Salttillskott?

P

Picasso

Har visst fått en häst som inte tycker att saltsten är något att ha... Hon har nu haft en och samma sedan augusti och det är inte många slickningar den har fått inte. I princip tycker jag at det är bäst att låta hästen själv välja sitt intag, dvs ha saltsten (och vatten) tillgängligt och så slickar den i sig (och dricker) det som den behöver - och det har fungerat för de andra två, men nu blir jag fundersam eftersom det inte går åt något alls... Hur göra?
 
Sv: Salttillskott?

Min dam är inte heller speciellt förtjust i sin saltsten. Har också samma som i augusti. Jag ger salttillskott utblandat i betfor till henne. Började med lite för att vänja henne och ökade sedan succesivt upp dosen. Nu ger jag grundbehovet i betforn så att jag vet att hon åtminstonde får i sig det.

Det har funnits flera tidigare trådar ang salt och saltbehov kontra intag och där hävdas det av flera nick (däribland ett par som jag anser mycket trovärdiga) att hästar har mycket svårt att få i sig dagsbehovet även om de har fri tillgång och faktiskt slickar på stenen.

Mvh//LG
 
Sv: Salttillskott?

Underhållsbehovet av saltär ca 20 g/dag för en normalstor häst, om jag inte minns fel. Det är ca 1 msk vanligt grovsalt.

Jag ger Pinky en dryg msk i fodret varje dag (hon har ingen saltsten i boxen), och hon verkar dricka och kissa normalt på det. Har jag ridit henne svettig ger jag 2-3 msk istället.
 
Sv: Salttillskott?

Min får 40 g (2 msk) per dag. Hon är stor samt så rids hon svettig för det mesta när vi tränar.

Mvh//LG
 
Sv: Salttillskott?

Min unghäst (20 mån) Får 25 g löst salt i krubban per dag.
Har för mig att jag läste i en foderbok av C Planck (dåligt minne...) att det skulle vara den mängden.
Han kan ej ha saltsten, eftersom han slickar i sig så mycket salt att han får diarré... :smirk:
 
Sv: Salttillskott?

Mina får dagligen 40 gram Salt tillsatt i sitt kraftfoder, de har även fri tillgång på sten i boxen, men den räcker ca 1 år för mig innan jag behöver köpa nya.
När sommarmånaderna kommer och hästarna är i full tävlingskondition och löper ger jag dem 100 gram/dag. Kom ihåg att det är viktigt att återställa hästens vätskebalans snarast efter det att den ansträngts, och salt gör ju hästen törstig, fri tillgång till vatten är för mig en självklarhet!
 
Sv: Salttillskott?

hehe, måste bara fråga: är det "vanligt" salt som man köper på affärerna ni ger eller något speciellt fodersalt?
 
Sv: Salttillskott?

Buffalo_brud skrev:
hehe, måste bara fråga: är det "vanligt" salt som man köper på affärerna ni ger eller något speciellt fodersalt?

Går finnemang med vanligt salt som du köper i affären. Jag köper dock Krafts säckar. Är inte dyrare och räcker länge.

Mvh//LG
 
Sv: Salttillskott?

Måste inflika att jag med förundran sett saltsten efter saltsten försvinna inne hos kusen. Till slut blev jag lite exprimentsugen och började ge henne salt i maten (c a 1,5 msk/dag). Nu har hon knappt rört saltstenen sedan jag började vilket måste indiktera att hon har ett rätt konsekvent saltbehov. Kul att se att det inte bara är vana/ovana att slicka stenen, utan att det faktiskt är ett befogat sug...
 
Sv: Salttillskott?

Måste bara berätta att jag köpte en sån där gul saltsten med mineraler i, och om min häst får välja mellan de två så är det bara den gula som gäller.
Hon får även 20-30 gram per dag i fodret.
 
Sv: Salttillskott?

på din profil står det att du inte har någon häst :crazy: har du skaffat en nu :)
 
Sv: Salttillskott?

snokar och snokar kollade bara din profil men var det inte bra att ja sa till :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 486
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp