Samäga hane, bra avtal?

MissFideli

Trådstartare
Det verkar som att vi istället för att para Malla i höst, köper en hane och använder oss av. Vi är alltså 2 som kommer äga honom. Jag har inga möjligheter att ha fertil hane hemma (hyresrätt med parkettgolv) så han kommer under sin fertila tid att bo hos den andra ägaren och sen efter kastrering flytta hem till mig. Så är planen i alla fall, sen vet man ju att det inte alltid funkar som planen säger :p

Men har ni tips på vad man bör ha med i avtalet oss ägare emellan? Kostnader, inkomster osv.

Jag är inte intresserad av egen avel på honom, men det verkar som om vi kommer bedriva viss avel ihop under en tid :D
 
Sv: Samäga hane, bra avtal?

Har nog inget avtal sådär på lut, men försök gå igenom alla eventualiteter. Hur gör ni om katten blir sjuk? Om katten är infertil? Om katten pinkar sönder hemmet? Om du och den andra ägaren blir osams (dvs. skriv in någon slags klausul om att köpa ut den andra vid osämja)? Jag höll på att bli halvt tokig när hanen jag samägde strilade och ropade och den andra uppfödaren inte kunde para.
 
Sv: Samäga hane, bra avtal?

Ja, sånt har jag tänkt på. Den andra ägaren har haft fertil hane i många år och vet sånt. Det är därför jag inte vill ha honom hemma heller. Hon har eget rum till dom osv. Men det där med osams var en bra grej, det ska såklart tas upp hur vi ska göra då. Hon kommer ju ha större nytta av honom än mig, eftersom hon kan använda honom i sin avel.
 
Sv: Samäga hane, bra avtal?

Det verkar som att vi istället för att para Malla i höst, köper en hane och använder oss av. Vi är alltså 2 som kommer äga honom. Jag har inga möjligheter att ha fertil hane hemma (hyresrätt med parkettgolv) så han kommer under sin fertila tid att bo hos den andra ägaren och sen efter kastrering flytta hem till mig. Så är planen i alla fall, sen vet man ju att det inte alltid funkar som planen säger :p

Men har ni tips på vad man bör ha med i avtalet oss ägare emellan? Kostnader, inkomster osv.

Jag är inte intresserad av egen avel på honom, men det verkar som om vi kommer bedriva viss avel ihop under en tid :D

Nyfiken på varför man vill samköpa en hane om man inte själv vill använda honom i avel?:crazy: är ni båda reg uppfödare? om inte bli de innan köpet då andra regler/lagar gäller

Bra att ha med i avtal:
- vem betalar vad? försäkring, veterinärvård, hälsotester, vaccinering, utställning, kullregistrering mm
- parningsrätt: hur många parningar har ni båda rätt till (även om du ej utnyttjar dina får du istället låna ut honom till andra eller får en viss summa för varje parning som den du samäger tar).
- om katten inte kan användas i avel, vad händer då?
- försvinner katten eller förolyckas, vad händer då?
- måste katten säljas av någon anledning bör de skrivas in om den ska vara kastrerad eller inte?
- vad händer om ni bli oeniga och nån bryter kontraktet? ha vitebelopp inskrivet i kontraktet

detta är vad jag kommer på nu iaf
 
Sv: Samäga hane, bra avtal?

Jag vill ha honom sen :p Men sen kanske det blir nån egen parning på honom, även om jag i dagsläget inte vill ta upp min egen avel.
Vi är båda registrerade uppfödare.
Vi har nog tänkt att låna ut honom väldigt lite, men jag har inga planer på att ha honom fertil här hemma utan han kommer para hos den andra ägaren. Men jag ska fundera på det! Bra saker annars!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 517
Senast: Queen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 315
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp