Salt till häst?

Sv: Salt till häst?

Ingen fara, det var helt möjligt att läsa det trots fredag kväll. Tyvärr har jag bara ett suddigt minne av det här med saltbalansen, tryck osv. Men min första tanke med minskad blodvolym blir naturligtvis att det har med syretillförseln och då antagligen all tillförsel av olika näringsämnen att göra är det den som minskar vid vätskeförlust och då mindre blodvolym? Att blodkärlen dras ihop antar jag har med att få blodcirkulationen att fungera?

Ja detta är mina inte helt genomtänkta spekulationer, en fredagskväll.

Jag läste njurarna förra terminen så än har jag det i hyfsat färskt minne. Vänta några månader så kommer jag inte ha någon aning om hur reglering av salter fungerar...:angel:

Hur mycket syretransporten egentligen förändras är jag inte säker på, men den kan inte vara så betydande eftersom man inte förlorar några röda blodkroppar. Blodförlust genom en blödning innebär ju minskad syretransport, men det är ju för att man förlorat sina syretransportörer. När man är uttorkad är mängden syretransportörer densamma som innan uttorkningen, men blodet har högre viskositet, det är alltså lite mer trögflytande (med betoning på lite i det här fallet efter ett tungt arbete). Tror inte det inverkar nämnvärt på syretransporten, men den frågan är egentligen mer än jag klarar av att svara på utan att börja gissa. En vild gissning som PL säkert kan rätta om det är fel är att eftersom kroppen prioriterar hjärna och inre organ kommer minskad blodvolym ge minskat flöde till muskulaturen och därmed ökar risken för mjölksyra, men ta inte alltför allvarligt på det uttalande för det baserar jag inte på kunskap.

Man kan beräkna medelblodtrycket genom att ta hjärtminutvolymen, HMV (alltså den volym blod hjärtat pumpar på en minut), gånger den perifiera resistansen, PR. Om blodvolymen sjunker utan att hjärtat ändrar sin slagkraft eller frekvens kommer HMV att sjunka och om kroppen inte gör något åt det kommer blodtrycket också sjunka. För att hindra det kan kroppen öka PR genom att kontrahera kärlen och därmed öka motståndet som hjärtat pumpar mot. Det är därför kärlen kontraheras.

NaCl räcker normalt eftersom intaget av kalium o magnesium normalt sett täcker stora svettförluster.
PL

Ja det verkar ju helt rimligt. Det är detsamma som för människor. Vi kan ju dessutom byta Na och K mot varandra i njurarnas sendistala tubuli/samlingsrör om vi förlorat för mycket av det ena. Hästar måste väl ha samma möjlighet, eller?

Njurarna fungerar lika dant. En skillnad är att hästar naturligt får i sig ett stort överskott av kalium medans natrium är en bristvara.
PL

Njurarna fungerar lika dant. En skillnad är att hästar naturligt får i sig ett stort överskott av kalium medans natrium är en bristvara.
PL

Ok, då vet jag, tack. Ja, vi människor lider ju knappast av någon brist på natrium... Jag brukar äta en vanlig måltid efter ett hårt träningspass och vips så har jag allt natrium jag behöver och mer därtill.

En vild gissning som PL säkert kan rätta om det är fel är att eftersom kroppen prioriterar hjärna och inre organ kommer minskad blodvolym ge minskat flöde till muskulaturen och därmed ökar risken för mjölksyra, men ta inte alltför allvarligt på det uttalande för det baserar jag inte på kunskap.

Jag tänkte inte så långt som till att det bara var vattnet som försvann och inte de röda blodkropparna. Det var nog sent igår.
Det du skrivit om minskat flöde till musklerna verkar ju helt troligt om jag nu ska våga tycka något.

Man kan beräkna medelblodtrycket genom att ta hjärtminutvolymen, HMV (alltså den volym blod hjärtat pumpar på en minut), gånger den perifiera resistansen, PR. Om blodvolymen sjunker utan att hjärtat ändrar sin slagkraft eller frekvens kommer HMV att sjunka och om kroppen inte gör något åt det kommer blodtrycket också sjunka. För att hindra det kan kroppen öka PR genom att kontrahera kärlen och därmed öka motståndet som hjärtat pumpar mot. Det är därför kärlen kontraheras.

Det är nog sent för min hjärna i dag med. Men efter att ha läst igenom det en fem, sex ggr förstår jag vad du menar. Intressant att läsa. Kul att lära sig ngt nytt! Kanske ännu en antagligen dum fråga men är det bara de perifera blodkärlen som drar ihop sig? Det kanske bara är de mindre blodkärlen som kan det?

Kanske ännu en antagligen dum fråga men är det bara de perifera blodkärlen som drar ihop sig? Det kanske bara är de mindre blodkärlen som kan det?

Hehe, nu finns det risk att jag gör bort mig, för det här är kunskap från flera terminer tillbaka, men de kärl jag vet drar ihop sig är arterioler, dvs kärl mindre än artärer, men större än kapillärerna. Kapillärerna dras inte ihop, de är redan så små, men däremot kan delar av kapillärbädden stängas av. Det sker hela tiden. En del av en vävnad som har tillräckligt med näringsämnen och syrgas kommer stänga av sitt eget kapillärnät för att blodet ska ta andra vägar där det bättre behövs. Vid blodbrist kan områden som av kroppen prioriteras längre få minskat flöde genom att delar av kapillärbädden kopplas bort, och det ökar PR.
Artärer kan också kontraheras, men jag är tveksam om det sker i det här fallet.

Hoppas det besvarar din fråga, som förövrigt inte var det minsta dum, utan intressant.

Hon hävdade vidare att mineralbehoven kan hästar INTE reglera själva, så det där med att ha en mineralbalja stående i boxen/hagen var inte att rekommendera.

Inte riktigt säker på att detta är sant. När hästen stod på sommarbete så gav vi dem rena mineraler och vitaminer (i kornform) som de åt rakt ur handen/ av backen. De slickade i sig de sista kornen, och dessa hästar gillar absolut inte smaken av mineralerna när de åt mat i boxen! (Ena var dessutom väldigt matkinkig).
Hästars kroppar fungerar så att om något brister så börjar kroppen skicka ut signaler så att djuret letar efter det saknade ämnet. Annars skulle alla hästar ha dött ute i det vilda ("tyvärr" kan inte ens vår domesticerad avel ändra på denna biologiska faktor).

Tack för svaret visst var det svar på min fråga. Jag förstår hur du menar. Egentligen vill jag då ställa en till men vågar knappt. Men gör det ändå. Sedan ska jag ge mig.
Hur kan ett kapillär stängas av?

Tack för svaret visst var det svar på min fråga. Jag förstår hur du menar. Egentligen vill jag då ställa en till men vågar knappt. Men gör det ändå. Sedan ska jag ge mig.
Hur kan ett kapillär stängas av?

Det finns något som kallas prekapillära sfinktrar som kan sägas fungera som en dörr till en kapillär. Om cellerna som försörjs av kapillären har tillräckligt med näring och framför allt syrgas kommer de via en reaktionskedja skicka signal till sfinktern att stängas och inget blod kan passera. När vävnaden åter behöver blod skickas en ny signal och sfinktern öppnas igen.

När man ändrar blodflödet från mer central nivå, t.ex. för att det bättre behövs någon annanstans tror jag att det är främst kontraktion av arterioler som gör att kapillärerna får mindre blod i ett visst område. Vad jag vet finns ingen central kontrollering av sfinktrarna, men som jag fattat det är det ännu inte helt klartgjort hur de fungerar.

Fråga på du, det är kul att tvingas tänka lite. Jag har själv terroriserat ett antal människor här på bukefalos med frågor, om man inte frågar lär man sig ju inget.

Fråga på du, det är kul att tvingas tänka lite. Jag har själv terroriserat ett antal människor här på bukefalos med frågor, om man inte frågar lär man sig ju inget.

Tack för svaret. Jag tror att jag kan ana mig till hur det går till. Helt fascinerande att det fungerar. Men det är ju allting som händer i kroppen.
Jag kommer säkert att fortsätta fråga dig ngn annan gång. Jag har också plågat några här inne med mina frågor. Ett bra sätt att lära sig mer på ett mer aktivt sätt än om man bara läser i en bok.

Har hört att saltsten i boxen inte tillgodoser en hästs saltbehov? Har en c-ponny. Hur mycket extra salt tycker ni att han behöver. Slickar inte speciellt mycket på stenen. Kan man ge vanligt salt man har hemma i maten?

Salt är vätskedrivande och kan lätt leda till uttorkning. Ett tidigt tecken på detta är dygnsur box.

Varför vill du ge extra salt?? Den verkar tillgodo se sig själv utifrån behov.

Jag har frågat en hästveterinär om detta - vilka behov hästen kan reglera själv, och vilka den inte kan. Hennes bestämda svar var att de KAN reglera salt-/vätskebalansen själva genom att slicka på saltsten och dricka vatten, utom i extrema situationer. Därför kan det vara befogat att t.ex. ge extra salt till hästar som tävlar i mycket varmt väder.

Hon hävdade vidare att mineralbehoven kan hästar INTE reglera själva, så det där med att ha en mineralbalja stående i boxen/hagen var inte att rekommendera.

det är sant. salt sksa hästen ha fri tillgång till.. behöver de mer salt slickar de i sig det. behöver dem inte salt. kommer dom inte slicka på stenen. se dock till att den inte bli äcklig av damm o.s.v. kan vara därför med som dom inte slickar.. har varit med om det.

observera att HÄSTAR SKA INTE HA FRI TILLGÅNG TILL MINERALER! detta såg jag på sidan att någon skrev. MINERALBALJOR ÄR INTE FÖR HÄSTAR. äter de förmycket mineraler kan hästar bli svårt svårt sjuka om du har riktigt otur.

Måste fråga!
Jag har ju alltid trott att behöver hästen salt så slickar dem i sig det, men mitt sto slickar aldrig på sin saltsten!
Tvättar av den då och då och har köpt nya saltstenar!
Men ändå slickar hon inte på den! Kan nog säga att hon skulle kunna ha sin saltsten i 2 år utan att den tar slut!
Ska jag köpa salt och ge henne i maten, eller klarar hon sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: Bison
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023