Salladsbasilika?

SusieQ

Trådstartare
Jag älskar basilika i alla former och har sått ett par sorter än så länge. Beställde lite fröer på nätet och hittade ngt som hette salladsbasilika. Trodde att det var någon slags sallad fast med basilikasmak.
Googlade dock lite nu och det verkar snarare vara vanlig basilika men med STORA blad.
Kan ni hjälpa mig här är, det någon som vet vad det är. Jag gillar ju basilika i vilket fall men det kan ju vara kul att veta vad jag ska förvänta mig för skörd...
Någon som vet?

Salladsbasilika är mycket riktigt basilika med extra stora blad.
Vilka andra sorters basikila ar du sått? Mina egna favoriter är den vanliga, röd, samt thai.
Klotbasilika och citronbasilika tycker jag själv inte är odlingsvärda.
Odlar ALLTID basolika i kruka eller låda som står i skyddat läge, aldrig på friland. Tycker inte det blir bra. Skulle inte klara matlagning på sommarhalvåret utan riklig tillgång på basilika.

Vilka andra sorters basikila ar du sått? Mina egna favoriter är den vanliga, röd, samt thai.
Odlar ALLTID basolika i kruka eller låda som står i skyddat läge, aldrig på friland. Tycker inte det blir bra. Skulle inte klara matlagning på sommarhalvåret utan riklig tillgång på basilika.

Än så länge har jag sått Genovese (min favorit) och kanelbasilika, har thaibasilikafrön också, men förra året blev den uppäten av pyttesmå gröna larver så har inte vågat så den än, ska köpa någon röd sort också och salladsbasilikan då givetvis. Brukar odla i kruka men i år ska jag prova att ha basilikan i växthuset. Det levereras inte fören v. 19 (en anledning till att årets odling ligger lite efter). Håller med dig om att sommaren måste innehålla massor av basilika.

Jag är nog lite udda för jag tycker att citronbasilikan är god och odlingsvärd. Jag har den till fisk och till en vinägerbaserad potatissallad med rostad potatis.

Jag har fått röd basilika tack vare påskharetråden på Senior så jag ser verkligen fram emot att testa den :)

Salladsbasilikan låter spännande, frågan är om det är mycket smak på den eller om det bara sas är stora blad.

[QUOTE="athena_arabians, post: 16937335, member: 111278":)

Salladsbasilikan låter spännande, frågan är om det är mycket smak på den eller om det bara sas är stora blad.[/QUOTE]

Det är lite det jag undrar med, jag gillar Genovesen för att den smakar så mycket. När jag såg och köpte salladsbasilikan trodde jag som sagt att det var sallad med basilikasmak, tycker det är gott med basilika i sallader, men ofta tar bladen över smaken av allt annat och om man bjuder någon som inte gillar basilika (typ min sambo) är det bättre med mildare smak. Vi får väl se när jag odlat och smakat på den. :)

[QUOTE="athena_arabians, post: 16937335, member: 111278":)

Salladsbasilikan låter spännande, frågan är om det är mycket smak på den eller om det bara sas är stora blad.

Det är lite det jag undrar med, jag gillar Genovesen för att den smakar så mycket. När jag såg och köpte salladsbasilikan trodde jag som sagt att det var sallad med basilikasmak, tycker det är gott med basilika i sallader, men ofta tar bladen över smaken av allt annat och om man bjuder någon som inte gillar basilika (typ min sambo) är det bättre med mildare smak. Vi får väl se när jag odlat och smakat på den. :)[/QUOTE]

Som sagt, du får rapportera så vi vet om vi ska köpa en till sort nästa år :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 067
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar