Sälja svårlastad häst, hur?

Pallen

Trådstartare
Har en häst på foder nu som ska säljas till våren/sommaren. Bara ett problem, han går inte att lasta. Tyvärr så har jag varken bil eller körkort så lasttränar edast då jag har tillgång till släp och bil, som när andra i stallet vart iväg osv. Men det blir ju oftast väldigt snabbt och inte regelbundet.

Han går utan problem upp på rampen men vägrar gå in. Har provat det mesta, mat och godis, helt ensam, i träns, endast grimma, folk som puttat osv. Men han reser sig bara och har slått över ett par gånger.

Han är 168 i mkh och ganska maffig, så det är ingen liten häst vi har att göra med. När han var unghäst hade han en tumör i huvudet och förknippar nu transporten med smärta (tror jag!). Fast detta var 3-4 år sedan.

Så, hur säljer man en häst som inte går att lasta? Finns det ngt sätt överhuvudtaget att transportera den?

Han är ju helt underbar annars!

Sv: Sälja svårlastad häst, hur?

Det finns ju folk som hjälper till att träna lastning, har du anlitat någon sådan någon gång?

Sen är det ju inte mer med det, man får annonsera hästen som svårlastad. Det finns många duktiga hästmänniskor, bara för att du inte klarar av det betyder det ju inte att det är omöjligt :) Hoppas inte du tycker jag verkar dryg, för det är inte så jag menar.

Jo men har inte råd med någon sådant tyvärr, går gymnasiet och jobbar samtidigt för att få det att gå runt med stallhyran.

Nejdå, förstår precis vad du menar men vad gör man dagen då de ska hämta honom lixom? Han lär ju inte gå in i transporten iallalfall..

Hur länge i sträck har du provat?

kan ju vara så att om man väntar ut hästen i 6 timmar så tröttnar han kanske på att stå utanför...
ingen superbra lösning kanske, men vad gör man?

Jag skulle dock skrapa ihop pengarna till en sådan sak, det brukar inte vara jätte dyrt. Min fd tränare tog 250 kr/h och höll på tills det var klart och instruerade även ägaren under den tiden.

Problemet är att jag oftast inte har tillgång till att låna transport & bil i 6 timmar :(

Får kolla över det. Vet du kanske något bra ställe man kan hitta sånna tjänster? blocket kanske?

Bil är det inte säkert du behöver vi lånade ett boggiesläp med stödben bak och lasttränade. ´
Det var inga problem, och är han utannonserad som svårlastad kan de ju testa vid provridningen o så ser man ju hur de beter sig också.

Tack för svar. Men om han inte går in vid försäljningen då? VAD gör man?

Du får helt enkelt förberedda spekulanterna på att det är möjligt att dom kommer bli tvungna att se till att han bli hämtad med lastbil.
Har ni någon gång testat att ge honom lugnande innan han blir lastad? Brukar i akuta nödfall kunna lösa problemet.
Men du/ni får vara beredda att gå ner rejält i pris om det är så stora problem med lastningen som du får det att låta som...

/Camilla

Jag har själv köpt en svårlastad häst, jag anlitade en hästtransportör med en stor hästbuss. Hästen gick bara rätt in, inga problem alls...Dels så är chaufförerna mycket vana, i bussarna är det oftast flera hästar och det är mycket större så det brukar inte vara några problem. Sen tränade vi lastning hemma i lugn och ro:)

Men det var inte din häst, du hade den på foder? Vad säger ägaren? Då är det väl egentligen ägaren som ska fundera över om de vill sälja en svårlastad häst till ett lägre pris eller anlita någon tränare för att försöka komma till rätta med problemet. Samt bestämma med ev köpare när och med vad (släp eller lastbil, sedering eller inte) hästen ska hämtas

Träna på att gå med hästen genom trånga passager. Gärna där det är mörkt.
Tex att gå in i stallet utan att tända lampor.

Får en del år sen hämtade vi ett gäng helt ohanterade hästar hos en gubbe.
Hans stallgång var så smal att man inte kunde möta en häst i gången.
Men hästarna trasslade sig fram genom stallgångarna, trots det.
Dessa hästar var löjligt lätta att lasta, de tyckte väl att transporten såg rymlig ut. :D

Som jag ser problemet har du två alternativ antigen lägger du ner lite pengar på att få hästen lasttränad och säljer till ett lite högre pris eller så säljer du billigare och låter köparen lösa problemet. I det senare fallet behöver du inte bekymra dig om hur det ska gå att lasta utan blir då helt upp till köparen.

Har själv köpt en häst som inte gått att lasta på nio år. Det tog mig 4,5 timmar innan han klev in i transporten. Hade nog gått fortare om jag sluppit all hjälp som säljaren ville ge i början. Men efter fyra timmar tröttnade dom och gick och fika. När vi väl blev ensamma så gick det ganska smärtfritt att få in honom.

Han gjorde ungefär som du beskriver att din häst gör. Det jag gjorde var att först ta bort rampen, vi har kombidörrar på vår släp. Sedan när vi blev själv ställde jag helt enkelt med en lång lina inne i släpen och han fick stå där han stod men med tryck i nacken. Han reste sig ett bar gånger men jag höll bara trycket kvar med lina i grimman och efter tre resningar gick han in på mycket darrande ben ska tilläggas. Så det är ju helt klart att han varit med om något obehagligt. Idag går han rakt in med mig snart kommer han att kunna gå in själv.

Hästtransport går att hyra och kostar nån hundralapp.

Ladda med rejält med tålamod och låt det ta den tid det tar. Försökt med hungrig häst och mat i trailern? Ofta kan man ju också montera bort mellanväggen så att det blir gott om plats. Att parkera nära staket eller vägg så att hästen inte kan smita åt sidan är också bra. Se till att ha hjälp. Bli inte arg!

Hur pass lydig är han vid hand (utan transport som väntar)? Är det tveksamt vem som bestämmer kan du börja träna fast du inte har någon transport.

Han går utan porblem genom smala gångar osv annars. Vi tränar en del NH och han följer mig löst överallt i princip. Han litar på mig och när det är annat som är läskigt brukar det inte ta många minuter att övertyga honom. Men det är just med transporten.
Får väl se vad ägaren säger, annars får jag hyra bil+transport, guuud vad dte kommer bli dyrt!!! Kan ju tillägga att ägaren står i en rätt klänslig position då det var hans dotters häst, och hon tog livet av sig. Så jag vill inte pusha och pressa ägaren hur mycket som helst heller lixom..

Får prova att lasta utan ramp så att de bara kliver rakt in då.. Det lär väl vara värt allt jobb med tanke på priset men eftersom att det ändå inte är jag som får betalt för honom så kanske det känns ganska lönlöst..

Kan ju tillägga att det inte går att locka med mat. Han är otroligt kräsen med maten och tycker inte om man säkrskilt mycket. Jag vet, han är lite speciell!

Har aldrig träffat en häst som går att locka med mat, annat än om den har utarbetat ett system för att plocka av ägaren mat.

Jag har lastat många hästar som ägarna betecknat som omöjliga, det var inga problem med hästarna. De krävde tid och konsekventa signaler och en utarbetad strategi. Däremot hade ägarna problem, och vissa av hästarna går fortfarande inte på med sina ägare, men väl med stallkompisar eller andra som leder på.

Enda sättet är dessvärre att träna, träna, träna. Och befästa kommandon för framåt och stopp. Har i någon anna tråd skrivit ett långt inlägg om mina tankar om lastning och hur jag rent praktiskt går till väga.

Men jag tycker du kan släppa det momentet för det är faktiskt så att om någon nu bestämmer sig för att köpa hästen och blir väl informerad om att den är svårlastad så är det faktiskt deras problem att lasta hästen. när hästen är betalt så kan du i princip gå därifrån och låta den nya ägarna lasta.

Mitt fullblod köper "mat-varianten". Han går att lasta annars också men går bara in själv om det finns käk.

Ja, det är precis det jag menar. Om hästen verkligen är ett lastproblem går det inte att locka med mat.

Egentligen borde ju ägaren stå kostnaden, det är ju ändå han som får mer betalt om hästen är lastbar. Dessutom går det nog snabbare att sälja hästen.

Fruktansvärt med hans dotter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 911
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar