Salt till häst?

A

afsana

Har hört att saltsten i boxen inte tillgodoser en hästs saltbehov? Har en c-ponny. Hur mycket extra salt tycker ni att han behöver. Slickar inte speciellt mycket på stenen. Kan man ge vanligt salt man har hemma i maten?

Sv: Salt till häst?

Jag ger vanligt salt i maten, ingen saltsten alls.

Hästen kan inte själv känna av om den får för mycket eller för lite salt.

intressant det du säger då jag aldrig hört talas om det tidigare. Kan verkligen inte hästar känna av om dom behöver salt eller inte?

Trodde dom gjorde det eftersom mina hästar slickar i sig mer mängd salt under hårdare träningsperioder då dom svettas mycket eller det är varmt jämfört med under lugnare perioder. Vad kan det då bero på att det är så stor skillnad i saltåtgången?

till afsana: har tyvärr inget bra svar på din fråga. Har nämligen själv trott att hästarna får i sig det salt dom behöver genom saltstenar om dom inte är i riktigt hård träning (typ distans-, trav- och galopphästar på tävling). I sådanalägen har jag för mig att det brukar tillsättas salt i fodret. Vet inte om man kan använda vanligt salt hemifrån men det finns iallafall påsar med salt att köpa på t.ex. granngården.

Jag brukar ge lite extra salt på sommaren då det är varmt och vi tränar mycket och hästen dricker mycket.

Det beror på hur mycket hästen svettas. Utsätts den ofta för hårt arbete så den svettas så behöver den mer salt än det som erbjuds med saltstenen.
Det man måste tänka på är att hästar som får salt tillsatt måste ha fri tillgång till vatten!
=Vattenkonsumtionen ökar när hästen får mer salt.

Oj då? Hur vet du det , att dom inte kan känna av det?

Vet och vet, jag har bara mycket svårt att tro det. Vi människor känner inte heller alltid av våra behov och brister.

Söker man på forumet kan man hitta mycket bra information, sen kan man ju ta ställning själv vad man vill tycka och tro:

http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&contentItem=59
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=801100&highlight=Salt
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31

Själv skulle jag aldrig lita på att min häst får i sig det salt den behöver på egen hand. Så jag skippar saltsten och ger direkt i fodret istället.

*kl*

Jag tycker mig se att de flesta hästar reglerar saltintaget ganska bra själva, åtminstone de som bara behöver se till sina grunsläggande behov coh inte behöver tillägg för arbete och hög värme t ex. Man ser att de slickar i sig mer salt om de jobbar hårt eller om det är varmt t ex. Har heller inte upplevt vätskebrist eller uttorkning till följd av saltbrist.
Dock så finns det så klart undantag. Den hästen jag har nu använder saltstenen väldigt väldigt sparsamt, oavsett arbete/temperatur osv. Han får därför salt i maten när han arbetar, drygt en matsked. Har ändå tillgång till saltsten.

Det är som jag upplever det.

Däremot är jag väldigt tveksam till om hästar känner av sitt övriga mineralbehov, och tvivlar på om mineralsten är något att ha. Att vissa hästar slickar på den känns mer som om det är saltet i den de är ute efter, eller för att de tycker det är gott.
Jag ger därför mina hästar mineraler i kraftfodret, men vet många som fortfarande kör på sten. Mamma tror mig inte t ex, så vi har mineralsten i hagen ändå, mina får utöver detta som sagt.

Vet och vet, jag har bara mycket svårt att tro det. Vi människor känner inte heller alltid av våra behov och brister.

Fast det där är inte helt sant. Vi människor är extremt känsliga för förändringar i t.ex. Na+ och K+, dvs beståndsdelar i salt. Även små förändringar i saltkoncentration i blodet ger snabba gensvar, det är t.ex. salterna som styr när vi blir törstiga. Förhöjda saltkoncentrationer leder till att vi känner törst och vid sänkningar känner vi sug efter något salt, samtidigt som vi kissar mer utspädd urin (dvs mer vatten i urinen). Eftersom stora delar av våra cellulära processer är helt beroende av en ganska exakt saltkoncentration ger obalanser starka gensvar. Äter vi för lite salt kommer vi efter ett tag få ett sug efter något salt. Äter vi förmycket känner vi det inte på samma sätt eftersom vi bara kissar ut överskottet. En normal människa behöver 0.5 g salt/dag, men äter ofta uppåt 10 g/dag. Det är därför vi inte känner saltsug så ofta, men visst skulle vi känna det om vi minskade vårt intag till under behovet.

Eftersom hästen i stort sett har samma cellulära processer och till stor del liknande gensvar på förändringar i saltkoncentationen borde den känna precis samma saltsug som vi om dess intag understiger behovet. Fel saltkoncentration är lika giftig för en häst som för en människa eftersom det bland annat helt kan slå ut nervsystemet.

Jag har frågat en hästveterinär om detta - vilka behov hästen kan reglera själv, och vilka den inte kan. Hennes bestämda svar var att de KAN reglera salt-/vätskebalansen själva genom att slicka på saltsten och dricka vatten, utom i extrema situationer. Därför kan det vara befogat att t.ex. ge extra salt till hästar som tävlar i mycket varmt väder.

Hon hävdade vidare att mineralbehoven kan hästar INTE reglera själva, så det där med att ha en mineralbalja stående i boxen/hagen var inte att rekommendera.

Då var jag rätt på det med andra ord, så jag kan fortsätta som jag har gjort.
Vissa människor kan man ändå inte övertyga, så det är bara att ge mineraler när hästarna kommer in. Så länge de lever och mår bra så.

Ja, fast vad jag förstod på den veterinären så var det snarare problem med att hästarna åt FÖR MYCKET mineraler när de hade en sån där "slickbalja", eftersom det är tillsatt en massa söt, god melass i de mineralerna....

vad får hästen för sorts grovfoder och kraftfoder i övrigt?

silerat grovfoder är ofta saltat, likaså färdiga kraftfoderblandningar..

torrhö och rent spannmål innehåller inte mycket salter..

det finns en tabell med info om hur mycket salt en häst bör ha under olika perioder på året och vid olika träning på denna sida:
http://www.geocities.com/fodersidan/

Jag väljer att tro att om man tränar hårt med stor vätskeförlust (svettning) så kanske kroppen behöver mer salt för att återställa saltbalansen snabbt.
Däremot så tror jag att det räcker med tillgång till saltsten till "vardags" under förutsättning att hästen nyttjar saltstenen.
Frågan jag ställer mig själv är. Hur mycket salt och vad för sort, då jag tror att för mycket salt kan påverka njurbalansen.

vid överskott reagerar hästens kropp genom att skcika ut törstsignaler så sålänge hästen har tillgång till friskt vatten kommer ett överskott inte att skada hästen..

och det är helt rätt, hästar som tex löp eller distanshästar som förlorar 10-15 resp 20-40 liter vätska genom svettning under en dag och då förlorar hästen mycket salter, man brukar då ge extra salter i 3-4 dagar efter prestationen för att återställa balansen.. man kan inte ge salt i förväg för att "förebygga" då kommer hästen bara att kissa ut det direkt..

Jag har alltid trott att hästarna vet själva hur mkt salt de behöver, är det inte så?
Men till de som ger salt i kraftfodret: Vad ger ni för sorts salt?

Min får fri tillgång till kopparsalt iallafall.

Mineralbalja har inte våra hästar - just därför att vi hade en häst innan som knaprade i sig den som godis. Nu har de vanlig mineralsten, den är inte lika aptitlig, och känns som om den minskar i ganska rimlig takt ändå.

Jag tror nog att de kan känna av hur mycket de behöver.
När Askur är i toppform kan han sluka 1 saltsten i veckan och sen när han är i lite mindre toppform kanske det går åt 2 i månaden, istället för 4.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: Bison
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna