Sambo, och faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Jag kommer ihåg när min syster föddes 1974. Min mamma hade då precis skilt sig från min pappa, men hade inte hunnit gifta sig med syrrans pappa. Trots att min pappa sa "nej, jag är inte far till barnet", mamma sa "nej, Stig är inte far till barnet" och min styvpappa sa "jag är far till barnet" så var de ändå tvungna att göra en utredning:eek:

Med det i minnet och efter att fått berättat skräckhistorier från bekanta så var det inget snack om saken när jag blev gravid (och eftersom vi ändå hade planerat att gifta oss). Vi gifte oss när jag var i femte månaden.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Försök att se det som att när du som ogift föder barn har folkbokföringen ingen att fylla i i pappans ruta på bebisens personakt.

Jag jobbar själv som familjerättssocionom och ser det själv på ovanstående sätt.

Jag kan hålla med om att systemet är föråldrat nu när drygt 50% av alla barn föds av ogift mor, men klaga inte på familjerätten som bara utför arbetet enligt gällande lagstiftning. Klaga istället på lagstiftningen och på socialstyrelsen. Och kom med förslag på hur det ska lösas istället!

Om en man som utpekas som fader till visst barn vägrar att underteckna faderskapsbekräftelsen stäms han till slut i domstol.

Det är bra om man kan underteckna faderskapsbekräftelsen innan barnet är fött eftersom modern till ett barn är ensam vårdnadshavare ifall hon är ogift. Skulle det hända henne något vid förlossningen står barnet utan vårdnadshavare ifall faderskapsbekräftelsen inte är undertecknad innan födseln.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Svarar alla, framför allt Görel.

Självklart så klandrar inte jag familjerätten, utan det är ju själva systemet som är föråldrat. Det är ju dessutom, så som luspudel skriver, att det är knappast jätteenkelt att få en karl som inte är far till barnet att skriva på dessa papper iom det ekonomiska kravet som sedan ställs på honom.

Jag har ringt och bett tjejen på familjerätten att ringa mig, dels för att boka tid men även för att lyfta frågan med våra olika adresser. På grund av min sambos yrke och vad han gör har han valt att inte stå skriven på vår gemensamma adress, för att skydda sin familj. Detta vill vi förståss inte rubba, även om alternativet är att ändra i två dagar och ändra tillbaks (men allt går ju att spåra för den som vill).

Jag är ju bara i vecka 19 nu, och självklart ska vi försöka få allt löst så snart som möjligt. För för barnets och båda föräldrarnas skull så förstår jag att detta måste göras, och varför. Fortfarande så tycker jag det är larvigt att vi som icke gifta ska särbehandlas.

... fortsättning följer säkert. Förhoppningsvis med en positiv erfarenhet från familjerätten där jag bor. :-)
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Då hoppas jag på en positiv erfarenhet från din familjerätt!

Det är ju så nu att lagen säger att om ogift kvinna föder man åligger det socialtjänsten att utreda faderskapet. För det finns tre blanketter utarbetade av socialstyrelsen. En används om man är sambos, en om man är gift med annan än barnets far, och en för övriga situationer. Det är alltså samma blankett som används när föräldrar "bara" inte är folkbokförda på samma adress som när det finns flera tänkbara fäder att välja mellan. Därav frågor som "sexuellt umgänge med annan man under konceptionstiden" och "parternas kontakt med varandra". Från mitt arbetsperspektiv sett skulle jag gärna se att den blanketten blev till två, en för de med en stadig relation som bara inte är skrivna på samma adress, och en för de tillfällen där det är mera osäkert vem fadern kan vara och DNA-test måste göras.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kelda skrev:
Såg på Tv för något år sedan om en pappa som blivit änkling när barnet var nyfött, och inte hade skrivit på pappret. Han fick inte ta ut föräldrapenning, eftersom det inte fanns papper på att han var fadern, och han kunde ju inte arbete eftersom han måste ju ta hand om sitt barn. Pappan fick inte ut några pengar alls från något håll på 8 månader, med persolig konkurs som följd. Inte nog med den persoliga tragedi att hans sambo dog....... Barnet fick god man, som skulle tillvara ta barnets ekonomiska intresse m.m Så det är nog smart att skriva på innan födsel.....

Ä lägg av, fy vad hemskt...
Jag fick inte hem något papper innan min dotters födsel, och jag hade heller inte en aning om denna process med intervjuer för att fastställa faderskapet när alla visste att vi var ett par och barnets försäldrar. Och till på köpet var jag också nära att dö vid födseln, även dottern, vilken tur jag hade änglavakt då...
Ingen sa att vi måste göra så och barnmorskan skriver ju i journalen vem som är fadern och sjukdomar m.m när vi går på första besöket. Räckte inte det för denna stackaren som förlorade sambon i samma veva? Fy vilket hemskt system, de kunde ju gjort ett snabbt DNAprov eller nåt, enkelt, eller?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Görel skrev:
Då hoppas jag på en positiv erfarenhet från din familjerätt!
Nu har jag pratat med en tjej på familjerätten och hon var jättetrevligt och gav många bra svar, även om hon inte är den som egentligen har hand om detta vanligtvis. Jag måste vänta tills den ordinarie är på plats igen efter semester innan jag kan boka tid, men det är ju fortfarande låååååångt kvar innan bönan ska trilla ut.

Görel skrev:
Från mitt arbetsperspektiv sett skulle jag gärna se att den blanketten blev till två, en för de med en stadig relation som bara inte är skrivna på samma adress, och en för de tillfällen där det är mera osäkert vem fadern kan vara och DNA-test måste göras.
Låter som en bra idé tycker jag!:)
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Hur faderskapsbekräftelsen går till tycker jag att MVC borde informera alla blivande föräldrar om. I kommunen där jag arbetar har vi en infolapp liggande på MVC och har också informerat dem som arbetar där om vad som kan hända om modern dör vid förlossningen och faderskapet inte är fastställt.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Men hörrni!
Hur skall myndigheterna veta vem som är pappa till barnet om ingen har talat om det för dem?
En gift kvinna har ju liksom en man registrerad på sig, så då kan man för enkelhetens skull ta den.
Men hur i hela friden gör man med en ogift kvinna som har en partner på annan adress?
Skall de vara synska och gissa då eller?
Och på samma adress är ju inte heller bra.
I sådana fall har jag just nu 3 män.
Sambon och 2 hyresgäster.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Men hörrni!
Hur skall myndigheterna veta vem som är pappa till barnet om ingen har talat om det för dem?
En gift kvinna har ju liksom en man registrerad på sig, så då kan man för enkelhetens skull ta den.
Men hur i hela friden gör man med en ogift kvinna som har en partner på annan adress?
Skall de vara synska och gissa då eller?
Och på samma adress är ju inte heller bra.
I sådana fall har jag just nu 3 män.
Sambon och 2 hyresgäster.

Nej, det har du helt rätt i - men om man nu ska hårddra det så är det ingen självklarhet att pappan till barnet är den man är gift med. Borde det inte räcka med att man på inskrivningen hos BM fyller i och skriver under att sambon/den äkta mannen/särbon är pappa till barnet?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Görel skrev:
Hur faderskapsbekräftelsen går till tycker jag att MVC borde informera alla blivande föräldrar om. I kommunen där jag arbetar har vi en infolapp liggande på MVC och har också informerat dem som arbetar där om vad som kan hända om modern dör vid förlossningen och faderskapet inte är fastställt.
Vi fick information direkt vid inskrivningstillfället att vi skulle kontakta familjerätten på kommunen, men inte någon direkt information om varför (och framför allt inte information om just vad som händer om modern/fadern dör och faderskapet inte är fastställt - det fick jag reda på via er).
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kalaspinglan skrev:
Vi fick information direkt vid inskrivningstillfället att vi skulle kontakta familjerätten på kommunen, men inte någon direkt information om varför (och framför allt inte information om just vad som händer om modern/fadern dör och faderskapet inte är fastställt - det fick jag reda på via er).
Jag har inte fått någon info överhuvudtaget om det här. Men jag visste eftersom min bror inte var gift när hans son föddes, att man ska skriva under en blankett om vem som är pappa.


Ska nog ta en snack med den blivande pappa om att fixa det här gärna innan barnet föds i december, för enkelhetens skull. Blev lite nervös där ju, tänk om jag dör!!!

Och kalaspinglan, får jag låna din tråd lite? Måste bara fråga en fråga..... ÄR det någon som vet vad som händer OM jag dör och vi har utrett vem som är fader till bebisen, men jag har ju ensam vårdnad om pojkarna för deras pappa är död, vad händer med dem?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Om du som ensam vårdnadshavare dör innan dina pojkar är myndiga så tillsätter familjerätten en särskilt förordnad vårdnadshavare. Det är bra om du och alla andra föräldrar bestämmer vem man vill ska ta hand om ens barn ifall det skulle hända en själv något. Detta är en trygghet både för barnen och en själv samt ens släkt som förstås är chockade över dödsfallet och är i kris. Det underlättar också för oss på familjerätten då vi kan fatta snabbare beslut om vi slipper utreda flera tänkbara vårdnadshavare.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Slinker in lite och berättar hur jag har gjort:)

När min förste föddes skrev jag ett vitt arkiv om hur jag vill ha min begravning.
När min andra föddes skrev jag även ett papper på hur jag vill att mina barn ska få umgås om jag dör ( har olika pappor), i mitt fall så fick det bli att mitt önskemål var att de träffades varannan helg hos mina föräldrar.

När tredje föddes så ändrade jag bara så att hennes namn fass med.

För ett år sedan dog mellandotterns pappa och då skrev jag papper på attjag önskar att mormor o morfar skall få vårdnanden om henne.

Alla dessa papper vet alla om och att de förvaras i mitt bankfack.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Görel skrev:
Hur faderskapsbekräftelsen går till tycker jag att MVC borde informera alla blivande föräldrar om. I kommunen där jag arbetar har vi en infolapp liggande på MVC och har också informerat dem som arbetar där om vad som kan hända om modern dör vid förlossningen och faderskapet inte är fastställt.
tycker jag med, visste inte ens att man kunde göra det innan födseln.

en sak jag reagerade på när vi skrev på var att de kollade pappans id men inte min. jag kunde ju ha varit någon helt annan än mamman och skrev på ändå. ska det va så ska det och då kan de väl kolla att båda är den de utger sig att vara.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Själv brukar jag faktiskt inte kolla leg på någon av föräldrarna om de kommer tillsammans.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Smart ordnat! :bow: :bow: :bow:
Själv ska jag ordna testamentesbiten den här månaden. I och med att jag och sambon står på gemensamma bil- och bostadsrättslån känns det viktigt att ha det + samboavtal ordnat.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kalaspinglan skrev:
Jag blir bara mer och mer arg och irriterad över att bara för att vi inte är gifta så förväntas jag vara lössläppt och k--lla runt med alla, något som man helt uppenbart inte förväntas att göra när man är gift. För skulle min sambo inte tro eller vilja tillkännage att han är far till barnet skulle han ju knappast godkänna något faderskap alls, någonsin - vare sig vi är gifta eller ej...

Det är ju helt sjukt egentligen.

Jag tycker det är sjukare att man INTE förväntas kunna ha sex med andra för att man är gift.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Ursäkta trådkapning, men jag har en fråga till Görel:

Vad händer om man vägrar att bara uppge en fader, rent konkret?
Blir det rättegång direkt, eller vad händer?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Jag tycker det är sjukare att man INTE förväntas kunna ha sex med andra för att man är gift.

Vi tycker olika du och jag. Själv är jag monogam och skulle ha svårt att se att min partner eller jag har sexuellt umgänge med andra. Fast jag antar att det finns en hel del i vad du skriver, idag ser inte familjekonstallationerna lika ut som för våra föräldrar.... (å vad svårt det är att formulera sig ibland)...
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Antalet barn som inte har sin biologiska far som vårdnadshavare, ska enligt någon läkare (som jag inte alls vet vad han heter) vara fånigt högt.
Det finns nog ganska många karlar därute som tror att de är sina barns ursprung men inte är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp