Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker nog det är rätt konstigt om man inte hör/märker sånt som ens partner pratar om att de vill göra i framtiden.

De har ju dock inte gemensam ekonomi och ts kommer sköta hunden.

Jag tycker ärligt dina argument är konstiga. Jag hör inte allt som sägs ibland sitter jag i tankar, ibland uppfattar jag något fel - det gäller för de flesta jag känner, det känns konstigt att utgå från att folk hör och uppfattar allt korrekt som det var menat och att man bara behöver nämna saker för att nå samförstånd helt utan att få accept på det.

Nu är ju situationen som den är, mannen ifråga vill inte ha hund och de har enligt texten inte haft en allvarlig diskussion om det så hur det uppfattats vet vi inte. Jag tycker egentligen det är oväsentligt. Det är bristen på respekt jag reagerar på, dels att vägra prata om det från sambons sida och att TS diskuterat en familjeangelägenhet med barnen först och nu inte vågar diskutera frågan mer trots att båda verkar överväga om det är en deal breaker . Det tyder i mina ögon på ordentliga brister i kommunikationen och respekten.

Jag är säker på att dina liksom de flesta andra barn båda har vilja och förmåga att uttrycka den, men tvivlar på att de kommit på iden just nu och att de önskar samma ras som du utan ni kommunicerat om det.

Jag tror däremot inte att din sambo ser det så när du och dina barn diskuterar hund och kommer fram till ras utan att han är med. Jag skulle nog blivit ganska sur om min sambo gjorde något liknande. Om jag nu uppfattar det rätt när du skriver "Började prata om detta redan förra sommaren. Jag och barnen alltså."
Nu har vi ju ingen aning om när sambon kom in i TS liv men barnen verkar vara över 13 eftersom de har slutat på fritids så hundsnack och hunddrömmar kan ju ha förekommit även INNAN sambon kom in i Ts liv. :)

För mig handlar det om två saker, det ena är att man har rätt att säga "jag vill inte". Men det andra är, att inte kunna diskutera det alls när det är uppenbart en så pass viktig fråga för TS blir kontrollerande.

Det är så pass viktigt för honom att inte ha hund att han hellre går isär (och han väljer säkert att se det som att TS väljer hunden över honom).

Jag har svårt att se hur man kommer överens i en sån här situation och hade köpt hunden. Jag hade aldrig gett upp så mycket glädje för en partner - men det är ju jag det.

Jag tycker ärligt dina argument är konstiga. Jag hör inte allt som sägs ibland sitter jag i tankar, ibland uppfattar jag något fel - det gäller för de flesta jag känner, det känns konstigt att utgå från att folk hör och uppfattar allt korrekt som det var menat och att man bara behöver nämna saker för att nå samförstånd helt utan att få accept på det.

Nu är ju situationen som den är, mannen ifråga vill inte ha hund och de har enligt texten inte haft en allvarlig diskussion om det så hur det uppfattats vet vi inte. Jag tycker egentligen det är oväsentligt. Det är bristen på respekt jag reagerar på, dels att vägra prata om det från sambons sida och att TS diskuterat en familjeangelägenhet med barnen först och nu inte vågar diskutera frågan mer trots att båda verkar överväga om det är en deal breaker . Det tyder i mina ögon på ordentliga brister i kommunikationen och respekten.

Det får du absolut tycka. Men om någon ens hintar om något som jag absolut inte kan tänka mig så säger jag det direkt. Att inte göra det känns lite konstigt? Speciellt om man säger tvärnej och inte kan diskutera saken. Det känns mer eller mindre manipulativt om man helt ignorerat när någon pratat om en sån sak upprepade tillfällen och sen när det blir verklighet så säger man nej utan vidare diskussioner.

Det andra håller jag dock absolut med om.

Jag tycker inte att "hintar" räknas som att man uttryckt sin åsikt om vad man vill i framtiden.
Det är väldigt svårt att förstå vad nån menar om den inte säger rakt ut vad den vill.

Nu har du tagit upp att du vill ha en chihuahua. Din sambo är inte intresserad av det.
Då måste ni väl tänka på olika följder av detta läge. Tänkbara alternativ:
1. Skaffa hunden ändå: konsekvens:?
2. Skaffa en annan ras som ni enas om
3. Skaffa ingen hund, konsekvens:?
4. Flytta isär och var och en har de djur/intressen den vill
Några andra tänkbara idéer?

Det får du absolut tycka. Men om någon ens hintar om något som jag absolut inte kan tänka mig så säger jag det direkt. Att inte göra det känns lite konstigt? Speciellt om man säger tvärnej och inte kan diskutera saken. Det känns mer eller mindre manipulativt om man helt ignorerat när någon pratat om en sån sak upprepade tillfällen och sen när det blir verklighet så säger man nej utan vidare diskussioner.

Det andra håller jag dock absolut med om.
Även om du inte hör det? Eller missuppfattar det? Eller personen kanske faktiskt säger nej, men partnern inte hör det? Jag blir så förundrad över att du är så säker på att sambon faktiskt har gått in i samboförhållandet och med vett och vilja ignorerat sin partners önskan och att det absolut inte kan vara någon kommunikationsmiss för att TS har ju nämnt det vid ett tillfälle. och då måste allt ha uppfattats och uppfattats korrekt.

Utan accept räknar åtminstone jag inte som att jag fått accept.

Även om du inte hör det? Eller missuppfattar det? Eller personen kanske faktiskt säger nej, men partnern inte hör det? Jag blir så förundrad över att du är så säker på att sambon faktiskt har gått in i samboförhållandet och med vett och vilja ignorerat sin partners önskan och att det absolut inte kan vara någon kommunikationsmiss för att TS har ju nämnt det vid ett tillfälle. och då måste allt ha uppfattats och uppfattats korrekt.

Det har ju dock sagts från ts håll innan de blev sambos att hon vill ha hund när barnen är äldre men du menar alltså att sambon helt missade detta och sen helt har missat allt prat om hund när de träffar hundar etc?

Nu antar jag ju att ts inte viskade det här mitt i ett annat samtal utan att det har sagts helt normalt och att det märktes att sambon hörde det.

Men kanske bättre att @ChillyQ berättar det?

När jag läser TS första inlägg och läser " jag nämnde för honom att jag kommer vilja ha hund när barnen blir större" så har jag svårt att förstå att man helt kan missa att höra/förstå att den blivande sambon vill ha hund. Det låter inte som något som droppas i förbifarten utan tvärt om så tycker jag att det uttrycker en tydlig önskan och även en plan.

Om han missat detta och sen blir ställd av önskan så får nog han vara rak med det och inte börja dra en massa lulllull om ekonomi och tid eller härskargrejer om att göra slut.

Det har ju dock sagts från ts håll innan de blev sambos att hon vill ha hund när barnen är äldre men du menar alltså att sambon helt missade detta och sen helt har missat allt prat om hund när de träffar hundar etc?

Nu antar jag ju att ts inte viskade det här mitt i ett annat samtal utan att det har sagts helt normalt och att det märktes att sambon hörde det.

Jag vet inte, det vet väl mest bara TS sambo men så har skriver TS "Jag nämnde för pojkvännen (innan vi flyttade ihop) att jag kommer vilja ha hund när barnen blir större."

De diskuterade alltså det inte enligt TS utan hon nämnde det. Hur det uppfattades och om det uppfattades har inte framgått mer än det uppenbara att sambon intevill ha hund.

Jag vet inte, det vet väl mest bara TS sambo men så har skriver TS "Jag nämnde för pojkvännen (innan vi flyttade ihop) att jag kommer vilja ha hund när barnen blir större."

De diskuterade alltså det inte enligt TS utan hon nämnde det. Hur det uppfattades och om det uppfattades har inte framgått mer än det uppenbara att sambon intevill ha hund.

Well, ts sambo diskuterar ju inte nu heller så kan ju snarare vara så att han undvek att säga vad han egentligen tyckte.

Men reagerar man inte då om man själv verkligen inte vill ha hund och inte säger någonting alls? Då tycker jag man har en hel del att skylla sig själv när det sen kommer upp igen.

Har du nåt förslag så tar jag tacksamt emot! Jag är inte omöjlig vad det gäller ras. Bara den inte är för stor.

Även om du inte frågade mig 😅
Personligen är jag svag för framförallt bichon havanais och löwchen om man tänker lättsamma, glada men pigga sällskapshundar. Går ju att klippa ner helt om man vill slippa övrig pälsvård. Små men ändå inte överdrivet ömtåliga.

Har du nåt förslag så tar jag tacksamt emot! Jag är inte omöjlig vad det gäller ras. Bara den inte är för stor.
Bichoner och shih tzus är genomtrevliga och lättsamma hundar dock behöver dom klippas några gånger om året men du slipper chihuahuans misstänksamhet och vakt emot allt och alla och får istället en glad liten hund som tror gott om omvärlden brukar vara lättare med en sådan hund i vardagen:)

Jag tror att den ingången ger mindre bra förutsättningar för en givande diskussion och ett bra klimat i relationen än att försöka närma sig varandra med genuin nyfikenhet, omtanke, och en respektfull utgångspunkt där varken den enes eller den andres preferens värderas eller demoniseras. Nånstans får man ju förutsätta att båda vill varandra väl och vill bidra till varandras lycka, annars saknas ju grundläggande förutsättningar för relationen över huvud taget.

Ja det är ju självklart inte där diskussionen bör börja. Men det är ju där den slutar ändå om det nu är en dröm TS haft.

Jag har det på gammalt sms där jag uttryckt att vi kommer vilja skaffa hund när mina barn är äldre. Att jag älskar hundar. Sen har han suttit bredvid och lyssnat på mig när jag pratat med andra hur mkt jag vill ha en hund.

Eller är förbannad över situationen som han inte alls såg komma och hunden han aldrig hört talas om förrän hela familjen började tjata. Otrevligt dock att inte vilja tala om det.

Ja eller inte...

Jag har det på gammalt sms där jag uttryckt att vi kommer vilja skaffa hund när mina barn är äldre. Att jag älskar hundar. Sen har han suttit bredvid och lyssnat på mig när jag pratat med andra hur mkt jag vill ha en hund.

Det här hade gjort mig jätteledsen och besviken på min partner.
Han vet hur mycket det betyder för dig men räknar med att om han drar kortet "då drar jag" så ska du ge upp din dröm. Hade gjort mig riktigt bitter faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka