Salt i maten + saltsten, Himalaya?

Sv: Salt i maten + saltsten, Himalaya?

Jag har hittat det i Kraffts pellets. Hur övriga märken ser ut vet jag inte då jag inte smakat på mer än deras.

Nej, riktigt så enkelt är det inte det vet jag (Orkade inte räkna med exempelmineraler osv). Däremot kan man ju säga att saltstenen borde räcka minst så länge - det var det jag var ute efter.

Med andra ord - att en saltsten räcker i två månader är ingenting konstigt utan snarare rätt normalt. Nu vet jag ju inte hur länge en saltsten räcker för TS men min erfarenhet är att många tror att hästar behöver betydligt mycket mer salt än vad de egentligen behöveroch att stenen borde ta slut fortare (speciellt med tanke på att det finns även i mineralerna osv).

Senast ändrad:

Jag ger bara salt i maten, men det är däremot BARA för att hon tuggar i sig en saltsten på mindre än 2 dagar om hon har tillgång till en. Så jag anser att det inte kan vara särskilt nyttigt.
Får hon salt i maten är hon inte alls lika förtjust i det så är väl mest bitandet som lockar.

Hade hon inte ätit upp hela på 2 dagar hade jag hellre sett att hon hade saltsten och valde själv och struntat i att ge extra.

Glömde frågan också :cool:

Jag har salt som jag köpt ur Kraffts sortiment, vanligt finkornigt.

Vad för salt kan man ge i maten dagligen?

Och vad för saltsten är bra att komplettera med i boxen? Vad är det för skillnad på "vanliga" saltstenar och Himalaya? Rent salt eller mineralsaltsten?

Om du inte har tillräckligt med jod i foderstaten, vilket de flesta inte har, så ge jodsalt i fodret. Dessutom ska hästen ha tillgång till en vanlig saltsten i hagen/boxen.

Himalaya salt är bara dyrare och innehåller dessutom mineraler som inte är bra för hästen.

Fast om hästen trycker i sig hela saltstenen på 2 dgr måste det väl vara bättre att bara ge i fodret? Har också en krake som anser att saltstenar är till för att mumsa på oavbrutet.....:mad:

Finns några gamla riktigt bra trådar om Himalayasalt.. Bland annat en där de länkade till denna sidan som jag tycker va väldigt bra.

http://www.vof.se/folkvett/20073himalayasalt

Skulle själv aldrig köpa den typen av salt efter att läst det.

Enligt den studien som det hänvisas till var ju Himalayasaltet dock ren natriumklorid (alltså salt) till 99,81%. Det är väl helt godtagbart. Sen att det skulle innehålla alla 84 grundämnena är ju bara bullshit.

Som vanligt är rek. att ge extra salt till för sporthästar som verkligen svettas.

De man kan se på att de får salt i pälsen. mina äter nästan uteslutande salt enbart på sommaren o himalaya bättre än vanligt.

Nej jag kommer inte att ge salt i maten. Om du ger extra salt måste du se till att de dricker mkt bättre o hästar dricker mindre på vintern.

Jag lägger ihop vätskebalans med intag o uttag o kollar om de är uttorkade samt ger varmt linfrövatten vintertid. Beteshästar får dessutom i sig stora mängder vätska via gräset- ej mätbart.

När jag ändå är igång.....

Modet att ständigt bära runt på en vattenflaska- fast man knappt rörde på sig.
Det var nästan uteslutande anammat av kvinnor.

att dricka för mkt som då gjordes ruckade på salt/ vätskebalansen. du kissade ut allt salt o mängden vatten var rejält överdriven o utsatte blåsan för konstant trängning o kunde på sikt leda till inkontinens.

Att man som idrottman måste se till att dricka är en helt annan femma- som sporthästen.

Att ge extra salt efter hårda träningstillfällen ser jag inte som något konstigt. Jag funderar mer över underhållsbehovet av salt, hur det tillgodoses när hästen knappt använder sin saltsten? Och inte äter massa färdigfoder med salt i såklart. Det var dock salt i Kraffts mineraler såg jag :D

Det var mer logik i att salta höt som man gjorde förr- åt arbetshästarna.

Om du inte har tillräckligt med jod i foderstaten, vilket de flesta inte har, så ge jodsalt i fodret. Dessutom ska hästen ha tillgång till en vanlig saltsten i hagen/boxen.

Himalaya salt är bara dyrare och innehåller dessutom mineraler som inte är bra för hästen.

Hur vet man att foderstaten saknar jod? (om man inte ger alger eller färdigfoder/mineraler med jod i alltså)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama