Salta ridbana nu?

Ia*

Trådstartare
Vi har precis gjort i ordning vår gamla ridbana som stått oanvänd i 10 år. Den damma dock något kopiöst just nu. Men är det någon idé att salta nu när det är så väldigt väldigt torrt? Hjälper det iaf? Det ska komma regn i helgen, ca 13 mm, borde jag salta innan det? Eller är det för lite regn?

Gissar att det är magnesiumklorid jag ska använda. Hittar det bara som beställningsvara på Granngården, går det att få tag i någon annanstans?
 
Inte utan vatten .
Att salta en torr ridbana nu och hoppas på regn blir inte vettigt.
Det är ju det. Kostar ju bortåt 3000:- att salta banan. Frågan är om det är värt det? Nu säger de att det ska komma bortåt 30 mm men det hinner ju ändras. Och regnar det inte förrän i september sen så är det väl inte värt det heller. Men som det är nu är det ju inte vettigt att rida heller...
 
Det är ju det. Kostar ju bortåt 3000:- att salta banan. Frågan är om det är värt det? Nu säger de att det ska komma bortåt 30 mm men det hinner ju ändras. Och regnar det inte förrän i september sen så är det väl inte värt det heller. Men som det är nu är det ju inte vettigt att rida heller...

Du kan inte ekonomiskt tänkt salta ridbanan och hoppas på att regn kommer lösa upp saltet och fukta så att det håller sig.

Ska du salta ridbanan behöver du vattna den manuellt och harva igenom den ordentligt och sen vattna igen troligtvis. Sen håller det nog ett tag om det kommer regn naturligt och ni harvar banan kontinuerligt utifrån det.

Om inget regn kommer behöver ni vattna manuellt och harva igenom regelbundet . Osv.
 
Du kan inte ekonomiskt tänkt salta ridbanan och hoppas på att regn kommer lösa upp saltet och fukta så att det håller sig.

Ska du salta ridbanan behöver du vattna den manuellt och harva igenom den ordentligt och sen vattna igen troligtvis. Sen håller det nog ett tag om det kommer regn naturligt och ni harvar banan kontinuerligt utifrån det.

Om inget regn kommer behöver ni vattna manuellt och harva igenom regelbundet . Osv.
Kan du uppskatta hur mycket vattning det handlar om? Känns ju inte riktigt ok att vattna med tanke på vattenbrist just nu. Men handlar det om "lite grann" eller många kubik?
Nej spontant känns det som att vi avvaktar, hoppas på regn i mängder så det löser sig och så kanske salta rejält innan det fryser för att hålla den ridbar ett tag i vinter och så i vår igen för att få en damfri paddock nästa sommar?
 
Kan du uppskatta hur mycket vattning det handlar om? Känns ju inte riktigt ok att vattna med tanke på vattenbrist just nu. Men handlar det om "lite grann" eller många kubik?
Nej spontant känns det som att vi avvaktar, hoppas på regn i mängder så det löser sig och så kanske salta rejält innan det fryser för att hålla den ridbar ett tag i vinter och så i vår igen för att få en damfri paddock nästa sommar?

Nej jag kan inte uppskatta mängden vatten . Alla ridunderlag är levande material dvs de är aldrig konstanta utan beter sig olika beroende på sammansättning, väder och underhåll.
 
I vilken grad menar du då i värmen denna årstid och under vilka förhållanden?

Vilken grad är svårt säga exakt. Men här saltades den extremt dammiga ridbanan i den extrema torkan och värmen. Och den är inte dammfri men dammet minskade markant. Det har inte kommit en droppe regn på månader. Den har inte harvats heller utan ”bara” saltats.

Full effekt kommer förhoppningsvis när det kommer fukt. Men stor skillnad redan innan.
 
Vilken grad är svårt säga exakt. Men här saltades den extremt dammiga ridbanan i den extrema torkan och värmen. Och den är inte dammfri men dammet minskade markant. Det har inte kommit en droppe regn på månader. Den har inte harvats heller utan ”bara” saltats.

Full effekt kommer förhoppningsvis när det kommer fukt. Men stor skillnad redan innan.

Har du alltså ridit på den och tycker saltet utan fukt och prepp av ridbanan gör skillnad ? Vad för underlag har ni på den utebanan ?
 
Vilken grad är svårt säga exakt. Men här saltades den extremt dammiga ridbanan i den extrema torkan och värmen. Och den är inte dammfri men dammet minskade markant. Det har inte kommit en droppe regn på månader. Den har inte harvats heller utan ”bara” saltats.

Full effekt kommer förhoppningsvis när det kommer fukt. Men stor skillnad redan innan.
Samma på vår ridbana, den saltades också av stallägaren utan vattning och harvning och den blev också mycket bättre. Vet dock ej vad de saltade med tyvärr. Så visst kan det vara värt att salta @Ia*
 
Har du alltså ridit på den och tycker saltet utan fukt och prepp av ridbanan gör skillnad ? Vad för underlag har ni på den utebanan ?

Ja, Alla tycker det gör skillnad. Det dammar markant mindre. Både jag, övriga ryttare samt den stackars närmsta grannen som fick putsa fönster hela tiden pga dammet. Alla märker skillnad på mängden damm, som innan pga torkan var extrem. Men sen om det är 50, 75 eller 90% mindre damm är svårt att uttala sig om med någon säkerhet då det blir subjektiv uppskattning. Men markant skillnad.

Och ja det var utan någon annan prepp eller förändring förutom saltet. Den harvas regelbundet men hade inte saltats på 2 v innan saltet och har inte harvats efter saltet. Ingen aning om material, inget fancy.
 
De saltar grusvägen med btw. Den slutar damma HELT när den saltas och dammar inte på flera veckor efter. Men är ju lite annat underlag. Det vattnas inte heller, ev är saltet fuktat men ser inte så ut utan det ser torrt ut.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet men magnesiumklorid är liksom många salter hygroskopiskt dvs det drar till sig vatten från luften så visst kan man tänka sig att det dämpar dammet även om det inte regnar. Hur mycket lär ju dock vara svårt att sia om.
 
Jag kan inte uttala mig om hur dammbindningen blir.
Angående vattning så är tanken med saltet att det ska ta upp fukten ur luften. Det är den fukten som binder dammet inte själva saltet. I nuläget beror alltså mycket på hur luftfuktigheten ser ut. Vattnar man lite så kommer givetvis den fukten attt bindas ner i banan av saltet. Vattnar man för mycket kommer saltet att rinna iväg som det gjorde på vår grusväg här utanför när kommunen förra året saltade precis före ett stort lågtryck
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 059
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 376
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp