"Säljer inte till sällskap"

Jag ser inte problemet med att kalla ett hundägande för enbart sällskap. Det säger ju inte att hunden har ett understimulerat liv eller ligger på soffan.
Ägaren kan vara väldigt aktiv och lägga många timmar utomhus per dag där hunden är med som sällskap.
De flesta hundar, även brukshundar, är i huvudsak sällskapshundar.
Även sällskaphundar kan leva stimulerande liv. Och vissa tävlingshundar sitter mest i hundgård när de inte är på klubben. Det finns liksom alla sorter.

När jag skulle göra hemsidan till kenneln så gick jag in på massor av kennlar för bruksschäfer och kikade hur de hade lagt upp sina sidor.
Nästan ALLA skrev att målet med aveln var sport och tjänst eller tävling och tjänst. Det lät faktiskt som att det var ett krav. Och lite…drygt.

Därför formulerade jag det lite annorlunda.

Känns som du nedvärderar dig @Niyama 💜
Jag skulle gjort en massa mer med Knut men det har varit mycket för mig privat. Han lider inte då jag motionerar mycket. Ute tränar vi även på olika saker så vi är väldigt aktiva.
Cyklar även endel.
Men många kurser har de inte blivit..

Tror faktiskt det mest är uppfödare som är rädda att de som köper inte har insikt i vad som krävs. De skriver så för en ska förstå att de inte bara är rasta och mysa.
De är måna om sina valpar och att de får bra hem som vet vad som krävs 🙂

Hör av dig och beskriv vad du erbjuder!

Jag ser inte problemet med att kalla ett hundägande för enbart sällskap. Det säger ju inte att hunden har ett understimulerat liv eller ligger på soffan.
Ägaren kan vara väldigt aktiv och lägga många timmar utomhus per dag där hunden är med som sällskap.
De flesta hundar, även brukshundar, är i huvudsak sällskapshundar.
Även sällskaphundar kan leva stimulerande liv. Och vissa tävlingshundar sitter mest i hundgård när de inte är på klubben. Det finns liksom alla sorter.

När jag skulle göra hemsidan till kenneln så gick jag in på massor av kennlar för bruksschäfer och kikade hur de hade lagt upp sina sidor.
Nästan ALLA skrev att målet med aveln var sport och tjänst eller tävling och tjänst. Det lät faktiskt som att det var ett krav. Och lite…drygt.

Därför formulerade jag det lite annorlunda.
Exakt det här ⬆️. Tycker din text lät tydlig och trevlig.

Jag skulle tycka att det känns lite fånigt att kalla min hund för nåt annat än aktiv sällskapshund, även om vi kommer ut på lite tävlingar.

Exakt det här ⬆️. Tycker din text lät tydlig och trevlig.

Jag skulle tycka att det känns lite fånigt att kalla min hund för nåt annat än aktiv sällskapshund, även om vi kommer ut på lite tävlingar.
Men det beror ju helt på vad för tävlingar? Tävlar du bruks har du helt klart en brukshund och inte en sällskapshund.
Hundar är ju ett sällskap oavsett vad man gör med dom.

Men det beror ju helt på vad för tävlingar? Tävlar du bruks har du helt klart en brukshund och inte en sällskapshund.
Hundar är ju ett sällskap oavsett vad man gör med dom.
Spår är planen för min framtida hund. Men några tävlingar om året känns inte som att det gör hunden till nåt mer än en aktiv sällskapshund.

Jag tolkar det som att hunden (förutom att umgås, promenera, gå någon kurs och liknande som vanliga sällskapshundar gör) ska få göra det specialarbete den är avlad för - jakt, vall eller liknande.

Från någon som föder upp just sällskapshundar hade jag nog mest tolkat det som att uppfödaren har hybris. :angel:

Spår är planen för min framtida hund. Men några tävlingar om året känns inte som att det gör hunden till nåt mer än en aktiv sällskapshund.
Beror väl på vad du köper för ras skulle jag säga.
Men att kalla en schäfer för sällskapshund är bara larvigt. Det är en brukshund.

Jag tolkar det som att hunden (förutom att umgås, promenera, gå någon kurs och liknande som vanliga sällskapshundar gör) ska få göra det specialarbete den är avlad för - jakt, vall eller liknande.

Från någon som föder upp just sällskapshundar hade jag nog mest tolkat det som att uppfödaren har hybris. :angel:
Ja, som sagt är det ju begripligt när det gäller jakt, vallning osv. Det här gäller olika brukshundraser.

Beror väl på vad du köper för ras skulle jag säga.
Men att kalla en schäfer för sällskapshund är bara larvigt. Det är en brukshund.
Schäfer ser man väl ändå oftare att säljes till tjänst eller ev tävlig snarare än att någon skriver att de inte är till enbart sällskap. Jag tränar spår och sök i olika varianter, går kurser och springer med min men jag vet många uppfödare som hellre säljer till någon som får mer "papper på resultaten" av sitt tränande.

Ej brukshundras, troligtvis.
Ja då tillhör den ju den grupp den tillhör kort och gott sen är det svårt att säga om det är orimliga önskemål från uppfödaren när vi inte vet ras.
En bichon som tidigare nämnt är orimligt en labrador inte och en border collie inte alls.

Jag tycker att det är skillnad på brukshund och bruksras, sällskapshund och sällskapsras.
Der går utmärkt att ha en bruksras till sällskap utan att den utför bruksarbete bara man aktiverar den med något :)
Ja och att kalla en schäfer för sällskapshund blir helt fel det är en brukshund och en brukasras, att vara sällskap är alla hundar.

Schäfer ser man väl ändå oftare att säljes till tjänst eller ev tävlig snarare än att någon skriver att de inte är till enbart sällskap. Jag tränar spår och sök i olika varianter, går kurser och springer med min men jag vet många uppfödare som hellre säljer till någon som får mer "papper på resultaten" av sitt tränande.
Inte den blekaste men att sälja dom som sällskapshund eller kalla dom för det är bara helt fel.

Ja då tillhör den ju den grupp den tillhör kort och gott sen är det svårt att säga om det är orimliga önskemål från uppfödaren när vi inte vet ras.
En bichon som tidigare nämnt är orimligt en labrador inte och en border collie inte alls.
Men alltså tråden handlar inte om huruvida uppfödare har orimliga önskemål utan om vad de egentligen menar med det de skriver.

Förstår hur du tänker @Niyama .
Skulle jag köpa hund nu så skulle det bli en sällskapshund. Sällskap ute på gården, vid uteritter, följa med ut och plocka svamp och kanske lära sig söka svamp, följa med på promenader och liknande, för mig ren sällskap och kompis med möjligen enstaka kurs. Så skulle nog som du tveka på att kontakta uppfödare som skriver att dom inte säljer enbart till sällskap.

Sedan om det är rätt eller fel är en annan sak.

Ja och att kalla en schäfer för sällskapshund blir helt fel det är en brukshund och en brukasras, att vara sällskap är alla hundar.
Om den inte utför något ”bruksit” utan hålls enbart som sällskap är det i mina ögon en sällskapshund.
Tävlar den mycket är det en tävlingshund, är den i tjänst en tjänsehund osv. För mig.
Och det är kanske pga att vi definierar hundarna olika som problem uppstår när uppfödare formulerar sig som i trådstarten?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 543
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 497
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 277
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar