Sälja hästen mer än försäkringen?

J

Johanna_s

Jag har bara en fråga kanske en dum fråga, men måste bara veta hur det går till.

Vi säger att jag har en häst som är försäkrad för 40.000KR.
Kan jag sälja den för mkt mer då? tex. för 50-60.000.
Eller måste jag göra något annat? förklarar allt för mig med det där.

Det är nog en dum fråga men tacksam för svar

Sv: Sälja hästen mer än försäkringen?

Visst kan du det, men de flesta vill nog att hästen ska kunna försäkras upp till köpesumman utan reservationer isf, det kan man ju skriva in i kontraktet (alternativt att du höjer försäkringen på hästen innan försäljningen).
Försäkringsbeloppet har egentligen ingenting med försäljningspriset att göra, men jag tror det är svårare att motivera att du vill ha ut mer för hästen än vad du försäkrat den för (du har ju satt ett "värde" på hästen när du bestämt hur mkt du vill ha den försäkrad för, och vid en försäljning anser du den vara värd mer?)

Det är iaf så jag resonerar...

Inget konstigt alls. Många uppfödare t ex har ju hästarna lågt försäkrade eller oförsäkrade. Och det har ju ingen koppling till marknadsvärdet. Det har ju med ekonomi att göra. Försäkra många hästar kostar mycket, och med god hästhållning kan det faktiskt löna sig att sätta av samma pengar på bankkonto.

De flesta köpare vill ju ha in i kontraktet att hästen ska kunna A1-försäkras utan reservation till inköpspriset, och det tycker jag är fullt rimligt.

Vi har våra hästar lågt försäkrade, långt under marknadsvärde, men det säger ju inget om vad de är värda. Bara vad vi är villiga att betala i försäkringspremie.

Hej!
Klart man kan sälja för mer. Men som tidigare skrev att det blir ju svårare att motivera.
Och dessutom om man höjer försäkringen efteråt och någonting händer, visar sig att hästen har artros tex så går det ändå tillbaka till grundförsäkringen eller att man får reservationer på nya försäkringen.
SÅ var det för mig. Försäkrade upp hästen direkt efter jag köpt den. Men sen visade sig både det ena och det andra. Och så gäller inte försäkringen!:crazy:
Men din häst ska ju hålla!;)
Lycka till.

Det är klart att han ska;)
Men det var en tjej som sa att man inte kunde göra det och jag tyckte att det verkade verkligen konstigt.
Tack ör svaren

Jag tror den tjejen har blandat ihop det lite.

Man kan däremot inte försäkra hästen i högre värde än vad man köpt den för - om det inte finns speciella meriter.

eller om man via sitt ombud för över befintlig försäkring på den hästen (dvs om hästen innan är högre försäkrad än försäljningsbeloppet)

Om hästen har uppnått en viss ålder kan man inte höja försäkringsvärdet.
Sålde min ponny dyrare än försäkringsvärdet och talade om det för köparna, att jag satsat på en bra veterinärvård istället hel livförsäkring.
För övrigt lyckades dom höja hästen när dom köpt den:idea:

det går bra, som de andra sagt. Det är dyrt med försäkring & det är inte marknadsvärdet på hästen, så många har en lägre försäkring. Hästen vet besiktigas vid försäljningen & då går det bra att försäkra upp den.

Jag tror den tjejen har blandat ihop det lite.

Man kan däremot inte försäkra hästen i högre värde än vad man köpt den för - om det inte finns speciella meriter.
Jag köpte min häst för 40 000 kr och försäkrade ganska fort upp henne i 70 000 kr utan några helst problem. Behövde inte visa några meriter.

Jag har inte råd att ha mina försäkrade så högt som jag skulle vilja, då skulle jag nog kunna köpa en ny häst per år för endast premien... Däremot innan försäljninng har jag höjt till försäljningspriset och konrollerat så att det inte blivit några reservationer för köparen.

En höjde jag från 15 till 25, och en från 20 i racing till 28 i motsvarande A1 (eller vad det heter nu), så det har inte handlat om några jättesummor hittills.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar