Sambo, och faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Då säger jag till dig som till I_U:
De flesta av oss klarar inte av att bryta normerna särskilt mycket. De flesta märker inte ens särskilt mycket av att de handlar efter ett mönster som inte är satt av dem själva.

Varje dag gör jag saker som jag fått lära mig att man ska göra på ett eller annat sätt. Jag tänker inte på varför jag ska göra det och inte att det faktiskt finns andra sätt att göra det heller.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Om en kvinna åker utomlands och blir iseminerad me en okänd donator måste vi se handlingar från kliniken som bevisar att hon varit där samt ta reda på om kliniken trots allt vet vem fadern är. Jag pratade med socialstyrelsen om detta idag. Medverkar modern till utredningen har hon rätt till underhåll från FK.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Men måste man bryta precis alla normer bara för att?
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Några konkreta exempel som gäller mina favorithatnormer har du här:

*Jag går automatiskt in på damavdelningen när jag handlar kläder till mig själv.
*Vanligen sminkar jag mig innan jag går ut. I synnerhet om jag ska gå på fest.
*Mina kunder väljer alltid kort och tårtdekorationer med ljusblått till pojkar och rosa till flickor.
*Tjejer har i regel låg ram på sina cyklar, medan killar har höga.
*Mormor skulle aldrig komma på tanken att säga att kvinnor är 'stiliga', trots att män är det.
*Många killar ser det inte som en komplimang om man säger åt honom att han är 'söt'.
*Tjejer som inte ler på foton upplevs som otrevliga.
*Gifta människor förväntas ha sex med varandra (och inga andra än varandra heller)
*Barn förväntas bli heterosexuella
*Makar förväntas bo hop
*Man kan inte vara juridisk 'sambo' med en syster eller en vän
*Det är okej att skratta åt män som bär klänning
*Rakhyvlar för män är kromade med svarta detaljer och raka linjer. Rakhyvlar för kvinnor är plastiga med runda former och pastellfärger.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kimz0r skrev:
Men måste man bryta precis alla normer bara för att?

Nej. Antivåldsnormer tycker jag är bra.

Kärnfamiljsnormer, könsrollsnormer och heterosexnormer avskyr jag.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Görel skrev:
Om en kvinna åker utomlands och blir iseminerad me en okänd donator måste vi se handlingar från kliniken som bevisar att hon varit där samt ta reda på om kliniken trots allt vet vem fadern är. Jag pratade med socialstyrelsen om detta idag. Medverkar modern till utredningen har hon rätt till underhåll från FK.

Känns verkligen som att makthavarna har en del att lagstadga ikapp här.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Timsetim skrev:
Vi tyckte det var lite lustigt att bara för att man är gift så är det självklart att man vet och vill ha gemensam vårdnad om barnet, men inte om man är sambo.
Du har missuppfattat det.
När man gifter sog så är det bl.a. det som man bestämmer.
Man tala om för samhället att de barn man kommer att få är gemensamma och att man vill ha gemensam vårdnad.
Så när man är gift så är det just det som samhället vet om ens förhållanden.
För man har redan bestämt just det.

Paketlösning.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
*Äktenskapet som superb instutiotion skulle utarmas och få mindre status.
Det gör det om man skiter i det också.
Jag tror på påverkan genom praktisk handling.
Genom att visa att det finns sndra sätt och inte liksom snacka om det.

Kat skrev:
*Pappor som inte var biologiska skulle i mindre grad föras bakom ljuset på grund av något outtalat.
Genetik och DNA är inte outtalat.
Det är en alldeles exakt vetenskap.

Kat skrev:
*Man skulle sluta förutsätta att sexuell trohet är något som bör ske inom ett äktenskap.
De som gifter sig gör det för att de vill visa varandra just det.
Att de tänker ha sexuell trohet till varandra.
Det är vad äktenskapet är.

Det som du vill ha är något annat.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Klart att mina behov är lika konstruerade som andras!
I synnerhet saker som att gifta sig.
Du kanske borde börja med dig själv.
Och helt enkelt sluta att lida av att du inte följer normen och leva ditt liv som du vill ändå.

Kat skrev:
Jag var poly innan jag första gången kom i kontakt med sådana. Det var ett rent helvete av samvetskval, kan jag säga.
Och jag är som jag alltid har varit.
Och vägrar att ha samvetskval för det.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Varje dag gör jag saker som jag fått lära mig att man ska göra på ett eller annat sätt. Jag tänker inte på varför jag ska göra det och inte att det faktiskt finns andra sätt att göra det heller.
Jag tänker alltid noga igenom varför jag gör saker på det ena eller andra sättet.
Och så väger jag olika alternativ mot varandra.
Jag kan alltid svara på frågan varför jag gör som jag gör.
Och svaret är aldrig, "Därför att så brukar man göra.".

Man kan ju börja med sig själv när man vill bryta ner normer.
I stället för att försöka att börja med andra.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Det gör det om man skiter i det också.
Jag tror på påverkan genom praktisk handling.
Genom att visa att det finns sndra sätt och inte liksom snacka om det.


Genetik och DNA är inte outtalat.
Det är en alldeles exakt vetenskap.


De som gifter sig gör det för att de vill visa varandra just det.
Att de tänker ha sexuell trohet till varandra.
Det är vad äktenskapet är.

Det som du vill ha är något annat.

Det ena utesluter inte det andra.
Att gifta sig och inte bry sig om det som följer med i paketet är också en variant.
Jag har märkt att det stör vissa oerhört mycket att jag är gift.

Det är jag som bestämmer vad mitt äktenskap innebär. Inte du eller någon annan. Jag har aldrig förbundit mig till att vara sexuellt trogen. Jag vet inte ens vad det är.

Du missförstod nog angående faderskapet.
Jag menar att det finns pappor som tror att de är biologiska fäder fast de inte är det. Det har inte ens behövts en lögn för att han ska tro det.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Och jag är som jag alltid har varit.
Och vägrar att ha samvetskval för det.

Om du inte känner en människa som kan bli kär i två personer samtidigt
- och alla tycker att du är en självisk idiot,
då är det väldigt svårt att inte ha samvetskval.

Jag tycker fortfarande att du kräver för mycket av enskilda individer.
Alla ÄR inte lika starka som du.
Jag är det inte, min sambo är det inte, min mamma är det inte, mina vänner är det inte...
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

men guu! var i samma situation som dig när jag födde mitt första barn (dog tyvärr vid födseln) men kämpa på. Man ska inte behöva finna sig i att bli kallad hora mm. Han borde lita på dig tycker jag! Det förkännar du, och nu när du ska ha barn behöver du stöd inte en massa skit. Men lycka till!
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Här är tillägg med mitt sätt att agera.

*Jag går automatiskt in på damavdelningen när jag handlar kläder till mig själv.
Jag handlar de kläder som jag vill ha där de finns.
Och börjar med att kolla jeans och skjortor i Elloskatalogen.
För det är den sorts kläder som jag använder.


*Vanligen sminkar jag mig innan jag går ut. I synnerhet om jag ska gå på fest.
Jag sminkade mig senast till mitt bröllop år 1990.
Nästa gång blir till en riduppvisning på Elmia i höst.


*Mina kunder väljer alltid kort och tårtdekorationer med ljusblått till pojkar och rosa till flickor.
Min son hade en röd-rosa blommig vinteroverall och långt, blont och lockigt hår för att jag tyckte att det var vackert.
Sambon, barnets far, valde overallen för att han gillade rött.


*Tjejer har i regel låg ram på sina cyklar, medan killar har höga.
Jag har låg ram på min cykel för att det är praktiskt när man skall hoppa av och på vid inomgårds arbete.
Min sambo har en hög ram på sin cykel därför att vi blev med 6 cyklar för en 1000:-lapp och sambon är längst.
Dottern fick hans gamla cykel med låg ram för att hon behövde den bättre.
Sambon vill hellre ha min cykel, men offrar sig på den höga ramen därför att han är den av oss som har minst problem med det.


*Mormor skulle aldrig komma på tanken att säga att kvinnor är 'stiliga', trots att män är det.
Jag har blivit kallad både stilig och ståtlig.
Och burit mörk kostym och slips på en fin middag.


*Många killar ser det inte som en komplimang om man säger åt honom att han är 'söt'.
Min sambo gillar att jag säger att han är söt.

*Tjejer som inte ler på foton upplevs som otrevliga.
Det tycker jag är lika för män.
Hårt och kallt.


*Gifta människor förväntas ha sex med varandra (och inga andra än varandra heller)
Ja, det är ju det de har ingått avtal om.
Och det förväntas ju att man håller avtal.


*Barn förväntas bli heterosexuella
Jag förväntar mig att de blir sexuella.

*Makar förväntas bo hop
Varför då?
Det förväntar inte jag mig.
Om man vill höra ihop och bo på skilda håll, så är just äktenskapet en bra lösning.
Juridiskt så kan man dock skilja sig omgående om man bor isär.
Men det är ju för att det skall gå att komma ur ett äktenskap även om den ena inte skriver på skillsmässopapprena.


*Man kan inte vara juridisk 'sambo' med en syster eller en vän
Varför skulle man behöva vara det?
Det går ju att skriva i princip samma avtal sinsemellan ändå.


*Det är okej att skratta åt män som bär klänning
Varför är det det.
Det kan ju vara mycket klädsamt.


*Rakhyvlar för män är kromade med svarta detaljer och raka linjer. Rakhyvlar för kvinnor är plastiga med runda former och pastellfärger.
Vi har alla gula rakhyvlar av plast hemma hos oss.
Sambon har dock också en superrakhyvel av metall med utbytbart blad.
Men han rakar sig ju i hela ansiktet också.
D.v.s. mest av oss allihopa
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Att gifta sig och inte bry sig om det som följer med i paketet är också en variant.
Jag har märkt att det stör vissa oerhört mycket att jag är gift.

Det är jag som bestämmer vad mitt äktenskap innebär. Inte du eller någon annan. Jag har aldrig förbundit mig till att vara sexuellt trogen. Jag vet inte ens vad det är.
Det är helt okej för mig.
Men bara på ett villkor.
Att du inte själv lider av att du gör så.
Det skall inte kosta dig någon energi att göra så.
Du skall känna dig fri och lätt till sinnes med det.
Samt känna att du både kan stå för det och att du inte behöver förklara dig.

Jag tycker att det är rätt väg att gå.
Att göra som man vill och leva det liv som man vill.
Du vill vara gift och jag förstår utan vidare varför.
Och du vill samtidigt leva ditt liv på ditt sätt, och det förstår jag också.
Påverkan genom handling gör att reglerna till slut måste anpassas efter verkligheten.
Det är den mjuka och effektiva vägen att gå.

Äktenskapsbrott är avskaffat som brott numera.
Liksom homosexualitet.
Så vi kan alla göra som vi vill numera.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
*Jag går automatiskt in på damavdelningen när jag handlar kläder till mig själv.
*Vanligen sminkar jag mig innan jag går ut. I synnerhet om jag ska gå på fest.
*Mina kunder väljer alltid kort och tårtdekorationer med ljusblått till pojkar och rosa till flickor.
*Tjejer har i regel låg ram på sina cyklar, medan killar har höga.
*Mormor skulle aldrig komma på tanken att säga att kvinnor är 'stiliga', trots att män är det.
*Många killar ser det inte som en komplimang om man säger åt honom att han är 'söt'.
*Tjejer som inte ler på foton upplevs som otrevliga.
*Gifta människor förväntas ha sex med varandra (och inga andra än varandra heller)
*Barn förväntas bli heterosexuella
*Makar förväntas bo hop
*Man kan inte vara juridisk 'sambo' med en syster eller en vän
*Det är okej att skratta åt män som bär klänning
*Rakhyvlar för män är kromade med svarta detaljer och raka linjer. Rakhyvlar för kvinnor är plastiga med runda former och pastellfärger.
Då måste jag kontra med hur jag bryter mot desamma!

Jag har handlat på pojk/herravdelningen fler gånger än jag kan minnas. Allra mest när jag var yngre. Utöver brudklänningen har jag inte haft klänning på flera ÅR.
Jag sminkar mig sällan. Ibland när jag ska ut, men oftast inte alls.
Min senaste cykel var en herrcykel.
Mormor skulle inte komma på tanken att kalla mig "söt".
Jag säger till min man att han är söt varje dag, och han tar det som en komplimang.
Jag ler aldrig på foton och den som tycker att jag är otrevlig får väl tycka det. Inte mitt problem.
Jag är gift och skulle strypa maken med mina bara händer om han sexade med någon annan. Jag vill inte sexa med någon annan heller. Vi gifte oss med VARANDRA för att vi älskar VARANDRA och bara vill vara med VARANDRA.
Jag har krossat många människors förväntningar på mig. I en stunds elakhet hoppades jag även att en f.d. bekants barn skulle bli homo, eftersom ena föräldern är gränsfall homofob. Jag hoppas hon blir vegan också.
Min svärmor och hennes man bodde fortfarande på skilda håll, i olika städer, när de gifte sig. Jag har svårt att förstå varför man inte vill bo ihop om man är gift.
Man kan vara juridiskt sambo med en vän om man lever under äktenskapsliknande förhållanden. Vilket ingen kan kontrollera ändå. Skenäktenskap existerar, varför inte skensamboskap? Varför vill man vara sambo - i den juridiskt korrekta bemärkelsen - med ett syskon?
Man har skrattat åt mig i herrkläder. Det bjuder jag på.
Jag har inte använt en rakhyvel för kvinnor på sådär nio-tio år.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Ja, du är rätt emot strömmen på många punkter. Men det hindrar desvärre inte att resten av välden handlar på ett annat sätt, även om normbrytare alltid hjälper till.

Jag har som sagt aldrig ingått avtal om att vara sexuellt trogen. Det finns inget sådant i äktenskapsbalken.
Däremot står det en hel del om det gemensamma hemmet.

Det är (för de flesta) okej att skratta åt män i klänning eftersom det bryter mot normen.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Inte_Ung skrev:
Samt känna att du både kan stå för det och att du inte behöver förklara dig.

Jag tycker att det är rätt väg att gå.
Att göra som man vill och leva det liv som man vill.
Du vill vara gift och jag förstår utan vidare varför.
Och du vill samtidigt leva ditt liv på ditt sätt, och det förstår jag också.
Påverkan genom handling gör att reglerna till slut måste anpassas efter verkligheten.
Det är den mjuka och effektiva vägen att gå.

När folk kräver en förklaring ger de sig sällan innan de fått en.

Visst är det bra att vara en förebild, men jag kan bara vara det till viss del. Det finns saker jag inte gör för att jag inte törs eller orkar vara emot strömmen hela tiden. De sakerna måste jag försöka bekämpa på annat sätt. (och hoppas att någon annan orkar)
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

Kat skrev:
Om du inte känner en människa som kan bli kär i två personer samtidigt
- och alla tycker att du är en självisk idiot,
då är det väldigt svårt att inte ha samvetskval.
Det kan man säkert. Men det är ännu troligare att man attraheras av fler än en. Kärlek och attraktion har ju en tendens att förväxlas. Och om man nu ändå blir kär i mer än en så måste man ju inte agera på känslan alla gånger.
 
Sv: Sambo, och faderskapsintyg

iamback skrev:
men guu! var i samma situation som dig när jag födde mitt första barn (dog tyvärr vid födseln) men kämpa på. Man ska inte behöva finna sig i att bli kallad hora mm. Han borde lita på dig tycker jag! Det förkännar du, och nu när du ska ha barn behöver du stöd inte en massa skit. Men lycka till!
Nog för att soc. kan vara knepiga men jag har svårt att tro att de någonsin skulle kalla en kvinna "hora" när hon har kontakt med dem i detta ärende!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp