Sällskapshäst

Sv: Sällskapshäst

Jag går lite i samma tankar, då jag och sambon kikar hus/potentiella hästgårdar.
Jag har iofs blivit lovad en kuse av en kollega till mig som har massor av dom :D annars tänkte jag köpa mig nån liten nordsvensk, som sambon får lära sig rida på ;)

Jag är i samma sits. Jag är på väg att skaffa häst och har ett eget stort stall med flera boxar för mig själv som jag tänkt hyra ut.
Det tråkiga är att jag bor ute i vischan o de är inge många som bor i närheten ;)
Men som tur är får jag låna min kompis pensionär/att hon har den uppstallad. Så jag betalar bara för hennes strö.
Annat så skulle jag nog låna en shettis o träna den med :)

Jag löste det genom att köpa en ungponny. De ska inte göra så mkt tidskrävande. Sen var planen att rida in, utb och sälja - dyrt. Vi får väl se hur det går med säljdelen dock ;)

Nu har jag tid med två, och tre (som jag hade förr), men har nu, eg av en slump, både trist och skönt lite beroende på, en ridhäst, och så ungponnyn.

Men skaffa en ponny (eller stor om du vill), som är inkörd, och kör den 3 - 4 ggr/vecka, eller kanske sambon vill köra? Skulle du ha tid/lust med det? Du behöver ju inte motionera en sällsis varje dag maniskt, räcker ju med att den motioneras och hålls igång så att säga?

:)Får kanske skulle vara något.
Min häst går med fåren här hemma och han älskar dom mer än allt annat. Sover, äter och leker med dom göra han.

Sådär var det för mig också när jag skaffade eget stall..
Jag hade mitt halvblodssto och sen var det en tjej i stallet som skulle låna ut sin arab på foder, en äldre man som bara skulle promenadridas. eftersom att hästen inte var min så bestämde jag mig för att inte bli FÖÖR fäst vid honom med tanke på ålder osv..

Mitt tips är att försöka få tag på en stor häst, som inte är din och som inte ska ridas utan som bara får gå och mysa i hagen. för jag tycker att hästar ska ha häst-sällskap.

lycka till! :D

Jag köpte en t-märkt d-ponny (fd. tävlingshäst) som sällskap till min häst när vi köpte gård. Hon var lite skröplig (fet och trött) när hon kom, men idag är hon hur pigg som helst och både jag och makens dotter rider henne i skogen då och då. Roligt att ha två hästar som går att rida på om man vill rida en sväng tillsammans med någon som inte har häst!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar