K
Kat
Sv: Sambo, och faderskapsintyg
"Ignorance is a blessing"
"Ignorance is a blessing"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det har den kanske inte.Kat skrev:Majoriteten har inte alltid rätt.
Jo att heteronormen och kärnfamiljsnormen är så förskräcklig att alla även de som inte vill det, måste vidtaga åtgärder mot dessa normer.Kat skrev:Jag har inte kommit med en enda pekpinne här. Kan du hitta en?
Jo det är de visst.Kat skrev:Jag har kommit med två tvärenkla konkreta förslag i den här tråden. Inget av dem är krångligare än dagens system.
Jösses, du jobbar hårt på att bli impopulär.Kat skrev:Nej, jag har en skyldighet att göra det.
Inte_Ung skrev:Jösses, du jobbar hårt på att bli impopulär.
Jag anser att du har fel.
Leva och låta leva.
Föresten, du kommer att stånga dig blodig på den här saken.
Det finns ingen stor allmän opinion för det som du vill ha.
För det handlar inte om en rättighet för alla att leva som de vill.
Det handlar om att ändra på folk för att passa vissa.
Något som vi inte skall hålla på med åt något håll alls.
Men Kat, man kan inte göra alla nöjda och man måste göra på nåt sätt. Trots allt är det mest vanligt att barnet som föds har pappan som mamman är gift med. Så är det, elelr du tycker annorlunda här?Kat skrev:"Ignorance is a blessing"
Ja det är ju ett problem.Kat skrev:Det är fint för dig om du skiter i normerna. Men de flesta av oss kan inte göra det, utan styrs av våra egna och andras inlärda värderingar i mycket hög grad.
Inte när det gäller just faderskapspresumtionen.Kat skrev:Kan DU tänka dig att utföra några små detaljer som underlättar för alla? Alla dem som inte är lika starka som du?
Jag känner mig förolämpad om du anser att jag är indoktrinerad.Kat skrev:Jag är ledsen om du känner dig förolämpad av att jag säger det, men det kan aldrig sägas för ofta.
När man gifter sig så ingår man ett avtal där bl.a. faderskapspresumtionen ingår.Kat skrev:När man gifter sig får man också fylla i ett papper. Varför skulle det vara jobbigare att skriva en kråka på ett annat papper? Det är ju bara fånigt.
Man det måste ju då ske ur ett perspektiv där man ser över allt och inte bra plockar bitar för förändring.Kat skrev:Jag tycker att hela äktenskapsbalken ska ändras.
Ibland så ser det verkligen ut som om du bara kämpar för frihet för dig själv.Kat skrev:Det är synd att du inte ser att jag kämpar för frihet att välja för ALLA, inte motsatsen.
Eller så ser jag att du har missat vissa behov hos andra som du inte har själv.Kat skrev:Men ibland väljer även du att se det du vill se.
Inte_Ung skrev:Ibland så ser det verkligen ut som om du bara kämpar för frihet för dig själv.
Som om du liksom glömmer bort att det finns de som vill ha det som du vill riva ned.
Du kanske borde jobba på din tydlighet där.
Jo men det kan jag se. Nyttan för barnet alltså.Kanelbulle skrev:Det som skulle kunna ändras är hur många juridiska föräldrar man kan ha, men jag kan inte se hur det skulle göra nån nytta för ett barn.
luspudel skrev:Men det är ju att moralisera på bekostnad av barnet. Det tycker i alla fall jag.
Wiike skrev:Jag är sambo men inte med barnets far.. är jag då lössläppt?
Görel skrev:Argumentera mot lagstiftarna, jag kan inte göra något åt hur lagen ser ut, bara agera utefter den!
Men om det inte finns någon som skall betala underhåll så gör det ju inte.luspudel skrev:Men det är ju att moralisera på bekostnad av barnet. Det tycker i alla fall jag.
Även att sambo = äktenskapsliknande förhållanden... Utom just när det gäller vårdnaden. Tänk att några underskrifter på några papper kan göra så mycket!Timsetim skrev:Vi tyckte det var lite lustigt att bara för att man är gift så är det självklart att man vet och vill ha gemensam vårdnad om barnet, men inte om man är sambo. Rättså stenålder, faktiskt.