Sv: Salt?

*halvt kl

Jag insåg häromdagen att min häst behöver få salt i fodret. Han dök på saltstenen på betet och var enligt stallägaren galen i den. Han svettas ganska mycket när det är varmt ute, och i vi rider distansritt.
Jag funderar lite på hur mycket som är lagom att ge. Min tanke är att täcka normalbehovet - hästarna har saltsten i hagen och jag tänkte också prova om han dricker lätt saltat vatten.

Han är en fjordhäst, ca 450-480kg. Rids 4-6 dagar/veckan, varierat.

Du menar att det skulle stå där att det är ok att ersätta natriumklorid med magnesiumsulfat:confused::confused:
Orkar inte kolla vad som står just nu men jag vet att det inte är så!
PL

Nej Peter Lundin! Jag menar inte att det ersätter Natrium. Utan bara att rikligt gödslade vallar kan ha dåligt med Magnesium och då är detta bra. Samt att om man tittar på Mineralsalt och Bordssalt så är Epsomsalt en av ingredienserna i bordssalt ca 10%. Det är alltså inte farligt som ngn skrev i annan tråd. Vid hårt arbete (svett) så är det inte bara salt som försvinner ur kroppen utan även andra elektrolyter så även Magnesium... Vanligtvis ger man koksalt (40% natrium 60% klor) Klor finns ofta ganska mkt i våra vallar så det behöver man inte tillföra... Det kan till o med vara högre värden än behovet så man inte behöver tillföra det alls medans det är magnesiumen som man kanske behöver tillföra...Ett högt Kaliuminnehåll gör oxå att magnesiumen sjunker så om betet el fodret har högt kalium så tillför magnesium... el då Epsomsalt =)
Skall man tillföra ngt så är det kanske "ren Natrium" o Magnesium (inget behov av klor o inget av Jod) Det var mer så jag tänkte...

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka