Sambo, och faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

När jag googlade på det så hamnade jag oturligt nog på Aftonbladet, som inte är världens pålitligaste källa.
De hänvisar dock till Liverpool John Moores University och en studie i storbritannien som visar att en sådär 25% av de testade inte var far till barnet i sin vård.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Jag tycker det är sjukare att man INTE förväntas kunna ha sex med andra för att man är gift.
Men för att spara på dyr handläggningstid, så kan man ta maken som pappa, då det ju ändå är det vanligaste.
Om det är på något annat sätt, så får väl föräldrarna anmäla det.
De måste ju liksom se till att hålla reda på sitt eget sexliv i alla fall.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
De hänvisar dock till Liverpool John Moores University och en studie i storbritannien som visar att en sådär 25% av de testade inte var far till barnet i sin vård.
Jo men de testade är ju bara de som har misstankar om att maken inte är fadern.
Hur många barn testas då i % räknat?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Ursäkta trådkapning, men jag har en fråga till Görel:

Vad händer om man vägrar att bara uppge en fader, rent konkret?
Blir det rättegång direkt, eller vad händer?
Om man inte vill uppge någon alls menar du?
Eller om man uppger flera?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Här (sthlms kommun) var det faktiskt väldigt odramatiskt. Jag fick en lapp i brevlådan veckan efter Majken var född där det fanns ett telefonnr och en mailadress dit man kunde skicka pappans personnr och efter snabb mailkontakt fick jag hem lappar om faderskap och delad vårdnad som i princip bara var att skriva under, inga besök eller nåt sånt om vi inte ville. Idag har vi fått intyg på att vi har delad vårdnad. :)
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Jo men de testade är ju bara de som har misstankar om att maken inte är fadern.
Hur många barn testas då i % räknat?

Du får leta reda på undersökningen. Jag hittar den inte, så jag kan inte säga hur det ligger till. Men jag tycker generellt att faderskapspresumption är korkat. En kråka på ett papper på BB borde räcka för både gifta, sambos och särbos. Endast när ingen vill ta på sig faderskapet eller det är tvist därom borde myndigheter behöva lägga sig i.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
En kråka på ett papper på BB borde räcka för både gifta, sambos och särbos. Endast när ingen vill ta på sig faderskapet eller det är tvist därom borde myndigheter behöva lägga sig i.
Men nu så måste vi bena upp detta.
Det ÄR just myndigheterna som skall registrera barnet och dess föräldrar.
Så vad myndigheterna gör är att skaffa sig de uppgifter som de behöver för folkbokföringen.
BB skall inte behöva sköta denna administration, den hör liksom inte dit.

Att gifta sig är liksom att anmäla blivande fader i förväg.
Vill man anmäla en annan fader i förväg så får man väl kila upp till Soc och göra det.
Jag förstå inte problemet.

Faderskapspresumption är en rationalisering och vill man göra på annat sätt än som det "löpande bandet" så får man väl lösa det själv.
Om man bor ihop och redan har ett barn så antas det väl också att nästa barn har samma pappa.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Aha, det vet jag hur det går till.
Det blir DNA-test på samtliga.
Om alla påstår sig vara fadern då.

Ja, men om man vägrar?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Men nu så måste vi bena upp detta.
Det ÄR just myndigheterna som skall registrera barnet och dess föräldrar.
Så vad myndigheterna gör är att skaffa sig de uppgifter som de behöver för folkbokföringen.
BB skall inte behöva sköta denna administration, den hör liksom inte dit.

Att gifta sig är liksom att anmäla blivande fader i förväg.
Vill man anmäla en annan fader i förväg så får man väl kila upp till Soc och göra det.
Jag förstå inte problemet.

Faderskapspresumption är en rationalisering och vill man göra på annat sätt än som det "löpande bandet" så får man väl lösa det själv.
Om man bor ihop och redan har ett barn så antas det väl också att nästa barn har samma pappa.

Blanketten kan ligga på BB eller den kan sändas hem, det spelar ingen större roll. Det innebär ungefär lika många knapptryckningar på tangentbordet att registrera det, som det behövs att skriva in den gifta partens namn.

Jag gillar inte klumpförfarande när det handlar om människor.

Det är själva problemet. Tillsammans med att den typen av förfarande är normerande.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Ursäkta trådkapning, men jag har en fråga till Görel:

Vad händer om man vägrar att bara uppge en fader, rent konkret?
Blir det rättegång direkt, eller vad händer?

Om man vägrar att uppge en fader får man inget underhållsstöd från försäkringskassan.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Om dom män som blivit utpekade av modern som tänkbara fäder vägrar lämna DNA kan de bli dömda av domstol att göra det.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

"fader okänd" kanske kan vara nåt för dig?
Och varför skulle någon (utom du nu då) vägra uppge en fader?
Känns det bättre att få uppge tre? Vad är syftet?
Hur många du har sex med struntar nog alla i, men barnet kanske har ett intresse av att veta vem som är pappa?

*irriterad*
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Precis, lagstiftningen handlar om barnets rätt till sitt biologiska ursprung och inte om hurdant sexliv modern har.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Blanketten kan ligga på BB eller den kan sändas hem,
Men det är ju bara att ringa socialkontoret ju.
Varför måste alla andra ändra på sig bara för att du vill leva på ett annat vis.

Det finns det vanligaste spåret, gift man far till sin frus barn.
Låt dessa vara ifred med det, de är liksom nöjda.
Och så andra spår.
Och då så tar man bara kontakt med socilakontoret och så löser man det.

Var är det för problem med att andra gör som de vill?
Det hindrar ju inte dig att göra som du vill?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

apropå flera fäder, hur funkar det om två homosexuella par skaffar barn ihop (två män + två kvinnor, varav två är biologiska föräldrar). Kan alla fyra vara vårdnadshavare eller får barnet bara ha två vårdnadshavare?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

mino skrev:
apropå flera fäder, hur funkar det om två homosexuella par skaffar barn ihop (två män + två kvinnor, varav två är biologiska föräldrar). Kan alla fyra vara vårdnadshavare eller får barnet bara ha två vårdnadshavare?

Jag låter mitt svar ligga öppet, men jag tror det är de som tar hand om barnet eller om alla fyra gör det så är det dom biologiska...
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Lagstiftningen struntar i folks sexuella läggning utan bryr sig bara om barnets biologiska ursprung. I ditt exempel skulle de biologiska föräldrarna bli barnets vårdnadshavare. Man kan inte ha fler än två vårdnadshavare.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Jag håller med dig! Så jobbigt är det inte att ringa till soc, och dom flesta av oss bits inte!

En faderskapsbekräftelse måste vara korrekt ifyll för att vara giltig och de arkiveras i 70 år. Den erfarenhet jag har av att skicka hem blanketterna är att en stor majoritet av dem kommer tillbaka felaktigt ifyllda, därför är det enklare att ta föräldrarna till kontoret och låta dem fylla i blanketten under mitt överinseende. Bekräftar man ett sambofaderskap hos mig tar det max tio minuter om man inte har en massa frågor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp