Salta ridbana nu?

Har saltat vår banan med magnesiumklorid (flingsalt) och den behöver inta vattnas för att dammbinda.
Vi har använt 8 säckar a 25kg och nu är den dammfri.
 
Magnesiumklorid eller kalciumklorid är de vanligaste salten man använder för att binda damm. De flesta som ska salta grusvägar köper kalciumklorid. Många hästfolk vill ha magnesiumklorid då det anses något skonsammare mot hästens hovar, men jag tror (obs! tror!) att de dammbindande egenskaperna är ganska lika i de båda salten. Läser man på företaget som tillverkar kalciumklorids hemsida (cc road) så verkar det användas på banorna i Falsterbo.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 059
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 376
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp