sällskap?

Sv: sällskap?

Hade inte tjejerna dragit mer nytta av att ha varsin sommarhäst? Hålla häst på sommaren är ju billigt, om inte gratis beroende på förutsättningar. Lägg fram det åt dem!

Hade inte tjejerna dragit mer nytta av att ha varsin sommarhäst? Hålla häst på sommaren är ju billigt, om inte gratis beroende på förutsättningar. Lägg fram det åt dem!

Ja kanske det, nu har dom ju inte fått tag på någon än heller men det ska vara en stor häst som båda kan rida och "dela" på
och den ska dom göra en hage till hemma på gården och dom har inga andra djur heller,
annars kan man ju på ett chysst sätt säga att det inte är lagligt heller.

(dom väljer att ha den på sommaren för att det blir mindre jobb och tja billigare och den ska få gå ute hela tiden)
, fast måste man inte ha något ställe hästen kan gå under tak ändå om den är ute mer än 16 timmar eller nått?

Vi hade också stallkatter som sov ovanpå hästarna, tills den dagen när ena hästen skakade på sig, och katten satte klorna i baken på den för att hålla sig kvar. Har aldrig sett en häst bocka så mycket inne i en box i hela mitt liv.

Hahahahahaha! Synd att du inte filmade det, jag hade väldigt gärna sett det...

, fast måste man inte ha något ställe hästen kan gå under tak ändå om den är ute mer än 16 timmar eller nått?

Inte sommartid/under bete, då finns inte det kravet.

Men de måste ju ha någonstans de kan ta in hästen för hovslagaren, ev veterinär osv?

Inte sommartid/under bete, då finns inte det kravet.

Men de måste ju ha någonstans de kan ta in hästen för hovslagaren, ev veterinär osv?

Ok ja det finns undantag och regler om allt;)
Nu kommer ju inte hästen gå på bete utan ridas fullt.

Men jag tänker inte tala om något när jag inte är säker på lagar, då är det lika bra att vara tyst.
Hur dom löser hovslagar besök mm har jag inte en susning om då det inte finns varken, lada. stall eller lösdrift där, fast det är ju inte mitt problem de heller.
Jag tror helt enkelt inte att dom vet om att lagen om sällskap finns det har ju inte varit lag på det så hemskt länge.

Du behöver ju inte säga bestämt att lagen säger på ett visst sätt, du kan ju hinta om att du hörde någonstans att det var lag på att hästar ska ha sällskap och att de kanske borde kolla upp det.

Hahahahahaha! Synd att du inte filmade det, jag hade väldigt gärna sett det...

Jo, var väldigt kul att se. Katten lyckades hålla sig kvar en stund och for sen iväg blek av skräck i ansiktet. Behöver nog inte säga att den hästen aldrig lät en katt sitta på henne nå mer efter det..

Ja precis så kan man oxå göra.
Fast då får nog tjejerna nöja sig med varsin guldfisk ist, kanske lika bra de;)

Ok ja det finns undantag och regler om allt;)
Nu kommer ju inte hästen gå på bete utan ridas fullt..

Det spelar ingen roll om de går på bete = äter gräs. Utan det är formulerat som den period gräset växer. Så mer kopplat till temperatur osv. Sen finns det 'lathundar' för vad som kan anses som den period gräset växer/inte växer i olika delar av landet. Men kontentan är att - dumt nog - så krävs inte ligghall/vindskydd sommartid. Fastän de flesta hästar som har tillgång till det nyttjar det mest på sommaren för att komma undan hetta och insekter.

Ok bra att veta! Nu tar vi ändå in pållarna på nätterna även sommartid, mest pga att det är så in i h-vete mycket knott, mygg, bromsar och annan ohyra som gör hästarna alldeles knöliga:crazy:

Asch då var nästan säker på att det var lag på sällskap, jag menar vi människor är ju INTE djur och även om vi skulle bosätta oss i hagen så beter vi oss inte som djur gör och tillgodoser inte behovet av likvärdiga individer som flockdjur har.
Precis. Kor och får beter sig inte heller som andra hästar och därför skulle det vara bra om folk tänkte till lite på hästens bästa istället, och erbjöd den en kompis av samma sort.

:bow::bow::bow:

Det är stor skillnad på beteende mellan raserna och sällskap är en sak , men vilket utbyte djuren får av varandra är en helt annan sak;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
913
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur