Samband proteinbrist/ont i ryggen?

mirage

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som lider utav uppenbar proteinbrist med följden att han håller på att tappa alla ryggmuskler. Detta har varit synligt i ca 4-6 veckor iaf och hästen tappar mer och mer. Tror att han fodras bra i övrigt dvs lagom med grovfoder och så. De äter gräs i hagen fortfarande men har lite fjolårshö att tugga på ifall de behöver.

Hästen är väldigt lättstressad och min personliga åsikt är magsår/katarr pga att han äter snabbt och nervöst, lämnar kraftfoder (ganska mycket, inget konstigt i) och verkar känslig om magen. Jag kan ha fel såklart, hästen är inte utredd för det.

Nu har han fått ont i ryggen iaf och tydligen så uppenbarade det sig när husse la armen över ryggen på honom, jag skulle tippa på att det var ganska långt bak han la armen, och då sjönk hela hästen ihop. Reagerade enligt matte inte när de drog med handen/fingrarna på ryggen utan det var just när man la armen över som han såg ut som pikadorens häst i Ferdinand. :crazy:

Min fråga är nu, kan ryggontet vara proteinrelaterat? Det kan ju vara så att sadeln sitter sämre nu när han tappat muskler och det är ju i sin tur också proteinrelaterat men jag menar mer direkt ifall hästar som relativt snabbt tappar sina muskler i ryggen kan få ont.

Lite spåningar välkomnas! ;)

/Linda

Sv: Samband proteinbrist/ont i ryggen?

jag antar att du vet vilka svar som kommer, ta ut en vet som är bra på ryggar

Det är inte min häst och jag vet inte vad ägaren ska göra. Det jag spånar om själv är ifall det kan vara så att hästen KAN få ont i ryggen pga att den har proteinbrist för proteinbrist är jag säker på att den har.

Hur mkt proitein får hästen i sig då?
Hur kan du vara säker på att den har proteinbrist?

Hur ser hästen ut i övrigt. Är det bara ryggen som tappat muskler gissar jag hellre på att det kan vara någon annan orsak än proteinbrist. Jag ser däremot ofta ömma ryggar pga proteinöverskott...

Det är askassa värden i hösilaget och ägarna ger inte något proteinfoder alls. Hästen har de klassiska symptomen för proteinbrist dvs bukig och har tappat musklerna i överlinjen.

Men är det möjligt öht att hästen blir öm i ryggen pga proteinbrist? Direkt alltså, inte indirekt genom dålig sadel osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet inte vad jag vill med denna tråd. Vet att Buke inte är läkare men har tappat allt förtroende på den yrkeskategorin ändå. För ca...
2
Svar
23
· Visningar
9 815
Senast: Poisonous
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 970
Senast: lewellyn
·
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 302
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar