S
Stopek
Sv: Sällskapshäst
I ditt läge skulle jag ta på foder för senare köp. Det är klokt att tänka i termer av russ/shettis då det är hästar av samma typ som fjordhästar och kräver ungefär samma typ av grovfoder. På så sätt kan du erbjuda fri tillgång.
Ta på foder (eller på prov) för att ha chans att se hur hästarna trivs. En ranghög individ är oftast den lugnaste och tryggaste i hagen. Den som är mest tillåtande. Den som kan ta hand om din häst om den är lite otrygg. Åldern spelar mindre roll, utan är en ekonomisk fråga för dig om du tänkt köpa sedan. Att äga är alltid att föredra.
Hälsning Maja
Mina föräldrar har äntligen bestämmt sig för att bygga stall hemma ! Både jag och min mamma är hästintresserad och nu när vi övertalat pappa att äntligen få stall på gården så snart, kan jag ta hem min lilla fjordvalack på 10. Frågan är nu.. Jag måste ju självklart ha sällskap till min häst och har funderat ganska mycket över den saken.. Han är en ganska ranglåg kille och hans humör och hälsa påverkas väldigt mkt utav den saken, så först och främs skulle jag nog vilja få tag i en inte alltför dominant kompis åt honom. Detta har ju inget med ras och storlek att göra, men för min egen skull har jag funderat på en liten ponny, då jag älskar ponnyer och gillar att pyssla. Jag har tänkt mig en lite äldre ponny, som mest behöver "promenader" och liknade samt ett gott hem med mycket pyssel och egen tid. Då jag inte vill ta på mig att ha en häst som kräver för mycket, eftersom jag vill vara säker på att ha tiden hästen behöver. Jag kör ganska mkt och tycker det är enormt roligt med ponnykörning/trav och liknande, men bara på en "hemma-nivå" så att säga. Är väldigt sugen på en shettis eller ett russ. :P
Jag skulle nu vilja ha lite tips från er som har "sällskapshästar".. Är det bäst att bli fodervärd/köpa/låna? Någon som kan ge förslag på nån trevlig ras som har funkat för er ? Alla tips är välkommna !
I ditt läge skulle jag ta på foder för senare köp. Det är klokt att tänka i termer av russ/shettis då det är hästar av samma typ som fjordhästar och kräver ungefär samma typ av grovfoder. På så sätt kan du erbjuda fri tillgång.
Ta på foder (eller på prov) för att ha chans att se hur hästarna trivs. En ranghög individ är oftast den lugnaste och tryggaste i hagen. Den som är mest tillåtande. Den som kan ta hand om din häst om den är lite otrygg. Åldern spelar mindre roll, utan är en ekonomisk fråga för dig om du tänkt köpa sedan. Att äga är alltid att föredra.
Hälsning Maja