Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag kan nog vara ganska krass..

Inte så romantiskt kanske....men det finns ju andra sätt att vara romantisk på
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Kl.

Om ni har separat ekonomi så berätta inte ens vad du lägger dina pengar på, så slipper han reta sig på saker o ting. Not his business.

:

Men hur ser ett förhållande ut om man undanhåller vad man har för inkomster och utgifter? Det är väl visst hans "business" till viss del, vill de leva ihop och eventuellt skaffa hus med mera så måste man ju vara öppna för varandra.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

låter jobbigt. min sambo har hitills inte klagat på hästeriet ännu. han brukar tyckat att det är skönt att ja pyser iväg ett par timmar om dagen så han får huset för sig själv. och just nu när han pendlar 200 km/dag så sköter jag stallet så länge han är på jobb.
har dessutom betydligt mindre lön än du, ca 1200€ i handen varje månad. men betalar allt själv för hästen, katterna akvariet och kan ändå leva utan att ta nått av honom
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men du, var lite smart ;)
Han följde ju med dig och tyckte det var roligt när han fick rida själv. Kan det inte vara där skon klämmer? Kan du inte försöka fixa så att han också får rida? Kanske det finns en annan häst som behöver medryttare?

Tyvärr står jag i ett dressyrstall med en majoritet tävlingshästar som ingen tafatt kille kan rida bara sådär. Men tro mig, tanken har slagit mig! Kanske skulle jag köpa honom en termins ridlektioner...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Om du lägger ner väldigt mycket jobb och pengar på en häst som inte är din så kan man se det som att du inte får utdelning för ditt jobb. Om du tränar din egen häst däremot så kan ju hästen öka i värde när du tränar den. Kanske är det argument som biter på honom?

Precis vad jag har tänkt! ;)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

jag tycker inte om den har "dumpa" attityden som sa ofta dyker upp. :)


Inte jag heller. Som jag sa. Jag älskar honom. Han älskar mig. Han är en toppenkille, verkligen. Det är nog så att han känner sig lite utanför. SKa försöka prata om det i helgen med honom...

Tycker jag har fått jättebra insikt i det hela här, behövde dela med mig av tankar o funderingar till någon. tack till er ala..
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Precis vad jag har tänkt! ;)

Tycker du verkar ha ganska goda ideer och tankesätt, tror du skall prata lite med din sambo iallfall, han verkar ju inte helt omöjlig vad du skriver här ;), kanske hade egen häst varit bra både för dig, som då kunde rida det du vill, samt kunde sambon följa med och få rida lite, utan att någon annan än du bestämmer om han får eller inte.

Sedan måste du ju tala om att trädgårdsarbete med mera inte är ditt största intresse, och att du kanske inte ser det som jätte prioritet när ni bor i hyresrätt, det accepterar han säkert, ni är ju olika med olika viljor.

Köper ni någon gång ett hus så går det att kombinera både hushållssysslor och hästar, tro mig ;)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Om du lägger ner väldigt mycket jobb och pengar på en häst som inte är din så kan man se det som att du inte får utdelning för ditt jobb. Om du tränar din egen häst däremot så kan ju hästen öka i värde när du tränar den. Kanske är det argument som biter på honom?

plus att om det ar en egen hast sa skulle ju han sakert kunna rida den nagon dag i veckan - alltsa skulle ni bada kunna vara involverade :idea:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Knapplån och lite OT

Här har vi lite exempel på män som har högre krav på hur mycket tid som skall läggas på hemmet. Råden verkar entydigt vara tt han skall lära sig att leva med en lite lägre nivå. Det är lite intressant faktiskt.

Det är intressant. Det är i mitt fall så enkelt som att jag inte vill lägga mer tid än min sambo på hemmet. Det får han acceptera för sådan är jag. Alternativet är att han får leta reda på en tjej som verkligen tycker att det viktigaste för henne är att fixa ett underbart, ombonat, vackert hem. Det har jag varit tydlig med hela tiden - precis som han har varit tydlig med att han inte kommer att tapetsera eller göra sådana jobb hemma eftersom han hatar det och dessutom är ohändig. Det får jag fixa om det ska göras.

Så i vårt fall handlar det om något så enkelt som att vårt hem inte kan bli det där designade hemmet från inredningstidningar - eftersom ingen av oss har det intresset. Han får lära sig att jag inte kommer att vara hans mamma och pappa helt enkelt och det går bra än så länge (nio år har det funkat...).

Jag är dock en slarvfia av stora mått så jag har ju fått lära mig att hålla bättre ordning också, det är inte helt enkelriktat det där. Jag kan köpa att han inte kan acceptera att jag slänger ifrån mig saker överallt till exempel. Nu nöjer jag mig med att slänga saker i ungefär samma utsträckning som han gör det.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Till TS.

Dumparåden dyker alltid upp i sådana här trådar. Det är kanske därför det är så fullt i nunnesoffan? För att många ger upp vid motstånd, då är det enklare att dumpa än att hitta en lösning. Om ni älskar varandra kan ni säkert hitta en lösning! Men tyvärr krävs det att ni PRATAR med varandra... så den biten måste ni jobba på.

Och nej, jag menar inte att alla singlar är kräsna och konflikträdda och allt annat som det ovanstående kanske låter lite som. Jag menar bara att det är så enkelt att vräka ur sig ett "dumpa" i en tråd... och det retar mig lite.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hej!

förstår att du är i en jobbig situation.

men...jag är helt på din sida.

för att eran relation ska fungera bra måste du må bra. du måste få ha utrymme till det självförverkligande du behöver!
du är ju dessutom beredd att göra kompromisser för hans skull, trots att det innebär att du fortfarande "gör" mindre "eget" än när ni träffades.

en sak jag oxå reagerar på är att du lägger ner väldigt mkt pengar på en medryttarhäst!
jag har själv en budget på max ca 3000-4000 (beroende på tävlingssäsong)/månad/egen häst och då tränar jag, tävlar, betalar rejält tilltagen försäkring, köper foder och utrustning, stallhyra, samt räknar in avbetalning, skatt försäkring på hästsläpet!!
om det är vid ekonomin skon klämmer tror jag att du kanske borde kunna skära ner på kostnaderna. om man planerar noga och tänker ekonomiskt går det alltid att komma billigare undan!

i övrigt har du en hög inkomst, och han oxå. såvida ni inte har sjukt hög boendekostnad borde det definitivt finnas utrymme för både häst och sparande ( det finns det till och med i min ekonomi, jag tjänar 10´ MINDRE än dig i månaden)

det känns, utan att försöka vara elak, som att din sambo vill kontrollera dig. du var en mkt aktiv person när ni träffades, och du vill fortsätta vara det.
din sambo kräver att du ska lägga ner dina ambitioner för hans skull. i många förhållanden är det kvinnan som får stå tillbaka för mannen och det är inte rättvist!
vilka ambitioner har han?
spara- till vad? är det din ambition eller bara hans?
har hans livsstil förändrats/försämrats sen han träffade dig?

i slutändan är det ditt liv, och det är du som ska leva det och trivas.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

...och med mitt inlägg menar jag inte "dumpa!"

jag menar bara att du inte ska göra avkall på dina drömmar för ngn annans skull, även om du älskar honom. det har jag gjort en gång för mkt.
och ångrar mig.

tvinga honom att prata ut! vad är det riktiga problemet och vad tycker han egentligen?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

tack för dina reflektioner.

Ja, jag lägger ner mycket pengar på hästen.
Jag står för kallhyra och kraftfoder. Totalt ca 1600kr/mån. Till det kommer småsaker som kylande lera och annat som jag själv tycker en häst i "hård" träning ska ha. Ca 200kr.
Bensin ca 500kr/mån.
Och sedan 2 hoppträningar/mån á 300kr och 2 dressyrträningar/mån á 100-200kr beroende på hur länge jag rider.
Totalt: nästan 3000kr. Men ibland blir det ju en träning mer/mindre.
Jag har SKITKUL i stallet. Det är värt varenda slant. Men även om jag inte tränade skulle det kosta 2300kr.. och jag måste ju träna för att bli bättre.

Ville bara förtydliga det hela. Skulle jag äga häst skulle jag hantera den ungefr på samma sätt och det skulle väl komma upp i en 1500kr till/mån skulle jag tro. Helt okej för mig.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det undrar jag också.

Han menar att om vi har hus så borde jag engagera mig mer i hemmet. Hålla på i trädgården osv. Men om jag tycker det är det tråkigaste som finns så gör jag ju det. Och var ska min glädje och energi komma ifrån om allt bara handlar om att "förfina" i hemmet osv?

Han tycker två dagar med häst är lagom. Jag tycker att det är samma som att inte ha häst alls.

Släpp inte ditt hästintresse för en karls skull! Du kommer att ångra dig hela livet.

Så småningom blir det kanske barn i stugan och då får du nog ändå dra ner på det. Nej, visa han var skåpet ska stå!!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

som sagt... Nu lämnar jag forumet för att åka hem o träffa min älskade prins. Jag uppdaterar efter helgen...

tack för all support!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Dumparåden dyker alltid upp i sådana här trådar. Det är kanske därför det är så fullt i nunnesoffan?

Jag tycker det också förekommer mycket feministsnackande hit och dit i sådana trådar.
Man blir bara trampad på i ett förhållande om man låter sig bli trampad på. Kvinnor är inte bättre än män på någon front och vi förväntar ju oss också att männen ska göra ditten och datten när vi flyttar ihop- förväntningar och krav kallas det och varje sunt förhållande har sådana och varje sunt förhållande vet var gränsen på de kraven går också.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Vad vill han att du ska göra då, de där fyra dagarna, i stället för att ha häst? Hålla honom i handen medan han tränar?

För mig vore det fullständigt omöjligt att vara tillsammans med nån som begärde att jag skulle sluta med mitt största intresse. I synnerhet om jag redan backat från heltidshästeri till 4 dagar/veckan.

säger detsamma.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Känner mycket väl igen i din situation. När jag och min nuvarande man träffades hade jag uppehåll från ridningen. När jag återupptog den så ökade dosen gradvis till att snart innebära egen häst. Då var vi knappt sambos så det var helt mitt beslut även om han uttryckte att han inte alls förstod det. Däremot har han förstått hur mycket jag älskar stallet och hästarna. Min första häst levde i fyra år och togs bort i samband med att vår första dotter föddes. Då bestämde jag mig för att jag nog skulle släppa det där med hästar ett tag. Trots allt hade de fyra åren av hästägande inneburit hårt ansträngd ekonomi och klippkort hos veterinären. Roligare kan man ha tänkte jag och nu ska jag vara MAMMA. Det tog inte ens ett år förrän jag blev gravid igen (oplanerat) men en tidig tanke från min sida var "åh, då kan jag skaffa häst igen fortare, och dessutom kan barnen ha glädje av samma ponny..." Detta var mina tysta tankar och jag förstod att det inte var tankar jag delade med min man. Hur som helst, snart började jag leta häst igen och vi var ganska oense. Mina föräldrar tyckte jag var galen och jag fick nog inte förståelse från någon än mina gamla hästkompisar. Till slut landade det hela i att min man uttryckte "köp den där hästen så man slipper dina sura miner!" Det gick upp för honom då att äga en häst var min högsta dröm och att jag inte skulle ge mig.

Naturligtvis hade jag oturen att köpa två defekta hästar innan jag hittade min nuvarande och det gjorde kanske inte det hela lättare att motivera men idag fungerar det faktiskt bra. Min man accepterar mitt intresse, förstår det inte riktigt, är kanske lite avundsjuk på att man kan vara så dedikerad men jag nöjer mig med detta. Har köpt honom en termin på ridskolan faktiskt och det tackade han ja till med tvekan men nu tycker han det är riktigt skoj, han känner ju att han utvecklas. Barnen älskar att vara i stallet (som vi bor granne med) så han är inte enbart förpassad till barnvakt.

Vet inte det här hjälper dig men jag tycker också man måste värna om sin relation. Jag älskar min man, delvis för att han hjälper mig att sätta saker i relation, jag skulle nog inte stå ut att leva med en hästnörd, vi skulle inte göra något annat än vara i stallet och då skulle det inte vara lika kul. Jag vill ha ett liv utanför stallet också, lite "normalt" liv. Samtidigt är hästarna det bästa jag vet (tillsammans med min familj) och det ger mig så mycket glädje så jag har bara stått på mig. Jag har nog helt enkelt tröttat ut honom och fått honom att inse att man inte kan ta bort hästarna ur mitt liv utan att göra mig väldigt ledsen.

Sedan HUR man anordnar hästeriet är ju något man kan lösa tillsammans.

Jag känner för dig och lycka till!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

*kl*
När jag och sambon träffades bodde vi båda i stockholm. Jag hade ingen hund och bara en häst. Kort efter vi träffats fyttade jag till landet (15mil från stockholm) och skaffade en rottis. (sambon var sedan liten lite hundrädd).

Efterhand flyttade pojkvännen efter och vi blev sambo. Jag skaffade då ytterligare en rottis. Sambon kunde på sin höjd tänka sig en kort promenad i vackert väder men thats it! Jag tränade och tävlade för fullt.

Efterhand köpte jag in nya hästar. (Har egen gård så sambon bor granne med alla pållarna). Sambon som haft noll hästintresse började lära sig vad hästarna åt och vad de hette.

Sen smög det sig framåt ytterligare. Idag har vi två rottisar, jag har stuteri med både hingst och avelsston samt årliga fölningar. Sambon hjälper både till att hämta in hästar på kvällen om jag jobbar samt promenera och mata hundar flera kvällar i veckan då jag är på jobb.

Han vet om lustiga saker som vad flera av PRE hingstarna i Sverige heter och vem som äger dem och han hjälper till med fölvakandet och namngivandet på våren.

Fortfarande är både hästar och hundar mitt intresse och mitt ekonomiskt helt och hållet! . Han har själv flera andra intressen, ex spelar i band, fotar(f.ö delat intresse) och tränar kampsport. Själv tror jag att det är lättare att acceptera andras intressen om man har egna.

Jag skulle aldrig få för mig att säga till sambon att ge upp en aktivitet han trivs med och jag skulle aldrig någonsin acceptera att han sade det till mig. Vad jag gör med mitt liv är mitt val och även om man kanske får kompromissa så skulle jag aldrig kompromissa bort mig själv.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Kom på en sak till. Jag skulle inte välja bort ett rent hem och lagad mat för att springa i stallet. Är fullständig pedant och städar jämt, är dessutom intresserad av matlagning i olika former...så där lider han inte alls. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 092
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 771
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
864
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp