Aquakatt

Trådstartare
Hej Buke!:bump:

Då min pålle verkar rata saltstenen ( har inte rört den på de månader jag ägt henne) så har jag tänkt börja tillsätta salt i kraftfodret i stället. Kan tillägga att jag provat olika sortes saltstenar, himalaya, kraffts med biotin etc.

Så till frågan, hur mycket bör jag ge och hur ofta?
Hade tänkt köpa Krafft's fodersalt.
Pållan är ett korsningssto åt det grövre hållet (157 cm, ca 500 kg), rids 6 dagar i veckan i varierat arbete (7'e dagen vila eller promenad för hand). Mycket uteritter varvat med dressyr och hoppning / markarb. Planen är att starta lite småtävlingar på lokal nivå i både hoppning och dressyr i år, och kanske prova på lite fälttävlan för skojs skull.

tack på förhand!
mvh S

Sv: Salt?

Du kan köpa vanligt salt i mataffären, utan jod då. Det finns rätt stora påsar att köpa. Det blir nog billigare? Jag ger 20 g till min ponny på 300 kg, har läst att det ska vara lagom. så 30-40 g/dag till din? 1 msk väger ca 20 g.

Glöm inte heller att vid träningar eller tillfällen där hästen blivit svettig bör man öka dosen för att ersätta det salt som gått förlorat.

Du kan köpa vanligt salt i mataffären, utan jod då. Det finns rätt stora påsar att köpa. Det blir nog billigare? Jag ger 20 g till min ponny på 300 kg, har läst att det ska vara lagom. så 30-40 g/dag till din? 1 msk väger ca 20 g.

Hästar behöver Jod lika väl som människor. Så det ska vara salt med Jod tillsatt. Det har ialla fall jag lärt mig.

Jag kanske är ute o cyklar men behöver man verkligen tillsätta salt? Jag har fått lära mig att hästar äter vad de behöver när de behöver?

Men det kanske är annorlunda med saltbalansen? :-)

Jag ger också med Jod, för att jag har svårt nog ändå att få Jod-behovet täckt genom foderstaten, har svårt att trycka i så mycket salt som skulle behövas för det då det blir väldigt osmakligt med mycket salt i liten mängd kraftfoder. :angel:

Ger man enorma mängder salt (hårt arbetande häst) eller ger mycket annat som innehåller jod (alger t ex?) får man kanske tänka om. Eller åtminstone göra en koll av vad de får i sig från övrigt foder så man har ett hum.

Jaså :) Det kanske är gammalt att man inte ska ge hästar salt med jod? Vad mer än salt finns det jod i? Hur mycket ska de ha? Är det jod i saltstenar?

Jag kanske är ute o cyklar men behöver man verkligen tillsätta salt? Jag har fått lära mig att hästar äter vad de behöver när de behöver?

Nej du är inte utt och cyklar.
Dagens New Age häst äger har fått för sig med stöd av olika studia att man ska "tvynga" i häster salt, protein, betför mm oavsätt om hästen behöve det eller ej.

Väldig få häster lidar av Saltbrist i det har landet.

Jag räknade ut att jag behöver ge ca 2 matskedar salt/dygn för att täcka jodbehovet. Men t o m det känns som en omöjlighet, kusen äter inte upp maten då! Får man jod från annat (färdiga mineraler, kraftfodret) lär det behövas mindre.

Såhär står det på Kraffts hemsida om saltbehovet (saxat bara sammanfattning av behovet):
"Rapporten rekommenderar att hårt arbetande hästar efter tävling och hård träning ges salt som fysiologisk koksaltlösning (ca 9 g salt per liter vatten) eller direkt i fodret i den ungefärliga mängd som de förlorat. I normalfallet innebär detta ca 90 g salt per 500 kilo häst. Under övriga dagar reduceras saltgivan till mellan 20-40 g per dag.
"
När jag vägde 1msk salt "normalt" mot lite lågt räknat så vägde det ca 20g. Per 100g bordssalt med jod är det 5mg Jod. Hästens dagsbehov är ca 3-3,5mg (står olika beroende på vart man läser) för 500kg häst.

Hittade även detta, källa ska vara Krafft det också:
"Salt med eller utan jod?

Här får man ta en titt på sitt foder. En del mineralfoder är jodberikade andra är det inte. Jod är nödvändigt för sköldkörtelfunktionen, men sägs vara giftigt i för stor mängd. (Enligt en tysk undersökning så gav man hästar 10 gånger dagsbehovet av jod utan negativ inverkan. Joden utsöndrades i urinen.) Svenskt jodsalt innehåller 5mg jod /100g salt. För att täcka dagsbehovet av jod för en häst på 500 kg behöver man ge drygt 3 msk jodsalt/dag."
"

Det blir kanske från höet också (det har jag tyvärr inte koll på), å andra sidan ska man komma upp i ganska höga doser om det ska börja göra skada med för mycket salt/jod. Så iom att jag inte vet vad som är i höet och inte ger färdiga mineraler (var f ö inte mycket jod i de senaste jag gav) har jag svårt nog att komma upp i dagsbehovet av salt och jod, tre matskedar ska man ha mycket att späda ut med för att det inte ska smaka urk! :S

Senast ändrad:

Hästar äter vad de tycker smakar gott. De kan inte reglera mineral- och saltbalans själva enligt "den senaste forskningen" (Minns ej känna nu, men sök på SLU eller The Horse - det bör vara där jag har läst om det)

Om hästen dessutom inte har någon saltsten kan det ju vara svårt för den att få i sig salt...

Jag räknade ut att jag behöver ge ca 2 matskedar salt/dygn för att täcka jodbehovet. Men t o m det känns som en omöjlighet, kusen äter inte upp maten då! Får man jod från annat (färdiga mineraler, kraftfodret) lär det behövas mindre.

Såhär står det på Kraffts hemsida om saltbehovet (saxat bara sammanfattning av behovet):
"Rapporten rekommenderar att hårt arbetande hästar efter tävling och hård träning ges salt som fysiologisk koksaltlösning (ca 9 g salt per liter vatten) eller direkt i fodret i den ungefärliga mängd som de förlorat. I normalfallet innebär detta ca 90 g salt per 500 kilo häst. Under övriga dagar reduceras saltgivan till mellan 20-40 g per dag.
"
När jag vägde 1msk salt "normalt" mot lite lågt räknat så vägde det ca 20g. Per 100g bordssalt med jod är det 5mg Jod. Hästens dagsbehov är ca 3-3,5mg (står olika beroende på vart man läser) för 500kg häst.

Hittade även detta, källa ska vara Krafft det också:
"Salt med eller utan jod?

Här får man ta en titt på sitt foder. En del mineralfoder är jodberikade andra är det inte. Jod är nödvändigt för sköldkörtelfunktionen, men sägs vara giftigt i för stor mängd. (Enligt en tysk undersökning så gav man hästar 10 gånger dagsbehovet av jod utan negativ inverkan. Joden utsöndrades i urinen.) Svenskt jodsalt innehåller 5mg jod /100g salt. För att täcka dagsbehovet av jod för en häst på 500 kg behöver man ge drygt 3 msk jodsalt/dag."
"

Det blir kanske från höet också (det har jag tyvärr inte koll på), å andra sidan ska man komma upp i ganska höga doser om det ska börja göra skada med för mycket salt/jod. Så iom att jag inte vet vad som är i höet och inte ger färdiga mineraler (var f ö inte mycket jod i de senaste jag gav) har jag svårt nog att komma upp i dagsbehovet av salt och jod, tre matskedar ska man ha mycket att späda ut med för att det inte ska smaka urk! :S

En alldelest utmärkt redogörelse. Kul att läsa att åtminstone någon här har koll på hästens salt- och jodbehov.

Den modernaste fodernormen är den amerikanska NRC 2007. Den tar hänsyn till de senaste forskningsresulteten, bl.a. den tyska studien av jod till häst. Underhållsbehovet av jod är i NRC 2007 satt till 3,5 mg/dag för en 500 kg häst. För en häst som är i hård träning är emellertid minimibehovet av jod 4,4 mg/dag för en 500 kg häst.

Du hittar minimibehoven här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

För att täcka underhållsbehovet av jod med jodsalt behöver du ge 3,5/0,05 = 70 g vilket motsvarar ca. 50 ml eller lite drygt 3 matskedar.

Ett problem med jodsalt är att den form av jod som finns i jodsalt inte är särskilt beständig. Koncentrationen av jod i jodsalt minskar gradvis med tiden i takt med att jodinnehållet oxideras och avdunstar. Det är därför mer eller mindre omöjligt att tillgodose hästens hela jodbehov med endast jodsalt. Det skulle kräva en ohanterligt stor dos jodsalt.

Bor du i ett kustnära område på västkusten kan du förmodligen klara dig med jodsalt eftersom grovfodret då kan innehålla en skaplig mängd jod. Bor du i inlandet ska du nog inte räkna med att ditt grovfoder innehåller några större mängder jod, kanske max 0,1 mg/kg Ts.

och det beror ju som sagt på vad hästen äter i övrigt. Jodöverskott är farligt, men brist på jod är inte heller så bra. Här uppe i fjällen räknar jag inte med att det finns så mycket jod i grovfodret t.ex.

Jag ger krafft salt i fodret (eftersom det är smidigare att köpa säckvis).

*kl
tack för alla tips!
Tror jag kommer att köpa salt utan jod, mineralerna hon får innehåller det (ska bara räkna på det först).

Om jag har förstått det hela rätt bör det alltså vara lämpligt att ge denna häst 1-2 msk salt /dygn? :)
(500kg, grovare modellen 157 cm, rids 6 dagar i veckan i varierat arbete). Går numera även på dagbete, som skall bli dygnet runt bete när hon är ordentligt invand.

Ingen aning om detta stämmer, men en hästhandlare vi hyrde häst av när jag var tonåring, berättade en skräckhistoria att en av deras hästar dött då den som hyrde gett vanligt salt på kanten av badkaret den drack vatten i (på min mammas fråga om man inte kunde strö ut lite vanligt salt så länge, då vi glömt köpa saltsten). :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka