N

Naggur

Om man vill ge hästen salt i kraftfodret, måste man då köpa speciellt fodersalt eller kan man lika gärna ge vanligt salt som vi människor äter? om ja, ska de vara med eller utan jod? känns rätt onödigt å gå å köpa en hel säck salt som kommer stå å bli förstörd under sommaren när pollen går på betet. eller finns det mindre storlek på saltsäck att köpa än kraffts 10 kilos?:confused:

Sv: Salt?

grovsalt som finns i mataffärerna kan man ge hästen... finns i påsar på 1kg tror jag det är.

man kan köpa vanligt salt i affären fast UTAN jod :)

Tror dock att det blir MYCKET billigare att köpa kraffts stora 10 kilos.. Eller har jag fel? :S

jo de blir mycket billigare. men men får tvinga nån i stallet att dela säck me mig=)

När jag i somras kollade saltpriser kostade kraffts 60-62 kr för 10 kg. Min närmaste lilla konsum tar 5,90 kr/kg.

Med platsbrist i stallet är det verkligen inget svårt val för mig att handla på konsum.

trassel skrev:
När jag i somras kollade saltpriser kostade kraffts 60-62 kr för 10 kg. Min närmaste lilla konsum tar 5,90 kr/kg.

Med platsbrist i stallet är det verkligen inget svårt val för mig att handla på konsum.

så billigt! då spelar de ju ingen roll. lättare att förvara ett kilo än 10 kilo.

Jag började ge min grovsalt senast igår.
Hon äter ju inte alls på sin saltsten så jag vill inte att hon ska få brist.

jag ger underhållsbehovet i vattnet varje dag, vid kraftig svettning får hon mer...

jag använder kraffts salt, typ 9kg för 50 kr

min har varat i snart 2 år.....:angel:

Så länge man inte ger väldigt stora mängder salt el hästen får i sig en massa jod med tex alger så är det lilla jodet i vanligt jodsalt absolut inte negativt. Slarvar man med spårämnen o bor i inlandet kan det tvärtom vara just vad hästen behöver.
PL

*KL*

Hur mkt skall man ge då till en häst på 600kg??

Salt menade jag...blev lite otydligt skrivet..:smirk:

Man kan ge hur mycket som helst faktiskt, hästar fungerar inte som människor. De kommer dock inte att äta det om man häller i 2 dl salt i kraftfodret.

Jag ger 1 msk salt/giva = 2 msk/dag. Samt ger jag 1/2 dl salt/10 liter vatten när det är mer än -5 i stallet, så fryser inte vattnet.

Till häst i träning kan man ge 20-40 gram salt/dag för att underhållsbehovet ska täckas. (stor häst) Mer vid hård ansträngning.

Från HIPPOCAMPUS:
Vårt råd till alla med hästar i träning är att utfodra salt i kraftfodret motsvarande den mängd de förlorar varje dag. Snabbast återhämtning får man dock om man blandar saltet i vatten (och hästen dricker det) motsvarande den koncentration som blodet har (9 g/l) eller svagare. Då ger man hästarna bästa möjliga förutsättningar att prestera bra ur vätskebalanssynpunkt och återhämtningstiden förkortas.
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31

En annan bra länk: http://www.travsport.se/appImage/ATG_utfodring.pdf

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 897
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 991
Senast: Otherside
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Menskopp
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA