Sv: Sambo, och faderskapsintyg
*lite kl, men du skrev så bra att jag ville ha med det*
Bara för att tillägga en sak, så skulle nog jag bli grymt irriterad som gift om man inte förutsatte att min man var far till mina barn (under förutsättning att de fötts inom äktenskapet då).
Att då få frågan: Är du säker på att det är din make som är far till barnet, eller har du delat lakan med nån annan? En kollega kanske? skulle få mig att nita personen i fråga.
Eftersom mitt civilstånd som sambo är "ogift" och man inte har samma rättigheter som sambo som gift, så anser jag att frågan är berättigad. Sen kan man ju uttrycka det smidigare, eller inte fråga alls om alla verkar vara överens...
Så länge inte sambo har samma status som gift inom rättsväsdendet så har jag inga problem med frågan.
Tycker lite att hela den här tråden letar problem och orättvisor.
Diskutera istället kränkningen av mannen som fader vid en skilsmässa, eller nåt annat viktigt.
Hur ofta ifrågasätts kvinnan som lämplig vårdnadshavare?
*urspårat, men var tvungen*
Inte_Ung skrev:Men det är ju bara att ringa socialkontoret ju.
Varför måste alla andra ändra på sig bara för att du vill leva på ett annat vis.
Det finns det vanligaste spåret, gift man far till sin frus barn.
Låt dessa vara ifred med det, de är liksom nöjda.
Och så andra spår.
Och då så tar man bara kontakt med socilakontoret och så löser man det.
*lite kl, men du skrev så bra att jag ville ha med det*
Bara för att tillägga en sak, så skulle nog jag bli grymt irriterad som gift om man inte förutsatte att min man var far till mina barn (under förutsättning att de fötts inom äktenskapet då).
Att då få frågan: Är du säker på att det är din make som är far till barnet, eller har du delat lakan med nån annan? En kollega kanske? skulle få mig att nita personen i fråga.
Eftersom mitt civilstånd som sambo är "ogift" och man inte har samma rättigheter som sambo som gift, så anser jag att frågan är berättigad. Sen kan man ju uttrycka det smidigare, eller inte fråga alls om alla verkar vara överens...
Så länge inte sambo har samma status som gift inom rättsväsdendet så har jag inga problem med frågan.
Tycker lite att hela den här tråden letar problem och orättvisor.
Diskutera istället kränkningen av mannen som fader vid en skilsmässa, eller nåt annat viktigt.
Hur ofta ifrågasätts kvinnan som lämplig vårdnadshavare?
*urspårat, men var tvungen*