Sälja svårlastad häst, hur?

Sv: Sälja svårlastad häst, hur?

Vet inte om du läste det men ägaren, elelr hon som hade hästen innan har dött. så hennes pappa står som ägare och är INTE speciellt erfaren av hästar. Han skulle aldirg kunna lasta honom i och med att det antagligen är han som satt problemen från början då han inte ville gå in en gång och han började skrika och slå.
Och han står kvar i samma stall, så han ha rinte transporterats sen han var unghäst och plötsligt vägrade gå in.

Självklart kan jag "bara" lämna hästen och låta honom ta hand om det men jag skulle inte klara det. Så kär som jag är i den hästen så hade jag aldrig kunnat bara lämna honom i en sån situation där han inte känner sig trygg!

Det var vansinnig snällt av dig. Förmodar då att ägaren bara är glad att bli av med hästen. Då kan den ju säljas billigt till någon som kan ta itu med problemet. Det går alltid att få in en häst i kärran. Den som lyckas med det är ju också den som förmodligen kan klara hästen i framtiden.

Hälsning Maja

Om han reser sej, så prova med ett kedjegrimskaft under hakan som fästes i grimman, eller över nosen. Där får man också prova sej fram, det finns hästar som det inte fungerar på. Vi har haft en häst som reste sej, men som lät bli om det satt ett kedjegrimskaft under hakan, däremot om man satte det över nosen, reste han sej ännu mer (har nåt med mottrycksreflex att göra). Eller prova en repgrimma med knutar. På vår häst som reste sej, så hade repgrimman ingen funktion. Det är viktigt också, att man inte drar i grimskaftet, så att man snörper åt på hästen, när man är på väg mot transporten, då kan man gärna gå med slakt grimskaft, utan meningen är, att det ska kännas obehagligt, när hästen reser sej, så att den ska tycka det är trevligare att inte göra så igen.

Vi lastar alltid i träns också, med grimma utanpå. En del hästar knallar in, då de fått på sej ett träns, varför vet jag inte. Men det fungerar.

En annan häst vi lastat, sprang in bara den såg en kvast! Ännu en skulle det pratas med len och mild babyröst åt, innan den behagade kliva in i sitt åk.
De har sina egenheter, det gäller bara att lista ut vilka de är.

Om han reser sej, så prova med ett kedjegrimskaft under hakan som fästes i grimman, eller över nosen. Där får man också prova sej fram, det finns hästar som det inte fungerar på. Vi har haft en häst som reste sej, men som lät bli om det satt ett kedjegrimskaft under hakan, däremot om man satte det över nosen, reste han sej ännu mer (har nåt med mottrycksreflex att göra). Eller prova en repgrimma med knutar. På vår häst som reste sej, så hade repgrimman ingen funktion. Det är viktigt också, att man inte drar i grimskaftet, så att man snörper åt på hästen, när man är på väg mot transporten, då kan man gärna gå med slakt grimskaft, utan meningen är, att det ska kännas obehagligt, när hästen reser sej, så att den ska tycka det är trevligare att inte göra så igen.

Vi lastar alltid i träns också, med grimma utanpå. En del hästar knallar in, då de fått på sej ett träns, varför vet jag inte. Men det fungerar.

En annan häst vi lastat, sprang in bara den såg en kvast! Ännu en skulle det pratas med len och mild babyröst åt, innan den behagade kliva in i sitt åk.
De har sina egenheter, det gäller bara att lista ut vilka de är.

tack för dina tips!
Men har provat att lasta i grimma, repgrimma, träns och allt. När han reser sig håller jag emot eftersom han ska gå fram för att få eftergift men han får bara panik och slår över. Kvast får han också mer panik över.

Får försöka lista ut nå bra sätt och sen bara hyra en transport plus bil (FAN, dyrt!) över en dag och bara vänta ut honom.

Ärligt så tror jag du gör varken till eller från att träna en dag. Må hända att du får in hästen men för att få det hållbart så behöver man befästa lastningen genom att göra träna varje dag till minsta motstånd är borta. och som jag sa innan så kan all träning vara som bortblåst när den nya ägaren kommer med en ny transport som har nya dofter i sig.

För hästens skull tycker jag det är bättre att du lämnar över det till nya ägaren. Inte för att du inte skulle klara av det men under de förutsättnigar du har så tycker jag att hästen skulle slippa ett nytt stressmoment till med ny ägaren dvs nya signaler och ny transport.

Jag har suttit på en häst medan vi väntade på nödslakten. Han skulle lastas på tävlingsplats, men började resa sig. Ägaren satte en jacka över huvudet på honom, han slog över och knäckte nacken. Men levde, och försökte resa sig trots att kroppen inte lydde honom. Innan chocken hade släppt hos ägarna, hade han hunnit göra hela ena sidan av ansiktet till köttfärs och skrapat ut ögat på den sidan.

Sätt INTE något över huvudet på hästen. Riskera inte svåra skador för att ta en genväg.

Du som fodervärd anser inte jag är skyldig till att göra någonting eftersom det inte är du som ska sälja hästen, har iofs inte läst hela tråden så det kanske framkommer nån annanstans.
Jag var och skulle köpa mig en häst en gång, dessa informerade dock inte om att hästen aldrig hade blivit lastad....de lastade på hästen men den var ju totalflippad (naturligtvis) och jag trodde seriöst att transporten skulle gå i tusen delar för hästen flög ut genom framdörren.
Jag är evigt tacksam över att de lät köpet gå tillbaka, annars hade jag kunnat hålla mig för skratt.
Dvs hade jag vetat detta så hade jag kanske inte kört de 50 milen med transport utan beställt en lastbil till häststackaren. Så det hade jag nog rek om jag skulle sälja en sådan häst så länge man är nogrann med att informera de nya ägarna om lastproblemet.
Anledning till att jag inte köpte denna hästen sen var att jag kände att hade den väl lärt sig att den kommer ut där fram så är risken stor att den fortsätter, speciellt med tanke på att det var en väldigt skarp och dominant häst.
Men som sagt lastbil brukar fungera :)

delvis KL
även jag har sett en häst som gick över och skadade sig rejält illa i ryggen pga ett skynke över huvudet. Denna häst lever visserligen idag men det var låg rehabilitering och onödigt lidande.
Såg nu att ägaren var död, men som sagt var bara tydlig med att hästen är svår att lasta så löser det sig säkert

ja det gäller att man är medveten om vilka risker det kan medföra. Då jag tipsat om detta, har jag skrivit,att det endast är ett nödknep att ta till. Och endast om man känner hästen väl. Hästar reagerar väldigt olika på att inte se nåt. En del rör sej inte ur fläcken, en del får panik.. Helst ska det inte användas alls.(missförstå mej rätt)

Men man kan täcka på andra sätt, det vill säja, skärma av sikten, ifall hästen är huvudskygg och tycker att det känns trångt med taket i transporten, så slipper den se taket, om man skärmar av, så att den bara ser framåt.

Väggar i en transport, kan upplevas som tryck, av hästen, fast de inte ens nuddar väggen. Hästen har en medfödd mottrycks reflex, och kan då gripas av panik i ett trångt utrymme om den upplever trycket, och inte kan gå undan.
Har hästen en gång upplevt den här obehagskänslan, har den fått en rädsla befäst, och med rädda hästar fungerar det så, att det man inte ser, det finns inte, och då behöver man inte vara rädd. Som ett exempel kan man ju när man rider, vända hästens huvud bort från det den skyggar för, så att man tar sej förbi det hinder den är rädd för.

Bara en liten förklaring till, hur jag menar med täcka.

... eller så kan man göra något åt problemet, istället för att lägga tid och energi på symtpomen.

Jag tycker inte om alla de här tricken och trixen. Hästen har ingen tillit till handlern, bota det och situationen blir bättre på flera plan.

Precis, ja helst ska man ju jobba med sej o hästen, så att man kommer åt problematiken och slipper ta till trix. Mina tips var endast såna som skall användas i nödfall, ifall situation skulle uppstå, så att man måste åka fort till t ex veterinär med häst som krånglar, och som inte fått den här träningen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 911
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar