde stoppa in sambon, numer maken, i ett eget rum där man slipper lyssna på när han skypar och se hans dator och sånt :D jag håller redan på att fundera ut en lösning på det till när barnen flyttar upp på övervåningen så hans rum blir sovrum :nailbiting:

Så det här med millimeters rättvisa är inget som funkar i långa loppet.
Då skulle jag säga @Mineur att jag inte håller med ovanstående. Som tjej löper man en enorm risk att hamna med alldeles för mycket arbete i hemmet så där hade jag varit benhård och INTE varit den där tjejen som alltid tvättar pga "det blir bättre när jag gör det, han har noll koll tihi tihi" och står där med disken.

"det blir bättre när jag gör det, han har noll koll tihi tihi" .

tihi, tihi..??

Det är viktigt att inte låta sej hamna i offerroll, att jag tvättar så han slipper är ingen uppoffring från min sida lika lite som att han lagar bilen och gallrar skogen som en uppoffring för att han är man, han är helt enkelt så mkt bättre på det än jag! ;)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 982
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V