Sällskapshäst

F

Fillefjonkan

Har blivit gårdsägare och kommer på sikt (när stallet är klart) flytta hem pållan och ha henne hemma. Problemet är bara att jag har ju bara en häst. Hur ska man lösa sällskapet? Har funderat ut några alternativ men tycker egentligen inte att något är idealt, så därför undrar jag nu hur ni andra har löst er hästs sällskap.

Alternativen som jag tänkt ut ser ut så här:

1. Inackorderingar. Inget jag är vidare sugen på då jag vet hur mycket problem det kan skapa.

2. Köpa en häst till. Har råd att äga en till men inte tiden att hålla den i gång. Måste då ha en medryttare eller fodervärd som fixar detta. Tyvärr inte helt problemfritt det i heller.

3. Köpa triangelmärkt häst. Skulle kunna funka, men samtidigt är jag rädd för att dra på mig en häst som bara kommer innebära massa veterinärbesök (Fix ide från min sida)

4. Köpa pensionärshäst. Samma problem som ovan plus att jag alltid blir väldigt fäst vid mina djur och med tanke på att jag redan oroar mig för den dag då pållan blir för gammal och ska vandra vidare (hon är 6 år) så känns en gammal häst som onödigt känslomässigt lidande.

Känns som om jag gör en höns av en fjäder men i min hjärna har det här med sällskap blivit ett jätte problem. Kom med råd, tips och erfarenheter.

Sv: Sällskapshäst

Min plan när jag skaffar gård är att ev låta en kompis som jag känner väl (har ett par st emd häst) stalla upp sin häst gratis hos mig mot att vi har ett långtidskontrakt, att hon har lång uppsägningstid tex. Så att jag, om hon måste flytta hästen, har tid på mig att hitta nytt sällskap. Då slipper jag köpa sällskapshäst och får dessutom ridsällskap. Sen har jag dock tänkt ha plats för iaf 5 hästar, så jag tänkte ta in några inackorderingar också. Jag upplever inte att det blir några problem om de från början informeras om min filosofi och hur vi vill att djuren ska hanteras. Trots att jag inte är som alla andra. ;)

Du kan ju annonsera och erbjuda gratis stallplats mot långtidskontrakt. Antingen åt konvalicent/pensionerad häst, eller åt en häst som rids. Att de endast behöver betala för fodret. Då slipper du både motionera den, du slipper stå för vet.kostnader och du kan vara säker på att hästen kommer att bli kvar närmaste tiden (kanske 6 månaderna?). Jag tror att det kan finnas möjlighet att hitta någon som är intresserad av en sådan överenskommelse.

Kan du inte köpa en shettis då? Om du ändå har råd att ha till häst men det är tiden som tryter menar jag.

Närmaste häst kompis är där som jag har min häst uppstallad nu. :D

Har funderat på det där med att låna ut boxplats gratis mot att de garanterar att stanna en viss tid. Är dock rädd att dra till mig "fel sorts" folk (vaddå fördomar :angel:) Med gratis stallplats så kanske jag plötsligt står med med ett gäng hästar som ägaren inte har råd att ha egentligen. "Glömmer" köpa foder, ringa hovis, ta ut vet. etc. Vet att jag är nojjig och negativ nu, men jag är extremt nogrann med hur hästana sköts och minsta lilla tillstymmelse till försummelse får mig att slå bakut. Det är därför som jag är emot alla form av inackorderingar. Sen tror jag säkert ha tur, se bara på mig jag är ju inackorderad just nu... ;)

Men idéen med att låna/ vara fodervärd för en pensionär/skadad häst är ju inte så dum. Tänkte inte så långt, var helt inne på att man måste köpa. Men finns det sådana hästar att få tag i då?

Tycker inte att en fullt frisk häst (oavsett storlek) bara ska gå och skrota. Om jag skaffar en shettis så vill jag ju att den ska få arbeta och använda hjärnan precis som stora hästen. I fallet med shettis så kan ju inte jag rida den, då måste jag ha tag i någon liten kille/tjej som kan hjälpa mig. Dessutom skulle jag känna att jag måste köra/tömköra den regelbundet för att den ska få arbeta korrekt då och då och då är vi tillbaka vid tidsbristen.
Men tack för tipset!

Sambon, (antar att du ska flytta ihop med någon) är han något intresserad av hästar överhuvudtaget? För om han är lite nyfiken,köp/låna en häst som är lite till åren,lättare skada,m.m,så kanske han kan följa med ut nån gång på nån skrittpromenad?

Dina föräldrar/släktingar m.m,nån kanske kan komma några gånger i månaden och föjla med på en lugn tur?

Tänk på att den nya pållen ska kunnas lämnas ensam också!

Har en sambo sen tidigare och ja, han få flytta med :D

Han har varit rid intresserad , tom gått på ridskola, men nu tryter tiden för honom med och andra "mer intressanta" intresse har tagit över. Dessutom är han 190 lång och ganska tung vilket kräver en stabil häst. Men det går kanske att hitta en sådan.

Att den ska gå och lämna ensam hade jag inte ens tänkt p¨å :o jag som tycker jag har analyserat detta ur alla tänkbara vinklar. Kanske lika bra att skaffa två sällskapshästar... :D

Jag stod i exakt samma sist som TS alldeles nyligt. Fick hem min nya häst och lånade två shettisar som sällskap nu över sommaren. Tanken var sedan att min väninna skulle stalla in sin häst hos mig, men så fick hon förhinder och behöll sin gamla stallplats.
Då stod jag i valet & kvalet över hur jag skulle göra. Inte vill jag hyra ut (delvis av alla de anledningar TS nämner) och inte vill jag ha ytterligare en stor häst som jag känner att jag måste motionera (rida då), för att inte tala om matkontot för den :).

Så i förrgår åkte vi och köpte oss en liten shettistjej på ett år. Tanken är att köra in/rida in henne nästa sommar och på så sätt har vi en liten ponny till vår son (6 år) som också rider, samt en ponny som min man kan kan köra. Och som en fin bonus till detta så får jag sällskap ibland på mina ridturer :D

Du kanske kan bli fodervärd åt en gammal häst. Ser ibland annonser där ägare söker hem till sina "pensionärer". Har en kompis vars häst fick en ny sådan kompis och där ägaren till hästen stod för försäkringen och min kompis stod för "kost och logi". Det har funkat jättebra!!:)

Eller så skaffar du en bagge / gris som sällskap :)

Och det är ju snällt?:crazy:

Skulle du vilja leva ditt liv med bara sällskap av andra arter än människor? Alltså inte träffa några andra människor utan t.ex. bara leva med en hund eller en katt? Tror inte det......:grin:

halloj
kan du inte ställa dej öppen för någon med gratis konvalecent??

det finns ju massvis med hästar som tex ska vila ett halvår o bara skrota i en hage. släng ut en annons vetja.
det är många som betalar bra pengar för att skicka en konvalecent. så erbjuder du gratis kan du nog välja o vraka
då slipper du detta med att springa på nån annan i stallet men ändock ha en häst

Annonsera. Det finns ju många som har hästar som de väljer att ta bort för att de inte längre går att rida på, men som ändå är friska. Där man bara tycker att man inte har råd att ha en häst som bara "står".

Skriv en annons där du erbjuder dig att låna hem en sådan häst - gratis för dig mot att de slipper betala hyra för platsen.

Kan du inte köpa en shettis då? Om du ändå har råd att ha till häst men det är tiden som tryter menar jag.

Jag förstår inte varför just shettisar alltid ska vara sällskapshästar. De behöver ju också få göra något om det nu är det, det hänger på.

Fast jag har hittat den perfekta shettissällskapsdamen. Hon VILL inte göra något...:D Hon är jättenöjd att bara skrota i hagen tillsammans med stora pållan, och har inga problem med att vara själv kvar heller när jag rider. På hösten och vintern brukar hon vara lite piggare, och då får hon hänga med ut på promenad i bland.

Här är kompisarna i en av sommarhagarna:
P7140001.jpg

Du ser,då kan ni försöka få tag på en lite större häst,som vill gå nån skogstur ibland,då kan du och sambon rida ut tillsammans.

Alt en shettis/mindre ponny som ni kan köra. Kanon om ni har barn inplanerade! :D

Tänk även på att vissa äldre hästar kan kräva MYCKET extra mat m.m för att hålla sig i hullet,tätare tandkontroller m.m,så rent pengamässigt kan det dra iväg på en äldre häst,om man har otur.

Hur ser stallet ut,finns det plats för två fullstora hästar?

Det finns nog en hel del som skulle sälja eller låna ut en häst som sällskap. Tänk tex på hur mycket travare det finns.
Problemet om man skaffar en ponny kan ju vara att de har lättare för att få fång. Då kanske de inte kan gå ihop på sommaren utan få ha varsin hage.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar