Salt till häst?

Sv: Salt till häst?

Men kan man vara säker på att det kissas ut. :confused:

Det lät inte hälsosamt, din häst äter alltså MER salt än en tävlande långdistanshäst när han INTE är i toppform? :eek:

det låter som att han okynnesäter eller har något fel i kroppen.. har han alltid varit sådär?

Jag har alltid trott att hästarna vet själva hur mkt salt de behöver, är det inte så?
Men till de som ger salt i kraftfodret: Vad ger ni för sorts salt?

Min får fri tillgång till kopparsalt iallafall.
i mindre mägder vet dom*.. men tävlingshästar som är i topptrim kan behöva tillskott då det behövs väldigt mycket extra salt efter en rejäl ansträngning.. :)

* hästar kan ju äta salt av ovana, bara knapra i sig saltsten efter saltsten och då bör man ju begränsa tillgången, ex bara sätta in den under frukosten och eftermiddagen men låta hästen vara utan över natten.. eller ge löst salt i fodret eller i mineralkrubba.. är det en häst som okynnesäter kommer den att ta i sig saltet på en gång..

Alltså örfil till den som inte ger ordentligt med vatten och samtidigt ger sin häst extra salt

men tävlingshästar som är i topptrim kan behöva tillskott då det behövs väldigt mycket extra salt efter en rejäl ansträngning.. :)

Håller helt med, men vill tillägga att det inte bara gäller tävlingshästar i topptrim utan alla hästar (och alla människor) som ansträngt sig hårt och därmed svettats mycket.

Dricker man rent vatten efter en träning tas detta upp av kroppen och går ut i blodet där de späder ut Na+ koncentrationen vilket gör att njurarna tar tillbaka mindre vatten än de normalt gör, och allt vatten man dricker kissas ut inom bara någon timme. Precis samma princip gäller för häst som för människa. Vill man ge ett nettotillskott måste man därför äta eller dricka något salt tillsammans med vattnet eftersom man då inte förändrar Na+ koncentrationen lika mycket och vattnet stannar då i kroppen längre.

Tillägg till mitt inlägg ovan för eventuell läsare som inte förstår varför det är viktigt med ett nettotillskott av vatten:

När man svettas förlorar man både vätska och salt, vilket gör att förändringar i saltbalansen i kroppen blir små (koncentrationerna ändras inte nämnvärt), men man gförlorar både salter och vatten. Saltförlusten i sig har ingen betydelse det är koncentrationsförändringar som är farliga, men vätskeförlusten ger trötthet och nedsatt prestationsförmåga. Det är därför det är viktigt att ge både salt och vatten för att kroppen ska ta emot det och inte kissa ut det. Viktigast för kroppen är att saltbalansen inte ändras, totala vätskevolymen kommer i andra hand.

Tillägg till mitt inlägg ovan för eventuell läsare som inte förstår varför det är viktigt med ett nettotillskott av vatten:

När man svettas förlorar man både vätska och salt, vilket gör att förändringar i saltbalansen i kroppen blir små (koncentrationerna ändras inte nämnvärt), men man gförlorar både salter och vatten. Saltförlusten i sig har ingen betydelse det är koncentrationsförändringar som är farliga, men vätskeförlusten ger trötthet och nedsatt prestationsförmåga. Det är därför det är viktigt att ge både salt och vatten för att kroppen ska ta emot det och inte kissa ut det. Viktigast för kroppen är att saltbalansen inte ändras, totala vätskevolymen kommer i andra hand.

Jag har läst dina två inlägg här på slutet, intressant att läsa. Jag är med på att saltkoncentrationen är viktig. Men hur påverkas kroppen av vätskeförlust? Jag menar varför blir man trött och varför minskar prestationsförmågan? Själv har jag inte en aning så en liten tanke som sätter mig på rätt spår?

Vätskan i kroppen fördelar sig över ICV (intracellulär volym) och ECV (extracellulär volym). I ECV ingår blodet. Även om det finns viss vätskereserv i ICV (där största mängden vätska finns) kan den inte överföras i ECV utan att rubba saltbalansen eftersom tillförd vätska innebär sänkt saltkoncentration. En sänkt ECV innebär därför i praktiken en minskad blodvolym, vilket kan leda till trötthet och nedsatt prestationsförmåga, även om kroppen kompenserar för den minskade volymen genom att kontrahera kärlen och därmed bibehålla trycket, men som en signal att EVC är låg och kroppen går på sparlåga kan man uppleva trötthet och nedsatt prestationsförmåga. Jag är dock inte säker på hur mycket av det som är en ren försvarsmekanism från kroppens sida för att tvinga ner tempot och därmed minska vätskeförlusten genom svettningen och hur mycket som är faktisk trötthet till följd av den låga blodvolymen.

Det kanske blev mer än en tanke som satte dig på rätt spår, sorry, men du får se det som att utmaningen ligger i att förstå mina alldeles för långa meningar. Måste lära mig att använda punkt och stor bokstav istället för att bara använda komma och fortsätta...:angel:

Det lät inte hälsosamt, din häst äter alltså MER salt än en tävlande långdistanshäst när han INTE är i toppform? :eek:

det låter som att han okynnesäter eller har något fel i kroppen.. har han alltid varit sådär?

Japp, har han alltid varit sån.
Men han rids ca 45-30 min 5 dagar i veckan. Han mår bra, har uträknad foderstat, bra hull osv.
Men det är inte så att han konstant står och slickar på saltstenen, utan han slickar lite efter ridning och fodringar. Tror inte att han slickar på saltstenen i hagen heller .

hästar har såvitt jag vet mycket duktiga i att reglera sin egen balans i kroppen. om vi människor "fördärva" (vilket, face it, alla tamdjurshushållning faktiskt innebär)så visst kan de okynnesäta av något de inte behöver. om hästen får vara i närmaste "normala" förutsättningar med käk 16 timmar om dygnet, fri tillgång till allt de behöver så sköter de mkt själva. hade t.ex en fölis på lösbete till han var 1 år. en dag såg jag honom käka bark och orolig ringde jag vetrinären, denna som är en relativt "flummig" vet om jag får utrycka mig så, och tror på de gamla skolorna (örter , lite mer helhetstänk, härlig gubbe m.m.) likväl som på medicinnens och den allsmäktiga pfizer, sa till mig att lugna ner mig. Mulle (hästen) ansåg helt enkelt att han behövde en liten fiber och avmaskningskick. häftigt va? det är ett otroligt djur ändå! synd av vi inte kan hålla dem mer naturligt för visst vore det enormt om vi inte behövde använda oss av alla kemikalier?

menar absolut inte påhopp, jag anser det är att sköta sin häst med dagens verktug, menar BARA att det vore helt underbart!

Vätskan i kroppen fördelar sig över ICV (intracellulär volym) och ECV (extracellulär volym). I ECV ingår blodet. Även om det finns viss vätskereserv i ICV (där största mängden vätska finns) kan den inte överföras i ECV utan att rubba saltbalansen eftersom tillförd vätska innebär sänkt saltkoncentration. En sänkt ECV innebär därför i praktiken en minskad blodvolym, vilket kan leda till trötthet och nedsatt prestationsförmåga, även om kroppen kompenserar för den minskade volymen genom att kontrahera kärlen och därmed bibehålla trycket, men som en signal att EVC är låg och kroppen går på sparlåga kan man uppleva trötthet och nedsatt prestationsförmåga. Jag är dock inte säker på hur mycket av det som är en ren försvarsmekanism från kroppens sida för att tvinga ner tempot och därmed minska vätskeförlusten genom svettningen och hur mycket som är faktisk trötthet till följd av den låga blodvolymen.

Det kanske blev mer än en tanke som satte dig på rätt spår, sorry, men du får se det som att utmaningen ligger i att förstå mina alldeles för långa meningar. Måste lära mig att använda punkt och stor bokstav istället för att bara använda komma och fortsätta...:angel:

Ingen fara, det var helt möjligt att läsa det trots fredag kväll. Tyvärr har jag bara ett suddigt minne av det här med saltbalansen, tryck osv. Men min första tanke med minskad blodvolym blir naturligtvis att det har med syretillförseln och då antagligen all tillförsel av olika näringsämnen att göra är det den som minskar vid vätskeförlust och då mindre blodvolym? Att blodkärlen dras ihop antar jag har med att få blodcirkulationen att fungera?

Ja detta är mina inte helt genomtänkta spekulationer, en fredagskväll.

Tillägg. Hästars svett har högre salthalt än människors, är hyperton.
Människans är hypoton eftersom människan kan resorbera salt från svetten innan den kommer ut.
PL

Människans är hypoton eftersom människan kan resorbera salt från svetten innan den kommer ut.
PL

En jättedum fråga men jag är nu sådan att har jag börjat fundera på ngt vill jag veta svaret och i stället för att leta upp det själv undrar jag om du har lust att svara: Vad är det för skillnad hyperton/hypoton?

PL

Har hästen ingen möjlighet alls till återtag?

Intressant. Så eftersom hästens svett är hyperton förlorar hästen alltså mer salt än vatten och därmed borde dessutom lite vätska gå från ECV till ICV för att kompensera saltförlusten och därmed bibehålla saltbalansen. Alltså förlorar hästen inte bara vätska i svetten utan även genom att det tvingas in i cellerna och därmed bort från blodet. Så om inte jag tänker helt fel nu (fast kl är knappt 7 en lördagmorgon) så är alltså svettersättning med elektrolyter ännu viktigare för en häst än för en människa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: Bison
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V