Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jäklar vilket bra tips
Nu ska jag bygga tunnlar och allt möjligt trångt.
Tackar
/Söderböna
Egentligen borde ju ägaren stå kostnaden, det är ju ändå han som får mer betalt om hästen är lastbar. Dessutom går det nog snabbare att sälja hästen.
Fruktansvärt med hans dotter.
Har en häst på foder nu som ska säljas till våren/sommaren. Bara ett problem, han går inte att lasta. Tyvärr så har jag varken bil eller körkort så lasttränar edast då jag har tillgång till släp och bil, som när andra i stallet vart iväg osv. Men det blir ju oftast väldigt snabbt och inte regelbundet.
Han går utan problem upp på rampen men vägrar gå in. Har provat det mesta, mat och godis, helt ensam, i träns, endast grimma, folk som puttat osv. Men han reser sig bara och har slått över ett par gånger.
Han är 168 i mkh och ganska maffig, så det är ingen liten häst vi har att göra med. När han var unghäst hade han en tumör i huvudet och förknippar nu transporten med smärta (tror jag!). Fast detta var 3-4 år sedan.
Så, hur säljer man en häst som inte går att lasta? Finns det ngt sätt överhuvudtaget att transportera den?
Han är ju helt underbar annars!
I de flesta fall handlar det inte om transporten utan hur vi människor blir när vi ska lasta hästar. Hur många gånger har man inte sett en "svårlastad" häst kliva rätt på när ägaren gått därifrån? Jag har iaf ett antal fall på lager... Min häst går inte på om jag är för nervös kan jag ju säga men är jag lugn och bestämd tar det knappt en minut. Jag försöker inte tracka dig utan det är ett faktum att ofta beror det på den som lastar.
Jag förstår inte riktigt varför du ska lägga ner mycket tid och pengar på att lastträna din foderhäst när det är ägaren som får betalt för det? Iof kommer du säkerligen lära dig en hel del men det smakar det så kostar det. Om du nu ska göra detta så skulle jag absolut ta hjälp av en kunnig.
Vilken tur du har som bara har hästen på foder då. Hoppas du har ett bra kontrakt som du bara kan säga upp och låta ägaren komma och hämta hästen. För det här är ju egentligen inte ditt bekymmer alls.
Förmodar att du inte vill ha hästen längre då den skall säljas och när man tar på foder istället för att köpa så är det ju för att man inte vill ha hästägaransvaret. Om hästen kunde transporteras till dig, så kan den ju även åka därifrån. Ägaren får väl ordna det om inte du lyckas få det på kärran. Begär att ägare och köpare kommer och hämtar hästen.
Att lasta hästar som inte vill när man inte har rutin är farliga grejor. Både för människa och häst. Jag förmodar att ägaren inte vill låta dig ta det ansvaret.
Hälsning Maja
Detta skriver jag under på!
Det är oxå en av anledningarna till att jag lastar som jag gör! Att när man är nervös (som hästen tolkar som rädd) be häst att följa med in i ett trångt utrymme är ju jätte svårt!
Det är lättare att driva på som nervös!
Film när jag lastar min då 4 åriga märr:
http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k