Sambo, och faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Majoriteten har inte alltid rätt.
Nej det har den kanske inte.
Men den har också rätt att få ha det som den vill ha det.
Och de flesta vill ha det så att man genom äktenskap


Kat skrev:
Jag har inte kommit med en enda pekpinne här. Kan du hitta en?
Jo att heteronormen och kärnfamiljsnormen är så förskräcklig att alla även de som inte vill det, måste vidtaga åtgärder mot dessa normer.
Och om vi inte förstår det så beror det bara på att vi är indoktrinerade.
Jag känner mig faktiskt förolämpad av ett sådant påstående.
Jag skiter i normerna, gör som jag vill och reder ut det efter hand.
Inte sjutton gapar jag på andra att de skall ändra sig bara för att jag inte är som de.

Kat skrev:
Jag har kommit med två tvärenkla konkreta förslag i den här tråden. Inget av dem är krångligare än dagens system.
Jo det är de visst.
För det är en sak till att fylla i.
De flesta som gifter sig anser att det skall vara det enda de behöver göra för att hemmet och barnen sedan skall bli gemensamt.
Varför kan folk inte få fortsätta att ha det på det viset för?
Om de nu vill det?

Däremot så kan man väl införa äktenskapsförord på barnen likväl som på egendom.
Tycker du föresten att det också skall ändras på att all egendom automatiskt blir gemensam vid ett giftermål?
Det är väl lika mycket norm det?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Nej, jag har en skyldighet att göra det.
Jösses, du jobbar hårt på att bli impopulär.
Jag anser att du har fel.

Leva och låta leva.

Föresten, du kommer att stånga dig blodig på den här saken.
Det finns ingen stor allmän opinion för det som du vill ha.
För det handlar inte om en rättighet för alla att leva som de vill.
Det handlar om att ändra på folk för att passa vissa.
Något som vi inte skall hålla på med åt något håll alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Mig veterligen så finns det inga undersökningar gjorda på hur majoriteten vill ha det, så jag skulle akta mig väldigt noga för att säga att det ÄR så.
För det andra så spelar det ingen roll för mig vad majoriteten tycker i frågan, jag anser ändå att det är fel och kommer fortsätta argumentera om varför jag anser att det är så. Förhoppningsvis kommer några någon gång att förstå bottenmeningen i det hela och poängen med att ta bort kärnfamiljsnormen ur vårt svenska samhälle.

Eftersom så pass många barn föds utanför äktenskapet, så är det knappast så att det blir någon större ändring på vilka som får göra en liten, liten insats för hela samhället, än de som idag måste göra den bara för sin egen skull.
Solidaritet brukar det kallas i gamla fina ordalag.

Det är fint för dig om du skiter i normerna. Men de flesta av oss kan inte göra det, utan styrs av våra egna och andras inlärda värderingar i mycket hög grad.
Kan DU tänka dig att utföra några små detaljer som underlättar för alla? Alla dem som inte är lika starka som du?

Kärnfamiljsnormen är lika inlärd i oss som mannen som överhuvud i familjen är i många sk. "arabländer".
Jag är ledsen om du känner dig förolämpad av att jag säger det, men det kan aldrig sägas för ofta.

När man gifter sig får man också fylla i ett papper. Varför skulle det vara jobbigare att skriva en kråka på ett annat papper? Det är ju bara fånigt.

Jag tycker att hela äktenskapsbalken ska ändras.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Jösses, du jobbar hårt på att bli impopulär.
Jag anser att du har fel.

Leva och låta leva.

Föresten, du kommer att stånga dig blodig på den här saken.
Det finns ingen stor allmän opinion för det som du vill ha.
För det handlar inte om en rättighet för alla att leva som de vill.
Det handlar om att ändra på folk för att passa vissa.
Något som vi inte skall hålla på med åt något håll alls.

Nej, jag jobbar inte särskilt hårt med det.

Jag stångar mig blodig om så många saker, så varför inte denna?
Det gör varken till eller ifrån.

Varför du väljer att se det som jag är emot dem som lever normen begriper jag däremot inte. Jag har inget emot dem. Vi lever alla enligt normer mer eller mindre.
Det är synd att du inte ser att jag kämpar för frihet att välja för ALLA, inte motsatsen.

Men ibland väljer även du att se det du vill se.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Det finns ett visdomsord som lyder något i stil med:

"Först kommer de att håna dig,
sedan kommer de att motarbeta dig,
- sedan vinner du!"

Någon måste börja om andra ska komma efter.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
"Ignorance is a blessing"
Men Kat, man kan inte göra alla nöjda och man måste göra på nåt sätt. Trots allt är det mest vanligt att barnet som föds har pappan som mamman är gift med. Så är det, elelr du tycker annorlunda här?
Jag förstår inte på vilket sätt du tycker det är jobbigt att behöva prata med socialkontoret om att din man inte är pappa till ditt barn elelr hur det nu är:crazy:
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Det är fint för dig om du skiter i normerna. Men de flesta av oss kan inte göra det, utan styrs av våra egna och andras inlärda värderingar i mycket hög grad.
Ja det är ju ett problem.
Men då så får man ta och lära sig att inte styras av de normerna.
Att lära sig att lita till sig själv.

Kat skrev:
Kan DU tänka dig att utföra några små detaljer som underlättar för alla? Alla dem som inte är lika starka som du?
Inte när det gäller just faderskapspresumtionen.
Då jag anser att det är en del i det paket som jag har köpt om jag gifter mig.
Jag skulle ha känt mig lurad om jag inte hade fått det kontrakt som jag trodde att jag hade skaffat mig när jag gifte mig.

Kat skrev:
Jag är ledsen om du känner dig förolämpad av att jag säger det, men det kan aldrig sägas för ofta.
Jag känner mig förolämpad om du anser att jag är indoktrinerad.
För det är banne mig det sista som jag är.

Kat skrev:
När man gifter sig får man också fylla i ett papper. Varför skulle det vara jobbigare att skriva en kråka på ett annat papper? Det är ju bara fånigt.
När man gifter sig så ingår man ett avtal där bl.a. faderskapspresumtionen ingår.
Och vill man inte ha den, så får man antingen skippa äktenskapet eller hantera det på sidan om.
Precis som man får göra med egendom där man skriver ett Äktenskapsförord.

Kat skrev:
Jag tycker att hela äktenskapsbalken ska ändras.
Man det måste ju då ske ur ett perspektiv där man ser över allt och inte bra plockar bitar för förändring.
Och där alternativet faderskapspresumtion fortfarande går att välja.

Innan jag gifte mig så gick jag igenom vad det skulle innebära rent juridiskt.
Och hade det inte passat mig med hela,paketet så hade jag skippat det.
Nu så lever jag i ett samboförhållande av den orsaken.
Just nu passar inte äktenskapet juridiskt för mig.
Och då så fick vi i slället knata upp till soc och skriva på faderskapspapper.
Man får göra som det passar livet efter hand.
Jag förstår inte att det skall vara några problem med det?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Det är synd att du inte ser att jag kämpar för frihet att välja för ALLA, inte motsatsen.
Ibland så ser det verkligen ut som om du bara kämpar för frihet för dig själv.
Som om du liksom glömmer bort att det finns de som vill ha det som du vill riva ned.
Du kanske borde jobba på din tydlighet där.
Vad skulle vinsten för alla vara om faderskapspresumptionen togs bort?
Och skall inte det alternativet finnas kvar för rätten till valfrihet?

Kat skrev:
Men ibland väljer även du att se det du vill se.
Eller så ser jag att du har missat vissa behov hos andra som du inte har själv.
Behov som du ibland verkar ha svårt att förstå.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Ibland så ser det verkligen ut som om du bara kämpar för frihet för dig själv.
Som om du liksom glömmer bort att det finns de som vill ha det som du vill riva ned.
Du kanske borde jobba på din tydlighet där.

:bow: :bow: En stor eloge till dig.
Och kanske en tankeställe för någon annan. ;)

Kat:
Personligen förstår jag inte varför kärnfamiljen skulle vara ond.
Självklart finns det dysfunktionella kärnfamiljer, men lika procentuellt sett vete sjutton om samboförhållandena funkar bättre.
Det finns bara inte samma statistik över det.

Det som inte funkar är ju det att det är bara biologiskt möjligt med en fader/moder. Det som skulle kunna ändras är hur många juridiska föräldrar man kan ha, men jag kan inte se hur det skulle göra nån nytta för ett barn. Det som räknas är ju ändå känslor.
Tänk dig ett förhållande med tex. 3 mammor och 2 pappor, som går åt skogen.
Alla slåss om vårdnaden, och får delad vårdnad. Ska barnet då bo en vecka hos varje? Ger det en tryggare, bättre barndom?
Det känns lite som du missar målet, och gör det till nån form av könsfråga, när det det borde handla om barnets rättigheter och behov.
Sen kan jag hålla med om att det är knepigt för alla homosexuella familjekonstellationer som ofta innehåller mer en två parter när det gäller familjekonstellationen, men det rent praktiska och boende vid separationer borde mann kunna lösa med papper sinsemellan, utan att därmed hävda att "kärnfamiljen är ond".
De homosexuella jag känner tycker i alla fall inte att det förhåller sig på det sättet, utan drömmer snarare om att skapa en egen "kärnfamilj", måhända med en person av samma kön, men grundstrukturen blir ofta den samma när man bildar familj.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kanelbulle skrev:
Det som skulle kunna ändras är hur många juridiska föräldrar man kan ha, men jag kan inte se hur det skulle göra nån nytta för ett barn.
Jo men det kan jag se. Nyttan för barnet alltså.
Min sambo t.ex. är som en tredje förälder till mina större barn.
Och den äldsta hävdar dessutom att hon har just 3 föräldrar.

Som det är nu så har han ingen rätt till de stora barnen alls.
Och det vore egentligen bra om jag kunde testamentera min rätt till dessa barn till honom.
För om det händer mig något så vore det det bästa för barnen, att få fortsätta att ha rätt till att bo även hos min sambo.
Obs rätt till, inte tvugna till.

Men nu så vet jag ju att min sambo kommer att komma överens med barnens pappa på ett sätt som är bäst för barnen.
Och pappan skulle aldrig neka vare sig sambon eller barnen att forsätta att bo tillsamman på deltid.
Men ett trevligt litet papper på det kunde ju kännas tryggt i alla fall.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Där hänger jag med, och tycker det är helt okej.
Men om ni skulle separera då?
Hur ska det funka då? Det problem jag ser framför mig är ju om då din sambo skulle kunna kunna hävda samma rätt till barnen som du, och om man sen har haft ett antal samboförhållanden, så kan det bli rätt rörigt.
Däremot skulle man ju kunna ha möjligheten att ställa upp ett juridiskt giltigt dokument sinsemellan, men att låta det gå med automatik skulle nog inte vara lyckat. *drar allt till sin spets*
Det är främst det jag tänker på, inte dödsfall.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Något som ger barnen rätt att träffa f.d. sambos tycker jag skulle vara till en fördel.
Så att inte föräldrar har rätt att hindra ett sådant umgänge.

Vad gäller boende så gäller ju vad som är bäst för barnet.
Och att bo en vecka var på 4 ställen är ju inte det.
Men det där kan ju soc ta ställning till.

Det är inte föräldrarnas rätt till barnet som det handlar om, utan barnens rätt till föräldrarna.
Bäst kan kanske i några fall vara varannan vecka hos en biologisk pappa och varanna hos en f.d. sambo till mamman.
Det kan man väl ta ställning till från fall till fall.

Barns problem brukar inte vara för många engagerade vuxna, det brukar vara för få engagerade vuxna.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

luspudel skrev:
Men det är ju att moralisera på bekostnad av barnet. Det tycker i alla fall jag.

Argumentera mot lagstiftarna, jag kan inte göra något åt hur lagen ser ut, bara agera utefter den!
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Det man helt enkelt borde börja med är alltså att ta mer hänsyn till vad barnet/barnen vill. (solklart eg.)
Men det undrar jag om man kan lagstifta om helt och hållet, mycket ligger trots allt på föräldrarnas samarbetsvilja i en sån fråga.
Fram för föräldrar som låter sina barn träffa ex:en alltså.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Wiike skrev:
Jag är sambo men inte med barnets far.. är jag då lössläppt?


varför skulle du va det. jag e oxå sambo, men inte med barnets pappa.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Görel skrev:
Argumentera mot lagstiftarna, jag kan inte göra något åt hur lagen ser ut, bara agera utefter den!

Det var ingen personlig kritik mot dig. Du har knappast skapat dessa regler; det förstår jag också.

I övrigt tycker jag att det finns flera poänger med faderskapspåskrifter etc. Jag är inte alls så kategoriskt emot detta som exempelvis kat.

Förresten - en nyfiken fråga (eftersom du bör veta). vad händer om kvinnan faktiskt inte vet vem mannen är? Säg att hon hade en tillfällig förbindelse med någon i ett annat land som hon bara vet förnamnet på?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

luspudel skrev:
Men det är ju att moralisera på bekostnad av barnet. Det tycker i alla fall jag.
Men om det inte finns någon som skall betala underhåll så gör det ju inte.
Underhållsstödet är ett lån till barnet som pappan skall betala tillbaka.
Finns det ingen som kan betala tillbaka så kan man inte få det lånet.

Annars så är det ju ett utmärkt sätt att fixa pengar från staten, att vägra berätta vem som är pappa.
Så kan man ju inte ha det.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Timsetim skrev:
Vi tyckte det var lite lustigt att bara för att man är gift så är det självklart att man vet och vill ha gemensam vårdnad om barnet, men inte om man är sambo. Rättså stenålder, faktiskt.
Även att sambo = äktenskapsliknande förhållanden... Utom just när det gäller vårdnaden. Tänk att några underskrifter på några papper kan göra så mycket!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp