Sälja svårlastad häst, hur?

Sv: Sälja svårlastad häst, hur?

Tack alla för bra tips! Får helt enkelt prata med ägaren så får vi komma överrens om något..

Känns inte så schyst att sälja hästen och sen bara lämna den utan att den går på lixom, men det är ju juridiskt korrekt men går emot mig ^^

Jag lovar att den går på förr eller senare. Jag har aldrig hört talas om någon häst som blivit såld och fortfarande står kvar i säljarens stall:D

Om ni upplyser om problemet så lär köparna ta god tid på sig för att lasta hästen. Sedan har du ju problemet att du kan ju träna i en lånad transport men sedan kommer köparen imed sin transport som kanske luktar kor eller får eller något annat och då lovar jag att ni är tillbaka på ruta ett ändå. Detta kan nämligen få den mest lättlastade häst att fundera mer än en gång innan den går på.

Jäklar vilket bra tips:banana:

Nu ska jag bygga tunnlar och allt möjligt trångt.

Tackar:bow:
/Söderböna

Haha det har jag provat på min häst och han älskar den leken. Han går under presseningar emellan trånga passager upp på cementfundament som värsta cirkushäst :D Men tydligen är transporten inte en lika kul lekplats :crazy:

Misstänker väl att detsamma skulle ske med min dam. Men faktiskt så behöver hon träna på trånga utrymmen. I förra stallet så hade vi en spolspilta, stor som en rymmlig ponnybox. I denna vägrade hon gå in med huvudet före. Backa in helt OK men inte med huvudet före. Inte ens när jag öppnade bakdörren och tänkte "vi ska bara gå igenom ut på andra sidan".
Tvärnobben:crazy:

Och vad det gäller lastningen så har hon helt enkelt kommit på att man inte alltid behöver göra som matte vill. Gick från super lätt lastad till "glöm det jag har ingen lust- kasta sig åt sidan" pga av slarv från min sida. Råkade stå och hålla i panikhaken vid en lastning och de som skulle stänga bakbommen var lite trötta och stod och väntade på att jag skulle komma ut istället för att stänga den. Varvid min dam rycker upp huvudet och haken löser ut sig och hon promenerar ur. Det här lyckas jag med 2:eek: gånger sedan var det kört:cry:

Nu är jag övertygad om att det stora problemet sitter hos mig, jag räknar redan från början med att det ska gå åt skogen. Men så fort snön försvinner så ska vi ta tag i transportbiten igen. Målet blir att kunna skicka in henne själv:bump:

/Söderböna

I de flesta fall handlar det inte om transporten utan hur vi människor blir när vi ska lasta hästar. Hur många gånger har man inte sett en "svårlastad" häst kliva rätt på när ägaren gått därifrån? Jag har iaf ett antal fall på lager... Min häst går inte på om jag är för nervös kan jag ju säga men är jag lugn och bestämd tar det knappt en minut. Jag försöker inte tracka dig utan det är ett faktum att ofta beror det på den som lastar.

Jag förstår inte riktigt varför du ska lägga ner mycket tid och pengar på att lastträna din foderhäst när det är ägaren som får betalt för det? Iof kommer du säkerligen lära dig en hel del men det smakar det så kostar det. Om du nu ska göra detta så skulle jag absolut ta hjälp av en kunnig.

Egentligen borde ju ägaren stå kostnaden, det är ju ändå han som får mer betalt om hästen är lastbar. Dessutom går det nog snabbare att sälja hästen.

Fruktansvärt med hans dotter.

Jag skulle inte hålla på alls, utan hoppas på att ev. köpare har vana o hästen bara går in:grin:

Har man inte gjort upp att hästen ska lämnas tillbaka på plats, så är det nu säljarens uppgift.
Han kan gå ner i pris.

Har en häst på foder nu som ska säljas till våren/sommaren. Bara ett problem, han går inte att lasta. Tyvärr så har jag varken bil eller körkort så lasttränar edast då jag har tillgång till släp och bil, som när andra i stallet vart iväg osv. Men det blir ju oftast väldigt snabbt och inte regelbundet.

Han går utan problem upp på rampen men vägrar gå in. Har provat det mesta, mat och godis, helt ensam, i träns, endast grimma, folk som puttat osv. Men han reser sig bara och har slått över ett par gånger.

Han är 168 i mkh och ganska maffig, så det är ingen liten häst vi har att göra med. När han var unghäst hade han en tumör i huvudet och förknippar nu transporten med smärta (tror jag!). Fast detta var 3-4 år sedan.

Så, hur säljer man en häst som inte går att lasta? Finns det ngt sätt överhuvudtaget att transportera den?

Han är ju helt underbar annars!

Vilken tur du har som bara har hästen på foder då. Hoppas du har ett bra kontrakt som du bara kan säga upp och låta ägaren komma och hämta hästen. För det här är ju egentligen inte ditt bekymmer alls.

Förmodar att du inte vill ha hästen längre då den skall säljas och när man tar på foder istället för att köpa så är det ju för att man inte vill ha hästägaransvaret. Om hästen kunde transporteras till dig, så kan den ju även åka därifrån. Ägaren får väl ordna det om inte du lyckas få det på kärran. Begär att ägare och köpare kommer och hämtar hästen.

Att lasta hästar som inte vill när man inte har rutin är farliga grejor. Både för människa och häst. Jag förmodar att ägaren inte vill låta dig ta det ansvaret.

Hälsning Maja

Lägg ner 5-6 tusen på att lastträna hästen tillsammans med någon riktigt duktig??

eller....

En jag vet hade en svårlastad häst. Ville ha 30 000kr för den. La ut den på annons för runt 40 000kr, berättade att den var svårlastad och köparen "prutade" ner hästen till 33 000kr. :grin: :angel:

I de flesta fall handlar det inte om transporten utan hur vi människor blir när vi ska lasta hästar. Hur många gånger har man inte sett en "svårlastad" häst kliva rätt på när ägaren gått därifrån? Jag har iaf ett antal fall på lager... Min häst går inte på om jag är för nervös kan jag ju säga men är jag lugn och bestämd tar det knappt en minut. Jag försöker inte tracka dig utan det är ett faktum att ofta beror det på den som lastar.

Jag förstår inte riktigt varför du ska lägga ner mycket tid och pengar på att lastträna din foderhäst när det är ägaren som får betalt för det? Iof kommer du säkerligen lära dig en hel del men det smakar det så kostar det. Om du nu ska göra detta så skulle jag absolut ta hjälp av en kunnig.

Detta skriver jag under på!
Det är oxå en av anledningarna till att jag lastar som jag gör! Att när man är nervös (som hästen tolkar som rädd) be häst att följa med in i ett trångt utrymme är ju jätte svårt!
Det är lättare att driva på som nervös!

Film när jag lastar min då 4 åriga märr:
http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k

Men det där ser ju ut som en arab!?! och då är det ju fusk :D

Saknar mina araber när jag lastar min hbl-kille... han använder inte hjärna på samma sätt som dem :p

Jaha oj, my bad... visste inte att det var fusk med araber...
du kan ha rätt iofs, alla mina är araber och alla är ungefär lika lätta att lasta :D

Dock vet jag att man kan lasta även andra raser på detta sätt ;)

Ja antingen beror det på att jag pratar arabiska så bra för mina araber förstod alltid vad jag menade när jag lastade dem eller så är de klokare än min hbl-kille ;) (jag kan lasta honom på samma sätt som du på hemmaplan men han får cellras på bortaplan...)

Vilken tur du har som bara har hästen på foder då. Hoppas du har ett bra kontrakt som du bara kan säga upp och låta ägaren komma och hämta hästen. För det här är ju egentligen inte ditt bekymmer alls.

Förmodar att du inte vill ha hästen längre då den skall säljas och när man tar på foder istället för att köpa så är det ju för att man inte vill ha hästägaransvaret. Om hästen kunde transporteras till dig, så kan den ju även åka därifrån. Ägaren får väl ordna det om inte du lyckas få det på kärran. Begär att ägare och köpare kommer och hämtar hästen.

Att lasta hästar som inte vill när man inte har rutin är farliga grejor. Både för människa och häst. Jag förmodar att ägaren inte vill låta dig ta det ansvaret.

Hälsning Maja

Vet inte om du läste det men ägaren, elelr hon som hade hästen innan har dött. så hennes pappa står som ägare och är INTE speciellt erfaren av hästar. Han skulle aldirg kunna lasta honom i och med att det antagligen är han som satt problemen från början då han inte ville gå in en gång och han började skrika och slå.
Och han står kvar i samma stall, så han ha rinte transporterats sen han var unghäst och plötsligt vägrade gå in.

Självklart kan jag "bara" lämna hästen och låta honom ta hand om det men jag skulle inte klara det. Så kär som jag är i den hästen så hade jag aldrig kunnat bara lämna honom i en sån situation där han inte känner sig trygg!

Detta skriver jag under på!
Det är oxå en av anledningarna till att jag lastar som jag gör! Att när man är nervös (som hästen tolkar som rädd) be häst att följa med in i ett trångt utrymme är ju jätte svårt!
Det är lättare att driva på som nervös!

Film när jag lastar min då 4 åriga märr:
http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k

Förstår, men jag är inte nervös. Jag har inte ens kravet att han ska gå in helt. Har försökt låta andra lasta honom men det funkar inte bättre. En väns pappa som jag tycker har stor erfarenhet av sånna hära situationer och hästar, man det går inte när han försöker heller.

Det KAN ju vara jag som är problemet men jag tvivlar på det. har precis samma hantering som annars..

Om hästen verkligen (nu menar jag verkligen) har grava last fobier dvs inget som löses av att hanteraren är en annan, utan grundat i tidigare erfarenheter så har du två val som jag ser det.

a) vänta med köp så tillvida att du lägger ner VESÄNTLIG tid på lastning och lastträning, tar hjälp och jobbar under en längre period med att befästa förtroende och en fungarande häst som kan lastas oavsett tidpunkt och dag och tillfälle

eller
b) du inser att detta är ett problem som inte löses på en dag, se ovan, och har du inte den tiden, pengarna eller energin eller möjligheterna, så säljer du hästen och är ärlig runt last problemet.

om du frågar mig så är chansen större att det blir bra för hästen om du säljer den som svårlastad, än att man i försäljnings tagen skall forcera in en lastträning som borde gjorts för länge sen.

sista alternativet är att du lägger pengar på hjälp tillräckligt för att nödhjälpligt få in hästen i trailern så att du kan få bort den från gårdsplan i samband med försäljning. jag skulle tro att det är en trist väg att gå, då köparna sen kommer ifrågasätta detta när det sen blir problem, om inget nämnts. Inte direkt schysst mot hästen heller.

Det är klart att du är nervös! du vet att hästen inte kommer gå in, och det speglar givetvis av sig i ditt kroppspråk!

Jag hade en valack som var väldigt rädd för transporten, den gången vi fick in honom själva så skakade hela hästen och var livrädd!
Tog ut tränare och 3 timmar senare var han helt trygg i transporten.

Han var en av de svåraste hästar denna tränare hade varit med om.

Har du provat att försöka avskärma så att han inte ser uppåt. Sätta på honom googles så att han bara kan se rakt fram? Vår ponny gick att få in, om man satte en toppluva över ögonen, snurrade honom några varv, och sen gick man in. När han väl var inne, brukade det inte vara några problem. Det här är bara ett sista nödknep, som vi brukar använda oss av ifall hästar absolut inte går in, och det inte finns tid för längre träning.

Läste nån bok av Monty Roberts, där de lärde hästar stå i startboxar, och där de ibland skärmade av från det som hästen skyggade för genom skygglappar. Man får prova sej fram vad som fungerar. En del räcker det med att täcka så de inte ser uppåt, en del att de bara ser rakt fram, och så har vi extremfallet, vår ponny, som man måste avleda helt.

Vi hade hjälp av en känd tränare sen, han tog bara betalt ifall han lyckades, samt bensinersättning. Vi fick också av honom en massa ledning och tips för hur vi skulle träna med ponnyn och oss själva. Det fungerade, och idag går han för det mesta in, kan testa oss ibland, men han är en sån sort som ifrågasätter en massa saker varje dag.

KL

Min häst var otroligt svårlastad. Han blev skrämd när vi skulle lasta honom som nyköpt, trängde sig under bakbommen innan vi fått upp luckan och galopperade iväg 1½ km. Den gången sederade vi honom då vi hade 50 mil hem och kunde inte vänta hela dagen...

Då var han rädd några gånger efter det och svår att få på. Sedan fick vi på honom några gånger utan problem, och sedan tog det tvärstopp, han vägrade. Då var han ju inte rädd längre, bara dum (eller smart kanske snarare). Tycker det är viktigt att veta varför hästen inte vill gå in... En "dum" häst kan man tvinga litegrann på ett sätt man inte kan med en som är rädd. Vi visste ju att han varit snäll att lasta innan, och att han var van att åka transport.

Till slut köpte vi en transport med fronturlastning. Förutom att det är en bra investering säkerhetsmässigt (man kan t ex enkelt lasta ur på egen hand utan att riskera att få bakluckan över sig) så är den väldigt pedagogisk. Det är ALLTID fel att backa. Gå framåt är alltid bra! Vi tog ur inredningen och gick igenom några gånger. Det var ljust och öppet, han fick mycket beröm och godis.

Lite påtryckningar också, jag lastade alltid med repgrimma och långt grimskaft. När han tog ett steg fram så spände jag grimskaftet (utan att dra, bara spänna) och backade han då igen så höll jag kvar så att det tryckte i nacken. Den första tiden gick vi alltid rakt igenom 2-3 gånger för att sedan stanna den fjärde gången och fälla upp luckan. När han väl stod inne i transporten lugnt och sansat så var det inga problem, det var mest på vägen han slängde sig bakåt och åt sidorna.

Att han slängde sig utåt sidorna löste vi enkelt. Jag hittade ett tjockt dräneringsrör för åkrar i tjock, hård plast (ca 40 cm i diameter). Denna lade jag längs lastrampen. När han tog ett kliv ner där så fick han inget grepp, utan liksom gled längs röret. Det tyckte han var äckligt, och slutade snabbt med detta. Såg dock lite kul ut när vi en period släpade med röret till träningen och la ut när vi skulle hem :P

Nu hör ju min häst till den väldigt lättmutade sorten, men går det inte ens om den är lite hungrig? Verkar den rädd, eller bara otränad eller rentav "dum"?

Smart! Får prova att täcka honom nästa gång.
Han är både rädd och dummar sig. Eller han kopplar ju transporten med obehag, och det skulle ALDRIG gå att tvinga in honom. Som jag skrivit förut är han 168 hög och stor och maffig. Han reser sig så fort jag sätter för mkt press och slår över..

Han vågar gå upp på rampen utan problem, men IN går han bara inte ..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 911
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar